בפסק דינו האחרון ביושבו על כס השיפוט, סגן נשיא בית המשפט המחוזי השופט משה דרורי חייב את הרשות הפלסטינית בפיצוי עתק של 44 מיליון שקלים עובר יורשי מירי אמיתי, שנרצחה בפיגוע הטרור ב"אוטובוס הילדים של כפר דרום" לפני 19 שנה.


פיגוע הטרור התרחש ב-20.11.2000, בשעה 07:30 כאשר נסע אוטובוס אזרחי ממוגן השייך למועצה האזורית חוף עזה, מכפר דרום לכיוון נווה דקלים. בין נוסעי האוטובוס הייתה גם המנוחה, מירי אמיתי, שהייתה בדרכה ללמד באולפנה בנווה דקלים, כמידי בוקר. במרחק של כ-700 מטרים מכפר דרום, על כביש מס' 4, הופעל מטען צד על ידי חוליית מחבלים. האוטובוס נפגע, ו-11 מנוסעיו נפצעו חלקם קשה, ושניים מהם נפצעו פצעי מוות. המנוחה נפצעה קשה מאוד, ולאחר מכן קבע רופא את מותה. לאחר הפיגוע, ברחו חברי חוליית המחבלים לשטחי הרשות הפלסטינית ברצועת עזה.

הרשות הפלסטינית ניסתה במשך שנים ארוכות ובדרכים שונות להתחמק מאחריותה לביצוע הפיגוע, אולם בצעד חריג במיוחד לבית המשפט הגיע להעיד סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף יאיר נוה, ששירת כמפקד האוגדה בזמן הפיגוע. על פי תצהירו "מהתחקיר עולה, כי פיגוע זה בוצע ביוזמת הרשות הפלסטינית באמצעות מוחמד עיד עאבד-אלקאדר הידוע גם בכינוי אבו-אל עאסל. המפגע נלכד ע"י כוחות צה"ל והודה במהלך חקירתו כי הוא ביצע את הוראות הממונים עליו מהרשות הפלסטינית והוא יזם את הפיגוע, סיפק את אמצעי הלוחמה לביצוע הפיגוע".
 

האלוף נוה הוסיף עוד בעדותו: "אין לו ספק שהרש"פ עמדה מאחורי הרצח הנתעב בכפר דרום. הפיגוע בוצע ע"י בחור שהועסק ע"י הרש"פ באחד ממנגנוני הביטחון הפלסטינים לאחר איסוף מדוקדק לגבי יעד הפיגוע. נקודת ההפעלה של המטען היתה מתוך שטח אחריות הפלסטינית ו'שר' מטעם הרש"פ מצדיק את עצם הפיגוע ומציין כי המועצה לביטחון פלשתיני לא דרשה להפסיק את פעולות הטרור".
 
בעדותו אמר האלוף נווה כי נכח באופן שגרתי בימים ובלילות בגזרת הפיגוע בכפר דרום (בתוקף תפקידו כמפקד אוגדת עזה), וכי היה ברור מההתחלה שמי שמוביל את אירועי הדמים היא המשטרה הפלסטינית.

פיגוע בכפר דרום. צילום: גדי קבלו

"אם הייתה מוגשת תביעה בסך פיצוי של 10 מיליון - הייתי נענה לבקשה"

השופט דרורי קיבל את גרסת האלוף נוה במלואה וקבע כי אין ספק שלרשות הפלסטינית חלה אחריות לביצוע הפיגוע. בתוך כך, השופט החליט לקבל את תביעת הנזיקין וקבע כי הרשות הפלסטינית תשלם פיצוי עונשי שסכומו ישולש, כאשר בתוצאה כל יורש יקבל למעלה מ-7 מיליון שקלים, ו-44 מיליון שקלים סך הכל. דרורי הוסיף כי "ברצוני לציין כי אם הייתה מוגשת  מלכתחילה בכתב התביעה עתירה לפיצוי עונשי של 10,000,000 ש"ח לכל תובע, לא מן הנמנע שהייתי נענה לבקשה". לסכום הפיצויים הכולל יתווספו הוצאות משפט, שכ"ט עו"ד בשיעור של 20% ובצירוף מע"מ כחוק.
את משפחת אמיתי ייצגה עורכת הדין שושנה גלס, שמסרה למעריב און-ליין כי "מדובר בפסק דין חשוב שקובע את אחריות הרשות הפלסטינית לפיגוע הטרור. היה קשה מאוד לנהל את ההליך, לחשוף מסמכים המוכיחים את אחריות הרשות הפלסטינית ואף להביא את סגן הרמטכ"ל להעיד. פסקי הדין מתארים היטב את מעלליה של הרשות הפלסטינית, הנוהגת באכזריות כלפי אזרחי מדינת ישראל ובהטעיה מכוונת".
 
מטעמה של משפחת אמיתי נמסר: "גובה הסכום לא מעניין אותנו. היה חשוב לנו לחשוף את האמת למען הדורות הבאים, בשביל זה ניהלנו את התביעה הזו ב-15 השנים האחרונות, תוך הוצאת כספים רבים מאוד. היה חשוב לנו שהציבור יידע מי זו הרשות הפלסטינית ומי הם ראשיה שישבנו איתם למשא ומתן וכרתנו איתם הסכמים, ומתחת לשולחן ועל גבי המקפצה הרש"פ ובכיריה הזמינו פיגועי טרור רצחניים נגד אזרחי ישראל, ואף משלמים להם עד היום מדי חודש גמלת טרור עבור הפשעים המחרידים". 

פסק דין דומה בשני תיקים נוספים

בשני פסקי דין נוספים של השופט דרורי מהשבוע שעבר נקבע כי הרשות הפלסטינית אחראית לפיגוע הטרור בקניון בעפולה בחודש מאי 2003. בפיגוע נפצע אנושות מיכאל גדרי ז"ל שנפטר מפצעיו 12 שנה לאחר מכן. השוטר דרורי קבע כי לרשות הפלסטינית יש אחריות שילוחית לביצוע פיגוע הטרור שבוצע על ידי מחבלת מתאבדת של הג'יהאד האיסלמי. 
 
השופט דרורי כתב בפסק הדין כי "הרשות הפלסטינית לא עשתה מאומה כדי למנוע מהג'יהאד האסלאמי לבצע פיגועים, למרות שידעה היטב כי ארגון זה וחבריו מבצעים פיגועים, ואף ידעו מראש על כוונות לביצוע פיגועים, אשר אותם לא סיכלו. בין שני הארגונים התקיים שיתוף פעולה שתכליתו היא פגיעה באזרחי ישראל". עוד הוסיף השופט דרורי כי "גם בהנחה, לפיה אין קשר סיבתי בין ההסתה אליה הייתה חשופה, ללא ספק, המחבלת, יש מקום להטלת אחריות לפיגוע דנן על כתפי הרש"פ, וזאת בשים לב לאשרור מעשיה של המחבלת בדמות הלוויה ממלכתית, תשלומים לבני משפחתה, ומגן הכבוד אותו קיבלה משפחתה של המחבלת מארגון הפת"ח, המהווה חלק מארגון הגג של העם הפלסטיני - אש"ף". גם בתיק זה ייצגה עורכת הדין שושנה גלס את התובעים נגד הרש"פ.
 
בתביעה שלישית, פסק השופט דרורי כי הרשות הפלסטינית אחראית לפיגוע הטרור בדצמבר 2001 סמוך ליישוב עמנואל שבשומרון, במסגרתו נרצחו שלושת בני משפחת צרפתי, האב יעקב צרפתי ובניו דוד וחנניה. כמה מאות מטרים לפי צומת הכניסה לעמנואל, בוצע מארב לאוטובוס ולמספר מכוניות שנסעו אחריו, וביניהם רכב מסוג "פורד סיירה" ובו ארבעת בני משפחת צרפתי, הקרבנות ודבורה צרפתי (אשתו של יעקב ואמם של דוד וחנניה) – אשר עשו דרכם ברכבם מכפר סבא לעמנואל. סמוך לשעה 17:50 התפוצץ מטען חבלה רב עוצמה ליד האוטובוס, אשר גרם לנזק כבד לאוטובוס ולפגיעה ברבים מנוסעיו. לאחר הפיצוץ, החל ירי כבד ע"י מחבלים שארבו על הגבעה הסמוכה לכיוון האוטובוס והרכבים שנסעו אחריו. אל הרכב של משפחת צרפתי נורו לא פחות מ-300 כדורים. במהלך התקרית מיד לאחר פיצוץ מטען החבלה והירי מצד המחבלים, התקרבו המחבלים לעבר הרכב של משפחת צרפתי והחלו להמטיר אש תופת כבדה מטווח קצר לעבר המכונית. הגברים נהרגו במקום, אולם דבורה צרפתי הספיקה להישכב על רצפת הרכב בין כיסאות הרכב כשהיא מוגנת ע"י גופת בנה ובכך כפי הנראה ניצלו חייה. 
 
השופט דרורי קבע כי לרשות הפלסטינית חלה אחריות נזיקית לביצוע הפיגוע כיוון "שמדיניות ערפאת והרש"פ היתה לעודד פיגועים בגדה המערבית, ובמיוחד כלפי מתנחלים ואף חיילים וכן בירושלים המזרחית, כאשר בשלבים מסוימים של האינתיפאדה היתה מדיניות שלא לבצע פיגועים מעבר לקו הירוק, וגם מדיניות זו לא בוצעה תמיד". 
 
את התובעות דבורה צרפתי ובנותיה היתומות ייצג עו"ד מירון דינרי. כעת עם פרישתו של דרורי מכס השיפוט, יעברו התיקים של משפחת גדרי וצרפתי לשופט מחוזי אחר שיצטרך לקבוע את גובה הפיצוי שיש לפסוק לטובת משפחות קרבנות הטרור.