סאמר סולמן, תושב מזרח ירושלים שבביתו הוטמן רובה לצורך צילומי הסדרה "מחוז ירושלים", הגיש היום (רביעי) תלונה למחלקה לחקירות שוטרים בעקבות המקרה. עורך הדין אריה אביטן, שמייצג את סאמר סולמן והתלווה אליו להגשת התלונה במח"ש, אמר למעריב: "החלטנו להגיש את התלונה כי בוצעו פה עבירות כלפי כל בני המשפחה, בכך ששתלו ראיות בתוך בית המשפחה, בכך שהוכנסו צוותי טלוויזיה לתו בית המשפחה בלי ידיעתה או אישורה. מדובר בהתעללות במשפחה ללא צורך כי לא הייתה סיבה. לא יהיה כלום כי אין כלום נגד המשפחה. מדובר במשפחה נורמטיבית לחלויטין".



"עובדתית, לאחר שהם שתלו את הנשק הם סיימו את הצילום, הם פשוט עזבו את הבית ואפילו לא זימנו לתשאול או לחקירה מישהו מבני המשפחה", הוסיף עורך הדין, "מבחינתם זה היה משחק אחד שלם, כך זה גם מצטייר. אנחנו מוטרדים מאד מכך שמשטרת ישראל מרשה לעצמה לבצע סרט שכזה, בתוך בית משפחה, מבלי שיש לה סיבה אמיתית לעשות כן. אני לא יודע מאיפה שאבו את הסמכות להכניס צוות אזרחי לצלם סרט".
 
"כל אזרח במדינת ישראל צריך להיות מודאג מההתנהלות הזאת. אנחנו מצפים מהשר לביטחון פנים לבדוק את האירוע הקשה הזה ולא להחליק אותו באמצעות התנצלות אך ורק בתקשורת. אף אחד, לא השר, לא מפקדי המשטטרה ושום גורם שפשע בפני המשפחה לא הגיע להתנצל. אנחנו רואים זאת בחומרה ואנחנו מתחילים במאבקינו בהגשת תלונה למחש. נפעל גם באמה הציבורית וכמובן שתוגש גם תביעה כספית נגד תאגיד כאן, חברת ההפקות ומשטרת ישראל", סיים עו"ד אביטן את דבריו.

כזכור, אתמול נחשף כי במסגרת צילומי סדרת הדוקו של תאגיד כאן, שמתעדת את פעילות מחוז ירושלים של משטרת ישראל, הושתל רובה במחסן ביתו של סולמן, והוצג כאילו הנשק נמצא במהלך חיפושים בביתו. לטענתו של סולמן, החיפוש בביתו התבצע לצורך צילומי הסדרה וללא צורך מבצעי ללא רשותו - ולצורך כך, פלשו שוטרים מלווים בכלבים לביתו, העירו אותו ואת בני משפחתו ללא צורך וערכו בבית חיפוש, עוד הוא ציין כי בנו נורה בעבר בכדור גומי בעינו על ידי המשטרה.

הנשק ש"הושתל" בבית משפחה מעיסאוויה, צילום מסך כאן 11
הנשק ש"הושתל" בבית משפחה מעיסאוויה, צילום מסך כאן 11


לטענתו של סולמן, מעבר לפלישה לביתו פרסומו כמי שמחזיק נשק בביתו תייג אותו כגורם עברייני בפני סביבתו וכי הופעתו בסדרת טלוויזיה ישראלית גרמה להפצת שמו כמשתף פעולה עם ישראל. ל"מעריב" נודע כי במסגרת צילומי הסדרה לפני מספר חודשים התקבל מידע בזמן אמת אודות נשק המוחזק בדירה במסגרת סכסוכים בין משפחות. במסגרת חיפוש שמתבצע בדירה בשתי הקומות לא נמצא נשק. בשלב הזה מציע אחד הבמאים לקצין משטרה שהיה במקום להצפין נשק לטובת הצילום בלבד על מנת להשלים את צילום הקטע וקצין המשטרה עשה כך.  

המשטרה התייחסה לפרסום והודיעה כי "בהמשך לפניות כתבים בנושא קטע מפעילות במזרח ירושלים ששודר בפרק סיום הסדרה ׳מחוז ירושלים׳, ברצוננו להבהיר כי "אנו מתנצלים על כל פגיעה שנגרמה לאזרח כתוצאה משידור הקטע. המקרה נמצא בבדיקה ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".

מ"כאן" נמסר בתגובה: "התלונה נבדקת מול החברה המפיקה את התוכנית, 'קודה תקשורת'. כל בתי ההפקה העובדים עם התאגיד, בהם קודה, חתומים על חוזה המחייב עמידה בכללי האתיקה, על פי כל דין. אם יימצא כי יש שמץ של אמת בטענות החמורות, המקרה יטופל בהתאם".

תגובת קודה תקשורת: "אנו מקפידים על מהימנות הפקותינו והדבר בה לידי ביטוי גם בדרך בה הופקה הסדרה 'מחוז ירושלים' אשר רוב מוחלט של המתועד בה מייצג במדויק את פעילות שוטרי ירושלים. שוטרים אשר מחרפים את נפשם במטרה לשמור על בטחון תושבי העיר. לעתים נדירות, לצורך שמירה על שיטות עבודה של המשטרה, או בטחון המשתתפים בסדרה, משולבים גם קטעי אילוסטרציה, אשר מטרתם להמחיש לצופה אירועים יוצאי דופן בהם נתקל המחוז בעבודה השוטפת". "במסגרת כך", מסרה חברת ההפקה, "במהלך צילום הפרק הרלוונטי המתעד פשיטה של המשטרה בעקבות מידע מודיעיני ממוקד על חשש לשימוש בנשק חם, שולב גם צילום אילוסטרציה, הכולל מציאת נשק באופן דומה לזה אשר נמצא על ידי המשטרה במקרים דומים רבים ואחרים. כל הצילום בבית הרלוונטי נעשה תוך טשטוש מוחלט של הבית ודייריו כדי למנוע זיהוי מוחלט. הקטע המדובר צולם לפני חודשים רבים ושודר לפני מספר שבועות. כאמור, כל פרט מזהה טושטש כך שאפשר לתמוה על המועד שבו הועלו הטענות. בכל מקרה, אנחנו לוקחים אחריות ובודקים לעומק את נסיבות העניין כדי להפיק את הלקחים הן בהיבט האישי וגם בהיבט המערכתי".