התיק הזה היה כפסע מסגירה בעילה של התאבדות, ובנותיה של מריה טל היו צריכות לחיות עם המחשבה שאמן שמה קץ לחייה. אך בני משפחתה סירבו לקבל זאת ומיאנו להאמין שמריה בת ה-29 התאבדה – והיו משוכנעים כי בן זוגה, מקסים טל, רצח אותה.

הבוקר (שני) התקבל החיזוק לדעתם, עם הגשת כתב אישום נגד טל, בו הוא מואשם ברצח בנסיבות מחמירות ובעבירות נוספות. אחיה, אלכסי גרשניק, הביע סיפוק מכתב האישום. "זאת לא הייתה הפתעה בכלל. חיכינו לזה", אמר למעריב. "זה מתיישב בראש בדיוק עם מה שחשבנו. עם השתלשלות העניינים שעברנו עליה – וגם עם מי שאחותי הייתה".

אלכסי גרשניק. צילום: ערן גילווארג
אלכסי גרשניק. צילום: ערן גילווארג

לדבריו, "עוד לא קראתי את כל כתב האישום, אבל גם בלעדיו, אני מבין מה קרה שם. אבא שלי ואני עברנו על האירועים של אותו יום שוב ושוב והדברים מסתדרים עם מה שחשבנו. אבא שלי היה ער כל אותו הלילה, בגלל כאב שיניים", הוא משחזר, מבלי לציין את שמו של גיסו, הנאשם ברצח.

"הוא ראה שהאור בחדר שלו (של טל, מ"ש) דולק. זה הגיוני, אם בזמן הזה הוא ראה את ההתכתבויות של מריה בטלפון. בסביבות שש וחצי, אבא יצא למרפסת ולא ראה את האוטו שלו. כמה שעות אחר כך הוא ראה את האוטו, כך שברור שהוא לא הלך לעבודה, אלא יצא מהבית וחזר. הכל מופיע בכתב האישום".

גרשניק הגיע לבית המשפט המחוזי בחיפה, לדיון בעניינו של הנאשם ברצח אחותו. "אני מתכוון להגיע לכל הדיונים. זה קשה, אבל אין לי ברירה. נשארתי רק אני לאבא שלי והוא מבוגר וקשה לו להתמודד עם זה. אני חייב להיות חזק. ההגעה לבית המשפט גם עוזרת לי להתמודד. זה נותן איזו שהיא תחושה של שליטה", הוסיף ודמעות חנקו את גרונו. 

במקביל למשפט, מנהלים בני המשפחה מאבק על חזקתן של בנותיה של מריה, בנות ארבע וחמש. כרגע הן נמצאות בחזקתה של אמו של טל ובקרוב צפויה להתכנס בעניינן ועדה של משרד הרווחה. גרשניק בן ה-38 מקווה שהן יועברו לחזקתו והוא יוכל לגדל אותן ביחד עם אשתו. "בינתיים יש לנו הסדר שבסופי שבוע הן אצלי, וגם באמצע השבוע אני רואה אותן. לא סיפרתי להן על כתב האישום, הן קטנות מדי. זה לא משמח, אבל זה נותן תחושת סיפוק, שהרצח מסווג כרצח בנסיבות מחמירות. זה לא יחזיר את מריה, אבל יש נחמה כלשהי בידיעה שהצדק ייעשה".  

בא כוחה של המשפחה, עורך הדין אביעד חייט, מסר כי ״כתב האישום מגלם את זעקת משפחתה של מריה זכרה לברכה למן היום הראשון, כפי שסברנו והצהרנו, הסיכוי שמריה שלחה יד בנפשה לא קיים וכל שנותר הוא לבקש שהפגיעה בשמה ובזכרה של מי שנרצחה באכזריות קשה תיפסק לאלתר תוך התחשבות בקיומן של ילדות שביום מן הימים ייחשפו לתכנים השקריים והקשים״.