בחדשות 12 פורסם לאחרונה כי כשבמשטרה לא הצליחו להוציא הודאה משאול אלוביץ' על מתן שוחד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליטו ללחוץ על בנו ורעייתו על מנת שישפיעו עליו. עו"ד רמי תמם, חוקר לשעבר ביחידת להב 433 של המשטרה, התייחס לנושא הבוקר (ראשון) ב-103FM וטען כי "התרגיל אינו לא חוקי, ובטוח אושר, אולם הוא אינו לגיטימי". עד כמה שכיחה השיטה בחקירות המשטרה?


האם מדובר בפרקטיקה מקובלת של המשטרה ללחוץ על חשודים באמצעות הילדים שלהם כדי שיפטרו את עורכי דינם?
"גם אם המשטרה סבורה שיש ניגוד עניינים בין לקוחות שונים המיוצגים בכמה תיקים שונים על ידי עורך דין אחד, לא עושים את ההליך הזה אל מול החשוד. שוטרים לא אמורים להעביר חוות דעת על עורך הדין ולומר אם הוא טוב או רע. בכל שנותיי לא ראיתי כזה דבר. בדרך לחקר האמת יש הרבה מאוד תחבולות לגיטימיות אך לא כל דבר הוא לגיטימי. פה מדובר בנושא רגיש יותר - ניסיון להגיע לעד מדינה. 

אחד הדברים החשובים ביותר הוא שעד המדינה יגיע מתוך מקום של אמת. שלא תהיה שלילה של הרצון שלו לומר את האמת. קראתי בסוף השבוע כתבות בנושא ונחשפתי לאמירה שהמשטרה תפסה את עצמה כשב"כ ולא כתחנה. אם אמירה כזו נאמרה היא מצביעה על חלק מהכשל. המשטרה היא לא שב"כ וראש הממשלה הוא לא פצצה מתקתקת. יש תהליך וצריך לדבוק בו כי הוא מגן על האמת, על הנוהל וגם על השוטרים. נדהמתי לקרוא את התמליל שפרסם עמית סגל. חדר היוועצות עם עורכי דין הוא חדר ייחודי שהוקצה לצורך כך שיהיה ניתן להתייעץ עם עורך הדין ללא הפרת החיסיון. לא בכל מקום הוקצה חדר שכזה. במקרה הנוכחי, בתחכום רב לא אומרים שלא תהיה הקלטה אלא שמדובר בחדר היוועצות עם עורכי הדין. ההתייעצות עם עורכי הדין והשטח הניטרלי בין הלקוח לעורך הדין זה כל שיש לחשוד בזמן החקירה".

"חשבתי שכחוקר לשעבר בלה"ב 433 אתה תפרגן למשטרה על התרגיל הזה. הם יצרו את האשליה שלא מקליטים בחדר ואכן לא הקליטו אותו עם עורך הדין שלו. עצור מחפש כל הזמן את המקום בו הוא יוכל לדבר, ואז במניפולציה משכו אותו למקום בו הוא כאילו יכול לדבר". 
"התרגיל הוא לא 'לא חוקי'. אני מניח שאם עשו אותו אז קיבלו את כל האישורים הנכונים לכך. גם תרגיל שאינו 'לא חוקי' הוא לא לגיטימי. זה ההבדל בין משטרה לגוף החוקר. המשטרה צריכה לחשוב לרוחב, קדימה ואחורה".

אם ז'אק חן היה נכנס לחדר לא היו מקליטים אותו? מה שקורה פה מעיד על התפיסה.
"להתערב בזהות עורך הדין שמייצג את הלקוח זה דבר שאסור לעשותו. משם מתחיל מדרון חלקלק. זה הרבה יותר חמור מהתרגיל החוקי אך הלא לגיטימי שנעשה. זה דבר שלא יעשה".