ההאקר הרוסי: האם ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב הוא הסיבה לגזר דינה החמור של נעמה יששכר ברוסיה? פרטים על אודותיו וההליך המשפטי בעניינו מראים שאכן יש סיכוי משמעותי שגורלו נקשר בגורלה. 
 
בורקוב נעצר בנמל התעופה בן גוריון בשנת 2015, לאחר ששהה בישראל בחופשה עם בת זוגו. הוא נעצר בחשד להונאת כרטיסי אשראי ועבירות סייבר נוספות בארה"ב. אולם רוסיה פנתה למדינת ישראל במספר מקרים, כולל בשיחה בין שרי המשפטים של רוסיה וישראל, בבקשה שלא להסגירו לארה"ב. במקביל, גם הרוסים הגישו בעניינו בקשת הסגרה.
 
במהלך תקופת מעצרו, התקיימו דיונים בבקשה האמריקאית. לאחר דיונים במחוזי בירושלים והחלטה סופית בעליון, נקבע, בניגוד לעמדת הרוסים, לאשר את הסגרתו לארה"ב. אף שלא הוגשה הצעה רשמית לעסקת חליפין בין יששכר לבורקוב, שיח ער בנושא כבר מתחולל בתקשורת הרוסית וגם בישראל, ולא בכדי. בין היתר, עלה הנושא בשיחות לא רשמיות בין ישראל לרוסיה בימים האחרונים, וקודם לכן, כאמור, בפגישות בין בכירי המדינות. 

נעמה יששכר. צילום: באדיבות המשפחה

 

לצד החשש כי ביטול ההסגרה של ההאקר הרוסי ייצור משבר עם האמריקאים, גורמי משפט בישראל סבורים כי רוסיה אכן מפעילה קלפי מיקוח ומנופי לחץ ביחס ליששכר. השופט בדימוס, עו"ד דניאל ארנסט, מומחה למשפט בינלאומי, אמר ל"מעריב" כי "יש חשש להטיה במקרה של יששכר, ובהחלט סביר שנעשה שימוש בה כקלף מיקוח עבור בורקוב. מתוך היכרות עם המערכת, גם העונש איננו מידתי בעליל ביחס לעברה הנקי".
 
בורקוב, ששוהה בימים אלה בכלא הדרים, הסכים לבקשת ההסגרה הרוסית. גם בני משפחתו פנו לשלטון במוסקבה כדי לייצר עסקה בין הצדדים.