האם השכולה שניצחה את משרד הביטחון: הורים שהתאלמנו לפני ששכלו את ילדיהם זכאים לקבל תוספת לקצבתם, כך קבע אתמול בג"ץ בפסק דין בעתירה שהגישה אפרת שפיגל, ששכלה את בנה יואב ז"ל לאחר שהתאלמנה מבעלה יהושע ז"ל.
 
יואב שפיגל נהרג במלחמת לבנון הראשונה. אביו יהושע נפטר יותר מעשור קודם לכן, בשנת 1970. על פי הנוהל שנקבע במשרד הביטחון, האם לא הייתה זכאית לתוספת מעבר לקצבה ששולמה לה עקב מצב משפחתי זה. בשנים האחרונות נאבקה לתיקון ההחלטה באמצעות יד לבנים, ולאחר שהמאבק לא הניב תוצאות בחרה לעתור לבג"ץ.
 
אתמול החליטה מחלקת הבג"צים לקבל את עמדתה של שפיגל. למעשה, התחילו במשרד הביטחון לשלם תוספת קצבה להורים שהפכו לשכולים ואחר כך לאלמנים כבר בשנת 2018, אבל הורים שקודם התאלמנו ואחר כך שכלו את ילדיהם לא זכו לתוספת. "אני מרגישה ניצחון גדול", אמרה שפיגל ל"מעריב".

אפרת שפיגל. באדיבות אתר מוט'קה


"פעלתי במישור הציבורי במסגרת יד לבנים כדי לעשות תיקון ולא הצלחתי. לי ולהורים במצבי הייתה תחושה קשה של קיפוח. הרגשנו שעשו הפרד ומשול כלפינו והבדילו בינינו כהורים שכולים. עשו הבדל בין שני סוגים של הורים שכולים וזה כואב. דווקא אנחנו נשארנו בדרגה הנמוכה וזה פשוט עוול עצום שזועק. בעקבות ההחלטה בהליך המשפטי נעשה צדק ויש נחמה".
 

עו"ד אילן אלמקייס, שייצג את שפיגל, אמר: "פסק הדין הזה עושה צדק מול עוול גדול מאוד שגרמו למשפחות שכולות. ניצחון של אישה אחת שהלכה למאבק לבדה מול המערכת. חשוב לציין שגם מטעם מחלקת הבג"צים היו רגישות והבנה במקרה הזה וחשוב שהמדינה ראתה מעבר לשיקול תקציבי כזה או אחר". 
שפיגל ואלמקייס מעריכים כי פסיקת בג"ץ תשפיע על מצבם של מאות ואולי אף של אלפי הורים שכולים.