שלושה חודשים אחרי שנכנס לתפקידו כמפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, נקלע לתוך גל של אירועי ירי ואלימות הגואה בקרב המגזר הערבי בכלל ובאזור הצפון בפרט. לתושבים בצפון ובמגזר הוא מבטיח משטרה חזקה, תקיפה ועם אפס סובלנות לאלימות. לדבריו, לאירועים האלימות סיבות שונות שעיקרן מאבקים בין חמולות, סכסוכים פנימיים סביב כסף שהינו מרכיב מרכזי והקלות בשימוש בנשק. 



גורמים במשטרה מוסיפים כי הימ"ר של מחוז צפון פועלת גם בגזרות מחוזות אחרים שם פועלות מחרטות לייצור נשקים. בנוסף פועלת הימ"ר מול גורמים בגבול ירדן אולם מקור הנשקים הפרוץ ביותר היום הוא השטחים. ניצב לביא, התייחס לבעייתיות. "נושא האלימות והשימוש בכלי ירייה לפתרון סכסוכים במגזר הערבי זה לא רק בעיה של המגזר אלא בעיה אסטרטגית של המדינה. כבר בראשית כהונתי בתפקיד לפני כשלושה חודשים זיהיתי את מוקד הבעיה ואנחנו שמים ומתמקדים בנושא האמל"ח והאלימות בראש סדר העדיפויות".



ניצב שמעון לביא. קרדיט: דוברות המשטרה



"תפיסת העולם שלי אומרת שמרבית האוכלוסייה במגזר הם אנשים נורמטיביים שומרי חוק וכל מה שמעניין אותם זה הביטחון האישי", אומר ניצב לביא, "האחריות מוטלת בראש ובראשונה על המשטרה ועליי כמפקד מחוז. בוודאי שיש גורמים נוספים בתוך הקהילה שאנחנו חייבים לגייס אותם ויש בכוחם לסייע. בראש ובראשונה ראשי הרשויות שאני רואה בהם שותפים אמיתיים לפעילות אכיפה מסיבית. התפיסה שלי היא אפס סבלנות לאירועי אלימות, תגובה מהירה ותקיפה. במגזר יש לא מעט נשק ולא מעט אמל"ח. ככל שאנחנו נוגעים שם אנחנו נחשפים לעוד ועוד אמל"ח".



מפקד מחוז צפון במשטרה הציג מטרות למפקדים שלו ודרישות. "לא רק לגעת באלו שמשתמשים בנשקים אלא חייבים לגעת בכל מי שקשור לשרשרת האמל"ח. גילינו שהתופעה גדולה הרבה יותר ממה שחשבנו, נחשפנו לסחר מסיבי באמל"ח. אם חשבנו שמי שרוכש נשק הם עבריינים שמתחמשים לפני פתרון ויישוב סכסוכים אז אנחנו מגלים שגם אזרחים שנחשבים נורמטיביים רוכשים נשקים גם מתוך רצון להתגונן בעצמם, גם לצורך תחושת הביטחון האישי וגם לנוכח הבעת אי אמון במשטרה ובזה נטפל".



לדברי ניצב לביא, "אנחנו הולכים לעבוד גם על היתושים וגם על הביצה כדי להשפיע על הסחר באמל"ח בתחום המחוז הצפוני בפרט. נשים דגש על טיפול בכל מי שסוחר באמל"ח" ומבהיר. "לא נוכל לטפל גם בסוחרי הסמים למרות שמדובר בעבירות חמורות. אנחנו כעת משקיעים את מרצנו באמל"ח".



במשטרה זיהו התנהלות בחברה הערבית שתורמת רבות לאירועי הירי או לחוסר היכולת לפצח אירועים שכאלו. "יש לא מעט אתגרים במשימות שלפנינו לדוגמה סולחה שמתבצעת לאחר אירוע פלילי, ויש בה כדי לשבש חקירה ולהעלים ראיות. אנחנו ערים ל – 25 -30 סכסוכים כמעט מידי יום ואנחנו מגיב במהירות ובעוצמה מרבית. אם לא נגיב בתקיפות ובנחישות לסכסוכים נקבל בלילה אירועי ירי וניסיונות חיסול. נבצע מעצרים ונקבע עובדה שהמשטרה נמצאת במרכז התמונה. אני מודד את המפקדים שלי בפיצוח אירועי אלימות" אומר ניצב לביא ומוסיף. "טמרה היא עיר שמאכלסת 42 אלף תושבים זיהיתי אותה כעיר עם רמת פשיעה ואלימות גבוהה שהמספרים גדלו באחוזים גבוהים והקמנו שם כוח משימה בפיקוד מפקד מחוז צפון במג"ב שכפוף למרחב גליל שקיבל אחריות לטפל באירועים החמורים ונרשמה ירידה במספר האירועים".



לגבי הטענה כי המשטרה תמשיך לפתוח תחנות משטרה מתייחס מפקד מחוז הצפוני. "אני לא חושב שרק צריך לקבוע דגל ולפתוח תחנה אם מראש היא לא תחנה חזקה. אין צורך לסמן וי אלא לדאוג שתחנה שנפתחת תכלול את כל המרכיבים החשובים והמרכזיים לרבות בילוש, חקירות, מחלק נוער, מודיעין, סיור ושיטור עירוני".