אשתי ואני רוצים להיות עם הילדות, לתת להן מקסימום אהבה וחום. להעניק להן תחושה של בית. הבנות האלה הן הדבר היחיד שנשאר לי מאחותי", אומר אלכסי גרשניק, אחיה של מריה טל ז"ל, שעל פי החשד נרצחה על ידי בעלה.
 
טל ז"ל, בת 29 במותה, נמצאה ב־11 באוקטובר ללא רוח חיים בדירה בקריית ביאליק כשעל גופה סימני דקירה. בית משפט השלום בחיפה האריך שוב ביום שני האחרון את מעצרו של מקסים טל, החשוד ברצח אשתו, בשבעה ימים נוספים. במהלך הדיון טען פרקליטו של טל, עו"ד רועי קרן, כי הבעל חף מפשע וכי מריה נטלה את חייה בידיה. 
 
"מריה לא הייתה עושה דבר כזה", קובע גרשניק. "אני בטוח שהיא נרצחה. היא הייתה כל כך מלאת שמחת חיים, שתי הבנות היו כל עולמה. היא לא הייתה מעזה להשאיר אותן לבד. לכן גם כל כך חשוב לי להבטיח להן עתיד טוב ואהבה כמו שהיא הייתה רוצה".
 

חברה טובה
גרשניק, בן 38 מקריית ים, איש קבע, נשוי ללא ילדים, מקווה כי יזכה במשמורת על הבנות. על מנת לממן את גידולן, בימים האחרונים נפתח באתר jgive.com קמפיין גיוס המונים לטובת שתי הבנות תחת הכותרת "לא משאירים את הבנות לבד". 
 
הוא אחיה הבכור של מריה, שעבדה במפעל אלקטרוניקה. האחים עלו ארצה בשנת 1990 מאוקראינה עם הוריהם. האם נפטרה לפני שנתיים. האבא, בן 60, נמצא במצב רפואי לא מיטבי. "מריה הייתה חברה טובה שלי", מספר גרשניק. "גדלנו ביחד. אין מישהו שהכיר אותה ולא שמר לה פינה בלב. נדהמתי מכמות האנשים שבאו לבקר בשבעה. אנשים שלא ראו אותה יותר מעשר שנים". 
 
מתי ראית אותה בפעם האחרונה?
"כמה ימים לפני הרצח, ב־7 באוקטובר, היא הייתה בטקס אצלי בבסיס. נסענו הביתה ושאלתי אותה מה כל הסיפור הזה של שבירת האף שלה. היא ענתה לי שסופית היא החליטה להתגרש ממנו. הם היו נשואים שש שנים". 

איך נודע לך על הטרגדיה?
"אשתי התקשרה אליי ואמרה שאמא של מקסים התקשרה אליה ואמרה שמריה פגעה בעצמה. מיד נסעתי לשם. חשבתי שהיא פצועה. לא העליתי על דעתי אפילו שדבר כזה קרה. הגעתי לשם, ראיתי שכבר אין אמבולנסים. התחלתי לחשוש, כי הייתה שם המון משטרה. בשלב הזה עדיין לא אמרו לי כלום. לקחו ממני עדות ופשוט ישבתי 40 דקות בצד. ואז ניגשו אליי שני שוטרים וסיפרו לי שמריה לא בחיים יותר. היה לי קשה לנשום, התחלתי לרעוד בכל הגוף". 
 
מריה, כאמור, השאירה אחריה שתי ילדות, בנות חמש וחצי וארבע, שכרגע שוהות עם סבתן, אמו של הבעל החשוד ברצח. "הבנות נמצאות אצלה באופן זמני", אומר גרשניק. "בהמשך יוחלט מי יקבל את המשמורת עליהן. יזמתי מפגש עם הבנות. פניתי לעובדת הסוציאלית התורנית, ביקשתי להיפגש וראיתי אותן במקום ניטרלי". 
 
איך התרשמת מהבנות? 
"אני חושב שהן עדיין לא מבינות או לא מעכלות. הקשר ביני ובין הבנות הוא טוב. אומנם לא הייתי מגיע הרבה כי הייתי בצבא, אבל כשהייתי פוגש אותן תמיד היינו משחקים ביחד. לא דיברתי איתן על אמא שלהן". 
 
גרשניק מספר ש"כרגע, לצערנו, לי ולאשתי מרינה אין ילדים. עשינו בעבר טיפולים, וכרגע אנחנו נמצאים בהפסקה. אנחנו כמובן מאחלים שיהיו לנו ילדים ביולוגיים משלנו, אבל גם את שתי הבנות של מריה אנחנו רואים כבנות שלנו. נגדל אותן כבנות שלנו לכל דבר ועניין. אנחנו רוצים לקבל את המשמורת עליהן. אני בטוח שזה מה שאחותי הייתה רוצה שיקרה. אלה האחייניות שלי. זה כל מה שנשאר לי מאחותי". 
 
היכן הנושא עומד כיום?
"בטיפול. כרגע אנחנו לוקחים את הבנות אלינו שלוש פעמים בשבוע עד שהעניין יוסדר. אני מאמין שבסופו של דבר נקבל את המשמורת עליהן. אני רואה בהן בנות שלי. אני בכלל לא בקשר עם הסבתא, אבל אשתי נאלצת לתקשר איתה לפעמים בגלל הבנות. אשתי מאוד תומכת ברצון שלי לקחת את הבנות אלינו. היא הייתה בקשר טוב איתן ועם מריה. גורמי הרווחה עושים אצלנו ביקורים, לומדים ובוחנים אותנו, בודקים אם אנחנו יכולים להיות מתאימים". 
 
איך אתה עצמך מתמודד עם האסון?
"מאוד קשה. זו הייתה תקופה של חגים, כל המדינה הייתה בהדממה. ישבתי בבית חסר אונים, תחושה שאין לך לאן לפנות, אין לך עם מי לדבר. אני מאוד מתגעגע למריה, מוצא את עצמי מזיל לא פעם דמעה. כל ערב אני יושב עם תמונות שלה כדי להכין אלבום מזכרת לילדות. למריה יש המון תמונות. אחרי תמונה חמישית אני פשוט מתפרק וממשיך יום למחרת. גם לאבא שלנו קשה. הוא שותק כל היום, קשה מאוד לדבר איתו בתקופה האחרונה". 

אלכסי גרשניק. צילום: ערן גילווארג
אלכסי גרשניק. צילום: ערן גילווארג

 
קרן נאמנות
 
המטרה של קמפיין גיוס ההמונים היא להגיע ל־200 אלף שקלים. "הכוונה שלנו היא לעזור לבנות של מריה וגם לסייע לאלכסי לספק להן כל מה שהן יצטרכו: גן, בגדים, משחקים וגם עזרה נפשית לאחר הטראומה שחוו", אומרת גל מן־דרור, ממארגנות הקמפיין. "הכרתי את מריה בצבא. לקמפיין הזה שותפים גם חברות שלה וגם פעילים שונים. שיתפנו את אלכסי ברצון שלנו לפתוח את הקמפיין. הוא עצמו מאוד עמוס עכשיו בהרבה דברים. גם בעניין המשמורת, גם בעניין המשפט הפלילי, להוכיח שהיא נרצחה ולא שמה קץ לחייה. אלכסי עובר את זה מאוד קשה. אנחנו יודעים שהוא מאוד עמוס, לכן לקחנו על עצמנו לעשות זאת".
 
"אשתי ואני יכולים לגדל את הבנות מבחינה כלכלית, אבל הקמפיין נועד לכך שבאמת לא יחסר להן בעתיד שום דבר", מסביר גרשניק מה עומד מאחורי הקמפיין. "שכל מה שירצו, יהיה להן. הכסף הזה יעבור אליי, ואפתח קרן נאמנות. כל הכספים בה יהיו מיועדים אך ורק לצורכי הילדות. אחותי הבטיחה לבנות שתגדל אותן בצורה כזאת שלא ירד להן החיוך מהפנים. גם אני מרגיש מחויב לגדל אותן ככה". 

תגובה

מעו"ד רועי קרן, המייצג את מקסים טל, נמסר בתגובה: "החשוד טוען לחפותו, ועם כל הכבוד לצער משפחתה של מריה ז"ל אין להם ידיעה מה קרה באותו יום בו קיפחה את חייה. אלכסי, או כל מי שטוען שמרשי הוא הרוצח, הוא לא תליין ולא שופט ואין לו כל ידיעה על פרטי החקירה המתנהלת ועל מה שקרה באותו יום באמת. על אף שמעצרו הוארך, הדבר אינו מעיד על אשמתו. חקירת המשטרה ודאי תוציא את צדקתו לאור והוא ישוחרר לביתו ולבנותיו. 
 
"הייתי מציע שלא למהר למאבק משפטי לגבי המשמורת על הילדות, שכן מקסים הוא האפוטרופוס הטבעי של בנותיו והוא זה שיגדלן. אנו סבורים כי הוא ישוחרר לביתו והייתי מציע שכספי המימון האלה ילכו לרווחת הבנות. אולי במקום לגייס מאות אלפי שקלים כדי לקחת את הילדות מחזקת סבתן, שמממנת מכיסה ומכספה את כל צורכי הילדות, כולל ביגוד, צעצועים ואוכל – היה אלכסי נותן מכיסו כסף לדאוג למה שהבנות האלה צריכות כרגע ולא בעתיד. אמו של מקסים הנה אישה וסבתא ראויה. היא זו שהייתה מעורבת בגידול הילדות גם לפני המקרה והיא תחזיק את הילדות עד שמקסים יגיע הביתה".