על רקע הפלונטר הפוליטי והעלייה באלימות בחברה הערבית, התראיין הערב (שבת) השר לביטחון פנים גלעד ארדן לחדשות 13, וטען כי למרות העליה האחרונה במקרי האלימות במגזר, השנים האחרונות היו שנים של השקעה בשיטור בחברה הערבית, והביע תקווה להקמת ממשלה בראשות נתניהו.



אנחנו שומעים על צעיר שנרצח הבוקר בוואדי ערה ועוד שלושה שנפצעו, איפה המשטרה?
"קודם כל, המשטרה שם, היום שבת, לשוטרים אין סופי שבוע, הם נוכחים ועוברים בית בית, חוקרים וגם מסכנים את חייהם, אבל בואו נודה על האמת, אתם שמים פוקוס על החברה הערבית כי היו חודשיים שלושה של עלייה במקרי האלימות - אבל זאת תופעה ארוכה, עשרות שנים, מאז קום המדינה המשטרה לא הייתה בכפרים הערביים".

"מאז שהגעתי השתנו המון דברים, הקמתי שבע תחנות משטרה חדשות ביישובים הערביים, הוספנו מאות מיליוני שקלים לתקציב, גייסנו שוטרים חדשים, אחוזי הפיענוח מתקרבים לאחוזים בחברה היהודית. אבל פיענוח פשעים בחברה הערבית עדיין לוקח זמן בגלל חוסר שיתוף פעולה, זירות רצח מהר מאוד נעלמות והישובים לא מרושתים במצלמות, את כל הפער הזה אני מנסה לסגור והוא הולך ונסגר".

"אין פתרון קסם, גם חברי הכנסת הערבים ראו את העשייה האדירה, זה לא יכול לקרות רק דרך המשטרה. בתי המשפט והפרקליטות שמבקשים עונשים קלים, מערכת החינוך ובואו נומר את האמת פה על השולחן - רוב הציבור הערבי הוא ציבור נורמטיבי שומר חוק, אבל רק בחברה הערבית יש תופעות שלא קורות במקומות אחרים, כבוד המשפחה, נושאים כמו חמולות או נקמת דם, אלה תופעות שצריך להילחם נגדן יחד".

 

מיכל סלה. צילום: פייסבוק
מיכל סלה. צילום: פייסבוק
בוא נדבר על מקרה מיכל סלה, איפה התקציבים לוועדה הבינמשרדית לאלימות במשפחה?
"קודם כל צריך להכיר את הנושא. נראה לי שמי שמותח ביקורת לא תמיד מכיר אותו, זה לא רק המשטרה, אלא גם רווחה, אני הקצתי את כל המשאבים שהתקבלו במשטרה לנושא, ויש ירידה ברצח נשים על ידי בני זוגם. כל רצח הוא טרגדיה, אבל הנתונים בישראל מול העולם - פחות מקרים בארץ".
האם אתה בטוח שמתן רשיונות נשק לאזרחים היה רעיון טוב?
"הנשק לא יורה לבד, אלא האדם שיורה אותו, אם אני מרחיב את הרשיונות ליוצאי חי"ר שיעזרו למשטרה, ויילחמו בטרור, מה רע?. כשאת משווה כמה אירועי טרור נמנעו בזכות אזרחים אל מול כמה מקרי רצח אירעו בנשק חוקי, התמונה מדברת מבעד עצמה".

בני גנץ. צילום: אבשלום ששוני
בני גנץ. צילום: אבשלום ששוני
לנתניהו יש עוד שפנים בכובע?
"אני חושב שהמצב ברור הנשיא שרטט את המתווה, ראש הממשלה עשה פשרה משמעותית - החוק לא מכריח אותו להתפטר אבל הוא הסכים לצאת לנבצרות במקרה של כתב אישום, זה היה צריך להספיק לכחול לבן. בואו נדבר על עמדות, על קווי יסוד. למה הבלוק אמור להפריע לבני גנץ? הוא מתגאה שהוא לא מחרים אף אחד - בואו נדבר על הנושאים, למה צריך להחרים את החרדים, את ימינה. הסירוב שלהם הוא סירוב אחר".

מה עם מתווה ליברמן?
"ליברמן השמיע את שהשמיע כדי להיות רלוונטי - וגם שם נתניהו הוא ראשון ברוטציה, שכחול לבן יגידו שמקובל עליהם שנתניהו יהיה ראשון בתקופה כזאת של מתיחות במזרח התיכון. צריך לחכות ל-21 הימים והלחץ הציבורי, אני מקווה, יכריע את כחול לבן לוותר על הדרישה הזאת".
עוד ועוד קולות מדברים על כך שירוצו ביום אחרי נתניהו, מה איתך?
"אני לא מאמין בהצהרות והציבור לא מעניים אותו מהווי האישיים, אני מסתכל על מה חשוב לעם. כשיגיע היום הזה, אומר את דברי, אבל זה לא רלוונטי".