גורם ביטחוני בכיר התייחס היום (שני) בתדרוך לכתבים צבאיים לירי הנ"ט בצפון. "אתמול, זמן קצר לאחר התקיפה בצפון והתגובה הצבאית שלנו, קיבלנו פניות דרך שלוש מדינות שביקשו להעביר מטעם חרירי ונסראללה את המסר: 'מבחינת חיזבאללה האירוע הסתיים. בפועל, ישראל משיגה את היעדים שלה'". בהקשר הזה, אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי "פעלנו אתמול בנחישות ובאחריות. שמרנו על ביטחון אזרחינו וגם על שלום חיילינו. האיש בבונקר בביירות יודע בדיוק למה הוא בבונקר. אנחנו נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על ביטחון ישראל - בים, ביבשה ובאוויר, ואנחנו גם נמשיך לפעול נגד האיום של הטילים המדוייקים".




עוד אמר הבכיר, כי "אנחנו נמצאים במאמץ מדיני ומבצעי על מנת למנוע מאיראן שלושה דברים - הגרעין, פרויקט דיוק הטילים ומניעת ההתבססות האיראנית במרחב", הסביר הגורם בפתח דבריו. לדבריו, "בכל המישורים הללו, שבהם פועל צה"ל והמוסד, יש הרבה מאוד פעילות שלנו, כאשר את סדר העדיפויות קובע הדרג המדיני. בנושאים הללו אנחנו פועלים במלוא הנחישות והרגישות". לדברי אותו בכיר, "אנחנו לא פועלים תחת גחמות, זה חלק מאסטרטגיה שלמה - יש לנו יעדים שאנחנו רוצים להשיג. בנושא פרויקט הדיוק, אנחנו מנסים לשנות את המשוואה בהתאם ליעדים הללו. את המערכה הזו אנחנו מנהלים בשנים האחרונות בנחישות ובזהירות, וכך גם בימים האחרונים".

בהתייחס לאירועים האחרונים בצפון, הוא אומר: "היינו צריכים לפעול בכמה זירות במקביל. אל מול המציאות המורכבות הזו שבה צה"ל פעל, הוא היה ערוך להגיב לסיכול פיגוע. תכננו ופעלנו בדיוק מרבי, איננו זקוקים למלחמה ולא מעוניינים בה, אך גם ערוכים לכל תרחיש".

"מה שראינו בימים האחרונים, זה הרבה מאוד רהב מצד חיזבאללה, אבל למעשה במציאות ישראל משיגה את יעדיה בכל הגזרות", קבע הבכיר הישראלי. "האירועים האחרונים התנהלו על פי הספר. אנחנו ערוכים לכל תרחיש, וזו אינה אמירה חלולה. אם בחיזבאללה יבחרו להמשיך - נגיב בהתאם. אנחנו פועלים בכל דרך כנגד פרויקט הטילים המדויקים וכך נמשיך לפעול".

עשן בלבנון בעקבות תקיפת צה"ל. צילום: רשתות ערביות
עשן בלבנון בעקבות תקיפת צה"ל. צילום: רשתות ערביות


בהתייחס לתרגיל הטקטי של צה"ל, הוא הסביר: "אני מופתע מהשיח הציבורי בנושא. בתחבולות תעשה לך מלחמה. אני לא מתייחס להטעיה ופעולות ברמה הטקטית המבוצעות על ידי צה"ל, אבל עבדנו על פי תוכנית מסודרת שהשיגה את מטרתה וגם מנעה נפגעים בנפש".

כשנשאל לגבי פגישה אפשרית בין בכירים איראנים לאמריקאים, אמר אותו גורם: "לאמריקאים אין אשליות לגבי איראן. אני לא רואה אותם קונים את העמדות של איראן, יש לנו קשר רצוף איתם. האם קיימת אפשרות שייפגשו איתם? בוודאי שכן. עד עכשיו זה לא קרה, אבל גם אם זה יקרה אני מעריך שזה יתנהל בצורה אחרת לחלוטין מהדרך שבה זה התנהל בסיבוב השיחות הקודם".

באשר לתקיפות האחרונות בעיראק, שיוחסו לישראל על ידי התקשורת הזרה, והשפעתן על מערכת היחסים עם ארה"ב, הוא הבהיר: "יש שיתוף פעולה מצוין ומתנהל קשר הדוק עם האמריקאים מדי יום. בנושא הזה לא נכון להרחיב".

טילים של חזבאללה. "נמשיך לפגוע בפרויקט הטילים המדויקים. צילום: AFP
טילים של חזבאללה. "נמשיך לפגוע בפרויקט הטילים המדויקים. צילום: AFP


הגורם הבכיר גם אישר כי בחודשים האחרונים שינה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את סדרי העדיפויות בעימות מול איראן, כאשר בלימת תוכנית הגרעין האיראנית נשארה ראשונה בסדרי העדיפויות, אבל אחריה, לאור ההתפתחויות, הוצבה מטרת בלימת פרויקט דיוק הטילים, קודם למניעת התבססות איראן במרחב.

בנוגע למצב בדרום, הצביע הבכיר על הג'יהאד האסלאמי כגורם המערער את היציבות ברצועה. לדבריו, "חמאס לא מממש באופן מוחלט את אחריותו השלטונית ומשאיר לג'יהאד האסלאמי מרחב פעולה. מתקיים שם מתח מובנה שיכול גם להוביל להסלמה. למרות הקשרים של צמרת הג'יהאד ואיראן עד עכשיו, הוא לא פעל בהקשר להתפתחות לאירועי הצפון. הסלמה בעזה יכולה להתרחש בשל הפעילות הזאת של הג'יהאד האסלאמי, גם ללא קשר לאירועים בצפון".