החודש חזר יונתן היילו, הצעיר שהורשע בהריגת אדם, שלטענתו אנס אותו - אל מאחורי סורג ובריח, לאחר שהפר את תנאי שחרורו מאז שקוצר עונשו. בעקבות הרפורמה בעבירות המתה, שנכנסה לאחרונה לתוקף, מתרעמים בני משפחותיהם של קורבנות רצח על "המוסר הכפול" לדבריהם, שבמעקב אחר אסירים משוחררים כמו היילו, ואף פנו בעניין זה לבג"ץ.

עורכת הדין רותי אלדר, היועצת המשפטית של ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, אמרה: "אותה פרקליטות, שכה הקפידה על עמידתו של היילו בתנאים שנקבעו לקיצור עונשו, עומדת בימים אלה ממש לקצר את עונשם של רוצחים שהורשעו ונשלחו לכלא לשנים רבות, עד לכעשר שנות מאסר, אף שפסק דינם חלוט (סגור, ללא יכולת ערעור), ללא כל תנאי וללא כל פיקוח".

סעיף החוק המדובר מכונה בידי משפטנים "גיליוטינה", והוא יוחל רטרואקטיבית על רוצחים שנגזרו עליהם בין 21 ל־30 שנות מאסר, בזכות תיקון להצעת חוק העונשין, שהתקבל לבקשת הסנגוריה הציבורית יממה אחת בלבד לפני קבלת חוק ההמתה החדש בינואר השנה - חוק ששינה באופן מהותי את מדרג ומבנה עבירות ההמתה בישראל.

לפי התיקון, עונשם של אסירים שהורשעו ברצח ופסק דינם חלוט (סופי), אך בית המשפט גזר עליהם בזמנו עונש מופחת של בין 21 ל־30 שנות מאסר, יקוצר עתה ל־20 שנות מאסר בלבד. מטרת התיקון, לדברי היועצת המשפטית של ועדת החוקה, היא להשוות בין הרוצחים ה"וותיקים", שנשפטו בהתאם לדין הישן ופסק דינם כבר חלוט, לבין רוצחים "חדשים" שיישפטו לפי החוק החדש בעבירה של המתה באחריות מופחתת, שהעונש המרבי שלצדה הוא 20 שנות מאסר בלבד.

ב־18 מקרים צפויה הרפורמה לקצר את עונשם של רוצחים. בין מי שהמקרה שלהם חוסה תחת התיקון נמצא למשל י', שרצח את אשתו, ביצע בגופתה מעשה מגונה וכרת את ראשה. הוא יזכה להפחתה של שבע שנים מ־27 שנות המאסר שנגזרו עליו, בלי שיהיה עליו לעמוד בתנאים כלשהם.

כך גם במקרה של מאבטח, ששמו נאסר בפרסום, שירה ב־2013 למוות באשתו ברכב, לעיני בתם, שהייתה אז בת 14. הוא נידון, בהסדר טיעון, ל־30 שנות מאסר בגין הרצח. משפחת הנרצחת ביקשה למנוע מהבת להעיד, לכן הסכימה להסדר, שלפיו תוטל על הרוצח ענישה מופחתת. כעת, עם הרפורמה, צפוי עונשו להתקצר בעשר שנים.

"עם התנהגות טובה הוא יישב רק 14 שנים, אחרי שביצע וידוא הריגה", אומר בכאב קרוב משפחתה של הנרצחת. "זה יעודד עוד רוצחים. לא צריך להיות משפטן. כל מי שישמע על התיקון הזה יבין שמדובר באבסורד". לדבריו, השחרור המוקדם הצפוי של הרוצח, משפיע מאוד על ילדיהם של בני הזוג. "אם היינו יודעים שזה מה שיהיה, לא היינו מסכימים להסדר הטיעון. גם ככה הילדה, שהייתה עדה לרצח, שבורה עד היום. עכשיו, הילדים חרדים עוד יותר".