בכלא הרוסי: חבריה של נעמה יששכר, המטיילת הישראלית שנעצרה ברוסיה, פרסמו בפייסבוק תמלילים מתוך שיחת טלפון שערכה עם אחת מחברותיה מנמל התעופה ברוסיה, רגעים ספורים לפני מעצרה, כך פורסם הערב (שבת) בחדשות כאן 11: "כנראה שאני בצרות טיפה יותר גדולות ממה שקיווינו. אני לא מבינה, זה מרגיש לי כמו סרט. אני באמת לא יודעת מה לעשות", הוסיפה נעמה בשיחה. "למי אני מחכה? למה אני מחכה? אני אבודה, אין לי מה לעשות כבר. משטרה, הם לוקחים אותי", כך הסתיימה השיחה.

 

"כבוד השופט אני מודעת לכך שנהגתי בחוסר אחריות לפני הטיסה שלי, שהייתי צריכה להיות מודעת לכל החפצים בכבודה שלי. זאת הסיבה שלקחתי אחריות מלאה על אישום 228 (שימוש עצמי) במשפט הראשון שלי בעשירי באפריל", כך אמרה נעמה יששכר לשופט הרוסי לפי הקלטות שפורסמו הערב בחדשות 12. כזכור, יששכר נעצרה בחודש אפריל האחרון, כאשר עשתה את דרכה בחזרה מהודו לישראל ונחתה לעצירת ביניים בשדה התעופה במוסקבה, שם נמצאו בתיקה האישי תשעה גרם של חשיש הודי. 


יששכר הוסיפה ואמרה כי "אולם אני חושבת שאישום 229 (הברחה) הוא בלתי סביר ובלתי מוצדק. הפעולות שלי מעידות על כך שמעולם לא התכוונתי להיכנס למדינה ואם המילים שלי הן לא אמינות מספיק כמו שאמר התובע, הרי שהיו 7 שעות בין שתי הטיסות שלי ולא ניסיתי לעזוב את איזור טיסות המעבר או לדרוש את הכבודה שלי. אני מבינה שזהו נושא שנלקח ברצינות רבה בפדרציה הרוסית, אבל אני מתחננת בפניכם להכיר בכך שזו הייתה טעות אחת של אדם, שלא הייתה לו כוונה להיכנס למדינה או להפר שום חוק".
 
בחדשות כאן 11 פורסם כי יששכר מצליחה בחצי השנה האחרונה לשלוח מכתבים לחברתה, בהתחלה היתה יששכר כותבת שהיא אופטימית ומצפה לשחרור תוך כמה שבועות, אך עם התמשכות התהליכים היא כותבת על התסכול ועל התנאים הקשים. בין היתר מציינת נעמה שהיא לא יכולה לבקש שום דבר כי היא לא דוברת רוסית וכתבה עד כמה היא מודה לחברים ולמשפחה על המאמצים לשחרורה.
 

"ביקש שתמסור את תמיכתו": נתניהו שוחח עם אמה של נעמה יששכר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח אתמול עם יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר, לאחר שבית המשפט ברוסיה הטיל על המטיילת הישראלית 7.5 שנות מאסר בעקבות הרשעתה בהברחת סמים למדינה. בשיחה ביקש נתניהו לחזק אותה נוכח גזר הדין הקשה, וביקש שתמסור את תמיכתו לבתה.
יששכר נעצרה בחודש אפריל האחרון כאשר עשתה את דרכה בחזרה מהודו לישראל ונחתה לעצירת ביניים בשדה התעופה במוסקבה, שם נמצאו בתיקה האישי תשעה גרם של חשיש הודי. לאורך תקופת המשפט היא הוחזקה בבית כלא במרחק של 70 קילומטר ממוסקבה. הדיון האחרון בעניינה של יששכר נקבע ליום כיפור, אליו הגיעה כשהיא מצויה בצום.
אתמול אמרו בלשכת רה"מ כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל באופן אישי בעניינה של נעמה יששכר בשבועות האחרונים. רה"מ נתניהו שוחח על כך עם הנשיא פוטין בביקורו בסוצ'י לפני מספר שבועות וחזר והעלה את הנושא בשיחתם הטלפונית השבוע. כמו כן, הרשויות בישראל פעלו בעניינה של יששכר במשך כל תקופת מעצרה. ישראל העבירה מסר ברור: הענישה שהתביעה הרוסית מבקשת אינה מידתית ואינה הולמת את אופי העבירה המיוחסת ליששכר".
עוד צוין כי "רה"מ נתניהו ביקש הקלה הן בעונש והן בתנאי החזקתה של נעמה. לצערנו, בקשות אלה עדיין לא נענו ע"י התביעה הרוסית. גורמי המשפט בישראל הבהירו חד משמעית שאין אפשרות למנוע את הסגרתו של בורקוב לאחר שבית המשפט העליון בישראל פסק שהוא בר הסגרה. לאחר פגישתם של ראש הממשלה והנשיא פוטין בסוצ'י, התקשר ראש הממשלה לאימה של נעמה ועידכן אותה בשיחה. ראש הממשלה ומדינת ישראל ימשיכו לעשות כל מאמץ מול הרשויות ברוסיה כדי לשחרר את נעמה יששכר ולהשיבה לחיק משפחתה".
כאמור נתניהו פנה לפוטין במהלך שביקר בסוצ'י שבוע לפני הבחירות, וביקש ממנו לפעול לשחרור יששכר, זאת כאשר נדחתה פנייתה של רוסיה לישראל. הגורמים הרוסיים הציעו לבצע עסקת חליפין ולהחזיר את יששכר לישראל בתמורה לשחרור האזרח הרוסי בשם אלכסיי בורקוב, שיושב בכלא הישראלי החל משנת 2015.