באוקטובר 2019 נסגר באופן רשמי החלון לקבלת אזרחות ספרדית עבור צאצאי האנוסים. ישראלים רבים אשר חלמו על אזרחות אירופאית אך טרם נקטו בצעדים מעשיים, בכו דמעות מרות והחלו לחפש אלטרנטיבה. 



לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן.


למזלם, ייתכן כי גם אלו שלא מיהרו להוציא את הדרכון הספרדי הנכסף, עדיין יוכלו לקבל אזרחות אירופית ואף בתנאים נוחים יותר מאלו של הדרכון הספרדי.



למה דווקא דרכון פורטוגלי?


עוד בטרם נסגר המסלול לקבלת אזרחות ספרד, ולמרות שהשיח הציבורי התמקד דווקא באזרחות זו, עורכי דין מביני עניין המליצו לזכאים על כיוון האזרחות הפורטוגלית.



חשוב להבהיר כי הדרישות של פורטוגל היו פחות נוקשות מאלו של ספרד. למבקשים אין דרישה ללמוד את השפה הפורטוגזית, לדוגמא, להוכיח קשר לתרבות של פורטוגל, ולהישבע אמונים למלך פורטוגל (בעיקר כי לפורטוגל אין מלך). 



אחרים התמקדו בדרכון הפורטוגלי בעיקר הודות לקשרים עם שלטונות ההגירה המקומיים, אשר לא הקשו במיוחד על ישראלים שביקשו לקבל דרכון על פי החוק. בקשת אזרחות ספרדית על ידי צאצאים למגורשים נתפסה על ידי פקידים רבים במערכת ההגירה הספרדית כחלק ממדיניות פרו-הגירה שהוכתבה מלמעלה, ובדומה לאלמנטים רבים נוספים של מדיניות זו, נתקלה בהתנגדות וחבלה שקטה מצד הגורמים בשטח. 



בפורטוגל, לעומת זאת, אין את אותה עוינות לפליטים ומהגרים, ולכן השלטונות המקומיים והקהילות היהודיות שיתפו פעולה בקלות רבה יותר (ומשתפים פעולה עד היום).



ישנם שלושה מיתוסים או הנחות שגויות לגבי ההליך אשר גורמים לזכאי אזרחות רבים לוותר על מימוש זכותם כחוק:


א. "אני חייב להוכיח קשר משפחתי לאדם אשר גורש מספרד ב-1492, ואין לי איך לעשות זאת" - אין דרישה כזאת בחוק הפורטוגלי. נכון, תכליתו של החוק היא לפצות את צאצאיהם של מגורשי ספרד ופורטוגל. אולם כל יהודי ספרדי הוא בעל קשר לאבותיו, אשר גורשו מחצי-האי האיברי. הפונים לקבל אזרחות פורטוגלית על בסיס החוק נדרשים להוכיח כי לפחות אחד מאבותיהם היה יהודי ממוצא ספרדי, לא פחות ולא יותר. זכאים גם בעלי שושלת משפחתית המורכבת כולה מיהודים ממוצא ספרדי, אבל גם אלו אשר יכולים להוכיח קשר לסב-רב-רב-רב-רב אחד בלבד ממוצא ספרדי במאה ה-19. 


ב. "צאצאים למגורשי ספרד זה אותו דבר כמו מזרחיים והמשפחה שלי היא מאירופה \ ארה"ב \ מקום אשכנזי אחר, לכן אין לי טעם לבדוק זכאות" - לאו דווקא. לא כל יהודי ישראל ממוצא מזרח-תיכוני הם צאצאים ליהדות ספרד, ויהודים (ואנוסים) ספרדים רבים נדדו ברחבי העולם והגיעו לצפון אירופה, אמריקה ואסיה. בקרב "יהודי ההרים" של אזור הקווקז ישנם צאצאים רבים ליהודי ספרד. לכן, למשל, מספר אזרחי ישראל דוברי רוסית הוכיחו את הקשר המשפחתי שלהם לקהילות ספרד וקיבלו את אישורה של הקהילה היהודית בפורטוגל להיותם צאצאי המגורשים.

ליהודי אסיה או אירופה, אשר שימרו את אילן היוחסין המשפחתי דורות אחורה קל יחסית להוכיח את הקשר לאב מרוחק ממוצא ספרדי. ליהודים מרוסיה, אוקראינה או בלרוס – מקומות בהם יהודים רבים השמידו במהלך המאה ה-20 מסמכים משפחתיים כדי להימנע מרדיפה אנטישמית – הוכחת הקשר מסובכת בהרבה. 

עם זאת, גם עבורם לא הכול אבוד. אם אכן היה סב-רב ספרדי, ייתכן ושם משפחתו השתמר בארכיון, הוא נקבר בבית קברות ספרדי, הוא מופיע במסמכים רשמיים כאלו ואחרים מלפני דורות, ועוד. במידה ואכן קיים כיוון לחפש ממנו, חוקרי השורשים יכולים להגיע לתוצאות מרשימות גם בהיעדר מסמכים מלכתחילה. 

ישנם, כמובן, מחפשי אזרחות חינם "מקצועיים", אשר בטוחים שאבותיהם היו ממוצא אשכנזי טהור אך עדיין מבקשים מהמומחים "לחפש איזו הוכחה, אולי תמצאו". במקרה הטוב מדובר בחיפוש מחט בערימה של אתם יודעים מה. ובמקרה הרע בסוג של הזמנה לזיוף מסמכים אשר אף מומחה לא יסכים לשתף עמה פעולה. 

לסיכום, בדיקת שושלת היוחסין למקרה שאכן יש בה לפחות יהודי ספרדי אחד מומלצת גם במידה ולא כל המשפחה היא ספרדית – אבל איתור אב קדמון יהודי ספרדי מהווה תנאי מוקדם לכל פנייה לקבלת דרכון פורטוגלי.

ג. "פנייה לעורך דין בטח עולה המון כסף גם ללא הבטחת הצלחה" - ישראלים, כידוע, אינם פראיירים, ונוטים לחשוד שעובדים עליהם כשנתקלים בהזדמנויות שנראות טובות מדי. מסלול בטוח לדרכון אירופאי רק כי אתם צאצאים של מגורש ספרד אכן נראה טוב מכדי להיות אמיתי. ומה אם מדובר במזימה אחת גדולה להוציא ממני סכומי עתק, חושב לעצמו ישראלי מצוי. אשלם סכום של אלפי שקלים ויגידו לי בסוף "לא זכאי". 

אולם גם כאן, מדובר בלא יותר ממיתוס. רוב רובם של עורכי הדין לוקחים את התשלום בגין הטיפול בהליך קבלת האזרחות הפורטוגלית בשלבים. בכל נקודה בהליך מוודאים כי הסיכויים להצלחה בשלב הבא גבוהים יחסית, ורק לאחר מכן מבקשים תשלום מהלקוח. משרדי עורכי דין מקצועיים המטפלים בנושא, אינם נוטים לבקש "חצי מהתשלום" מראש, אלא רק את מה שנחוץ לבדיקה הראשונית. וכך גם בהמשך, בכל שלבי הטיפול בתיק. 
צוות משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס וברוש. צילום: שירי דקר
צוות משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס וברוש. צילום: שירי דקר

כיצד מתקדם ההליך לקבלת אזרחות פורטוגל?

אז מה הם השלבים המקובלים? ראשית כל, עובר מבקש הזכאות ראיון מול עורך דין המתמחה בהנפקת דרכון לפורטוגל ומציג בפניו את המסמכים והראיות שנמצאים בידיו. בתום הראיון, ישנן שלוש אפשרויות:

1. הפונה אינו יכול להוכיח זכאות בשלב זה ואין בידיו כיוון למציאת הוכחות נוספות. במקרה זה לא ממשיכים עם ההליך.

2. הפונה אינו יכול להוכיח זכאות בשלב זה, אך יש סיבה להניח כי מוצאו הוא אכן מיהודי ספרדי, וכי קשר זה ניתן להוכחה. הלקוח מקבל הפנייה לחוקר שורשים מקצועי אשר יוכל להוסיף על ההוכחות שבידיו ולעבור לשלב השני בהליך. 

3. הראיות שבידי הפונה מספיקות להוכחת הזכאות, והוא עובר ישירות לשלב 3.

השלב השני (אם נדרש) הוא עבודה מול חוקר השורשים לאיתור ראיות חזקות יותר לגבי הקשר בין הפונה לבין אחד מאבותיו ממוצא יהודי-ספרדי. 

בשלב השלישי פונים לקהילה יהודית בעיר פורטו, אשר מנפיקה על בסיס הנתונים שבידי עוה"ד המייצג את מבקש האזרחות תעודה כי המבקש אכן צאצא למגורשי ספרד וזכאי לדרכון פורטוגלי. 

ההליך הבירוקרטי שכרוך בהוצאת אזרחות פורטוגל

לאחר קבלת האישור של הקהילה היהודית, המבקש למעשה מקבל אישור להתחיל את ההליך הבירוקרטי לקבלת אזרחות פורטוגל ודרכון אירופאי. בנקודה זו אין סיבה שיקבל סירוב (אלא אם נודע לרשויות פורטוגל כי למבקש האזרחות יש עבר פלילי קשה או שזייף מסמכים מסוימים).

אולם ההליך הביורוקרטי ארוך ומלווה בכמות רבה של התכתבויות, מילוי טפסים ותרגום מסמכים, במיוחד במידה והמבקש מעוניין להשיג אזרחות פורטוגלית גם עבור בני משפחתו – בני זוג והילדים. אורך ההליך בשלב זה נע בין שנה לשנתיים בממוצע.

אם מבקש האזרחות הפורטוגלית משתייך לשושלת יוחסין שזכאותה הוכחה, כלומר, שבני משפחתו (אחים, דודים, הורים) עברו את ההליך בהצלחה, כל הפרוצודרה הביורוקרטית יכולה להתקדם הרבה יותר מהר. 

אזרחות אירופאית קורצת לישראלים רבים, בעיקר לאילו אשר אוהבים לטייל ורואים את עצמם אזרחי העולם הגדול. אם בעבר הזכאות לדרכון אירופי ניתנה לישראלים ממוצא אשכנזי, כעת קיימת אופציה ממשית לאזרחות אירופאית עבור כל ישראלי שיכול להוכיח קשר אל מגורשי ספרד היהודים.

משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בתחום ההגירה ובהוצאת אזרחות פורטוגלית, בתחום המשפט האזרחי ובדיני עבודה. הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.