היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, נאם הערב (שני) בכנס גיוס מתמחים של משרד המשפטים שנערך באוניברסיטת תל אביב. "בתקופה האחרונה, אני נתקל בהרבה פרסומים ואמירות שקשורים לעבודת רשויות אכיפת החוק, שהם פשוט חוטאים לאמת. אין דרך אחרת לתאר אותם", אמר, "הדבר מטריד עוד יותר כאשר הדברים האלה נאמרים מפיהם של גורמים בכירים". הוא הוסיף: "אני מבקש להבהיר באופן הברור ביותר – חקירות פליליות במדינת ישראל אינן נפתחות או מתנהלות מתוך שיקולים פוליטיים, אלא מתוך שיקולים מקצועיים וענייניים בלבד".



לדבריו, לוחות הזמנים לטיפול בתיקי חקירה פליליים, לא משנה באיזה תיק, מיהו החשוד ומהי העבירה אינם נקבעים מתוך שיקולים פוליטיים, אלא מתוך שיקולים מקצועיים וענייניים בלבד. "הליכי שימוע לחשודים נערכים בלב פתוח ובנפש חפצה - תמיד", הסביר, "באופן קונקרטי, הליך השימוע בעניינו של ראש הממשלה מתקיים באופן יסודי, מעמיק, ענייני וממצה. שמענו את באי-כוחו במשך ארבעה ימים, משעות הבוקר ועד הלילה. קיבלנו טיעון כתוב מפורט. כל טענה נבחנת. כל אסמכתא שהוגשה נלמדת. אין קיצורי דרך בתהליך הזה".



"אני אקבל את ההחלטה בתיקים הללו, רק לאחר שאסיים לקיים דיון מעמיק בטענות שעלו בשימוע", הדגיש, "ההחלטה תתקבל אך ורק על פי הראיות והדין. זוהי האחריות שלי ואף רעש רקע לא יסיט אותי מכך". היועץ המשפטי לממשלה ציין כי "צוות רחב של אנשים מסייע בתהליך הזה וכל אחד ואחת מחברי הצוות הזה הוא עובד ציבור נאמן, הפועל למען שלטון החוק והאינטרס הציבורי, ולמענם בלבד. זהו צוות מעולה – הטוב ביותר למשימה כבדת המשקל של קבלת ההחלטה בתיקי ראש הממשלה". הוא אמר כי "ההתקפות שמושמעות בתקופה האחרונה נגד חברים מהצוות הזה אינן ראויות, אני שומע דברים שפשוט אינם אמת - חלקם ממש מזעזעים".



בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90



מנדלבליט אמר כי הוא דוחה "בכל תוקף את ההתקפות וההכפשות האישיות שלוחות הרסן נגד שי ניצן וליאת בן ארי". לדבריו, ככל שההתקפות האלו נועדו לרפות את ידי מי מאתנו מלעשות את מלאכתו נאמנה – אז אני מודיע פה חגיגית: זה פשוט לא מצליח וגם לא יצליח. "התשובה שלנו היא להמשיך ולעבוד לפי האמת הפנימית שלנו, היושרה המקצועית, הבחינה העניינית של הראיות, והניתוח המעמיק של הדין. אף אחד לא יסיט אותנו מהדרך הזו. אף אחד".



"מערכת אכיפת החוק אינה חפה מטעויות"



בהמשך דבריו הדגיש כי "מערכת אכיפת החוק איננה חפה מטעויות ואפשר בהחלט לבקר אותה. ביקורת עניינית – כן, מתקפות אישיות והכפשות – לא ולא. אולי זה קצת בנאלי לומר את זה, אבל האמת היא שמי שלא עושה – לא טועה". לדבריו, הדבר החשוב הוא לדעת לזהות את הטעויות, לתקן אותן, להפיק לקחים לעתיד כדי להימנע מחזרה עליהן. "אחת הפעולות הראשונות שלי כיועץ המשפטי לממשלה, ואני בהחלט גאה על כך, הייתה השלמת חקיקת חוק נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. הנציבות היא גוף חשוב, שעושה עבודת ביקורת חיונית מאין כמוה לשמירת אמון הציבור בפרקליטות המדינה וביתר מייצגי המדינה בערכאות", הסביר, "אם מישהו ממערכת אכיפת החוק ביצע חס וחלילה מעשה משמעתי או פלילי – נדרש טיפול הולם בכך. אסור לטייח. אסור להסתיר".



"זה נכון כמובן גם בהקשר של הדלפות אסורות של חומרים, נושא שנמצא לאחרונה על סדר היום הציבורי. אני מזמין את כולכם לעיין במכתב שהפצנו בנושא, בתשובה לבקשה לפתוח בחקירה בגין הדלפות של חומרי חקירה, כדי להבין את השיקולים הרלוונטיים לעניין הזה", אמר והתייחס לפניית סנגוריו של ראש הממשלה - שדחה מוקדם יותר היום, "מצד שני, כאשר מועלות טענות סרק למיניהן, שלאחר בחינה מעמיקה נמצא כי אין בהן דבר, צריך לדחות אותן בכל תוקף, ואסור לאפשר לגורמים בעלי עניין לעשות בהן שימוש פסול וציני כדי לתקוף שלא בצדק גורמים כאלה או אחרים במערכת אכיפת החוק".



הוא התייחס לסערה שהתעוררה בעקבות הפרסומים על חקירת יועצי ראש הממשלה, בחשד להטרדתו של עד המדינה בתיק בזק - שלמה פילבר. "בימים האחרונים עלו גם טענות שונות בנוגע לפעולות חקירה שונות שבוצעו במהלך חקירת חשד להטרדת עד מדינה. הטענות הללו נמצאות בבירור, וכאשר הבירור יושלם נבחן את הממצאים בדרך עניינית ומקצועית, כתמיד. אם קרו טעויות, הלקחים יופקו", אמר, "אולם, חשוב לזכור – אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, בראשות ניצב גדי סיסו, הוא שותף אמיץ שלנו במאבק בפשיעה ובשחיתות השלטונית. אנשיו פועלים כל העת להגיע לחקר האמת, למען אזרחי המדינה והאינטרס הציבורי".
הוא סיכם כי "הניסיון לנצל את הטענות הקשורות לחקירה כדי "להפוך את הקערה על פיה", ולהציג את מי שחשוד בביצוע עבירה חמורה של הטרדת עד כ"קורבן" ואת רשויות האכיפה כ"עברייניות" – הוא מהלך לא ראוי, ואני דוחה אותו בתוקף.

שי ניצן על היעדרות בן ארי מהשימוע לנתניהו: עדיף היה לפעול אחרת"

פרקליט המדינה שי ניצן התייחס במהלך נאומו בכנס, להיעדרותה של הפרקליטה הממונה על תיקי ראש הממשלה מהשימוע בתיקים שנערך בחודש שעבר ואמר כי "עדיף היה לפעול אחרת. לא בגלל שחלילה השימוע נפגע, אלא בגלל מראית העין".
 
בדבריו, ביקש ניצן להגן על בן ארי. "פרקליטת המחוז הזמינה חופשה משפחתית לפני כשנה עם כל משפחתה לתקופת החגים. היא לא הזמינה אותה לחופשת הקיץ, שכן בקיץ היא היתה עסוקה בטיפול בתיקים ובשמיעת השימועים של החשודים האחרים בתיקי רוה"מ. אזכיר, שמלכתחילה השימוע היה אמור להתקיים בחודש יולי. אלא שלאור בקשת באי כוחו של רוה"מ השימוע נדחה מחודש יולי ונקבע ליומיים בחודש אוקטובר, עם אפשרות להוספת יום", אמר. 
 
"ברגע האחרון ממש, לבקשת הסניגורים, ובאופן חריג ביותר, הוחלט להוסיף יומיים נוספים לשימוע ולקיימו משך ארבעה ימים שלמים. היומיים הנוספים שנקבעו נפלו על מועד תחילת החופשה. כיוון שכבר היה מאוחר לדחות הנסיעה המשפחתית, על כל הכרוך בכך,  בן ארי לא נכחה ביומיים הנוספים של השימוע. אכן, בדיעבד, עדיף היה לפעול אחרת. לא בגלל שחלילה השימוע נפגע, אלא בגלל מראית העין. בכך טעינו כולנו. איננו חפים מטעויות. אך עוצמת הרפש שהושלכה לעבר בן ארי – שהיא פרקליטה ישרה כסרגל, מסורה ומעולה - וכן על הפרקליטות כולה בנושא זה, היא ללא כל פרופורציה לאירוע ולמשמעותו האמיתית".