פרשת הצוללות, הקרויה גם תיק 3000, מגיעה לישורת האחרונה טרם הגשת כתבי אישום. הביטוי השגור "אחרי החגים" נותן את אותותיו בכמה מהתיקים המדוברים והמסוקרים ביותר בשנה החולפת ובהם גם תיק הצוללות.



נראה כי פרקליטו ובן דודו של ראש הממשלה נתניהו, עו"ד דוד שמרון, ככל הנראה לא יעמוד לדין. אך עם זאת צפויים בפרשה כתבי אישום של גורמים בכירים אחרים.



כזכור, לאחר חקירה סמויה של כמה חודשים, נעצר אבריאל בר יוסף, המשנה לראש המל"ל דאז, ונחקרו אליעזר (צ'ייני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר, ומיקי גנור, נציג חברת טיסנקרופ בישראל, שהפך בהמשך לעד מדינה וחזר בו מטענותיו בנוגע למטרת הכספים שהעביר.



עם זאת, בפרקליטות משוכנעים שישנן מספיק ראיות לדברים הנטענים בכתבי האישום המסתמנים נגד מרבית החשודים בפרשה. במהלך חקירתו חשף גנור חשש משמעותי לשחיתות בכל הנוגע לרכש ביטחוני הקשור לכלי שיט וצוללות עבור חיל הים.



על פי תחקיר שפורסם לראשונה בתוכנית "המקור", בר יוסף ומרום פעלו למנות את גנור לנציג המספנה הגרמנית בתמורה לכספים שיתקבלו משך, ואכן עברו, לכאורה, לגורמים שונים שעזרו לגנור בקידום ענייניו.



המשטרה המליצה להעמידם לדין, אך יש גורמים הטוענים כי עוצמת התיק נגד מרום חלשה יותר וייתכן שהפרקליטות לא תגיש כתב אישום נגדו. עם התקדמות החקירה עלתה טענה שעו"ד דוד שמרון סייע לכאורה לגנור בקידום עסקיו. למרות המלצת משטרה להעמידו לדין טוענים גורמים שהתיק בעניינו ייסגר. נגד שותפו למשרד, עו"ד יצחק מלכו, ששימש בעבר שליח מדיני של רה"מ נתניהו, גוועו החשדות עוד בשלב החקירה המשטרתית. נתניהו מסר עדות פתוחה בפרשה, אך הוא עצמו לא נקשר אליה למרות טענות מצד גורמים במערכת הפוליטית ובראשם שר הביטחון לשעבר משה יעלון.



עם זאת, גורמים אחרים כמו דוד שרן, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, מודי זנדברג, השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד, ושי ברוש, לשעבר מפקד שייטת 13, ועמם גם אנשי עסקים נוספים, צפויים לעמוד לדין בכפוף לשימוע. מכתב עם הזמנה לשימוע יישלח לגנור עוד במהלך החודש, בעוד שהדיונים המואצים בתיק יתגברו בימים הקרובים.