ייפוי כוח מתמשך הוא הבשורה החדשה בתחום הכשרות המשפטית. עד היום, אדם שאיבד את היכולת לדאוג לעצמו והוגדר כחסוי היה נדרש באפוטרופוס שמונה על ידי בית המשפט. לעתים קרובות, מתקיימים מאבקים בין קרובי המשפחה על בחירת האדם שיישא באחריות ולא פעם האפוטרופוס שנבחר לאו דווקא משקף את רצונותיו של החסוי. לשם כך, נכנס בשנים האחרונות, חוק חדש המאפשר לכל אדם מעל גיל 18, בעודו כשיר משפטית, להחליט על מיופה או מיופיי כוחו במקרה בו לא יוכל עוד להיות כשיר משפטית. 



לפניה ישירה אל עורכת הדין ד"ר איריס טרומן לחץ/י כאן


איך ניתן לקבוע חוסר כשירות משפטית?


חוסר כשירות משפטית עשויה להתבטא בהידרדרות במצב הרפואי לרבות ענייני גוף, דמנציה, אלצהיימר, תאונות, המצב הנפשי והמצב החברתי. 



למי מיועד ההליך?


האפשרות לחתום על ייפוי כוח מתמשך קיימת עבור כל אדם, בגיר בן 18 ומעלה, המעוניין לקבוע מראש מי יקבל בשמו החלטות בעתיד או מהן ההחלטות שיתקבלו בשמו בעתיד, כשלא יוכל לקבל החלטות בעצמו.



מה ההבדל בין מינוי אפוטרופוס למיופה כוח בתהליך זה?


אפוטרופוס נבחר עבור החסוי כאשר האחרון מצוי כבר במצב בו הוא לא כשיר משפטית. האפוטרופוס נבחר בהליך משפטי מסובך יחסית ולעתים, כאשר יש מחלוקות בין בני המשפחה ומערכת המשפט ממונה אדם חיצוני מלשכת האפוטרופוס הכללי שינהל את העניינים הרכושיים והרפואיים של החסוי. 
מיופה כוח אשר מונה עוד קודם בהליך של "ייפוי כוח מתמשך" יפעל מיידית וללא כל צורך בהליך משפטי שכן, התנאים לייפוי הכוח יוגדרו על ידי החסוי מראש ובכשירות מלאה. היתרון הגדול בדרך זו היא היכולת של החסוי לבחור עוד בעודו כשיר, את מיופה כוחו על פי אמון וקרבה תוך הימנעות מהליך משפטי ומחלוקות משפחתיות עתידיות.

את מי ניתן למנות כמיופה כוח?

מיופה כוחו של הממנה עשוי להיות כל אדם בו הממנה בוחר, בין אם זה אחד מילדיו או איש מקצוע עליו הוא סומך. בנוסף, ניתן למנות כמה מיופיי כוח שיהיו אחראיים לכל תחומי השליטה של הממנה וניתן למנות מיופיי כוח אשר כל אחד מהם אחראי לתחום אחר, לדוגמה: מינוי חבר רופא כמיופה כוח בעניינים רפואיים ומינוי צאצא כמיופה כוח בעניינים רכושיים. כך ניתן לפרוס רשת ביטחון רחבה ומותאמת עבור כל ממנה וצרכיו שלו. 
עורכת הדין ד"ר איריס טרומן. צילום: תומר שלום.
עורכת הדין ד"ר איריס טרומן. צילום: תומר שלום.

אילו תנאים ניתן להציב לייפוי כוח מתמשך?

מהפכת ייפוי הכוח המתמשך מהווה קפיצת מדרגה בעצמאות הממנה וביחס לשליטה בחייו גם לאחר שאינו כשיר משפטית. כל אדם הוא שונה, לכל אחד מושג אחר לגבי ניהול חייו ומכאן, בנוסף לבחירת מספר מיופיי הכוח והאפשרות לחלקם לתחומי אחריות שונים, ניתן גם להציב את התנאים לייפוי הכוח המתמשך. הממנה רשאי להחליט על אילו מהתחומים היה רוצה להפעיל את ייפוי הכוח, הוא רשאי להגביל את תוקף ייפוי הכוח (לדוגמה- ממנה המבקש להחיל ייפוי כוח על פני תקופה של 3 שנים מכל סיבה שהיא). כמו כן, הממנה רשאי להחליף את מיופיי הכוח שלו ורשאי גם להחליט על ביטול ייפוי הכוח. הרעיון הוא לשמר את חירויות וזכויות האדם ולא לחרוץ גורלות, כאשר ייפוי הכוח המתמשך מבסיסו נועד להיות גמיש. 

איך עושים את זה?

עריכת ייפוי כוח מתמשך נעשית על ידי האדם עצמו, בעזרת עורך דין שעבר הכשרה ספציפית לנושא והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי לערוך ולחתום על ייפוי כוח מתמשך. חשוב שלעורך הדין לא יהיה עניין אישי בייפוי הכוח. עורך הדין יקיים מספר מפגשים עם הממנה לפני העברת מסמך ייפוי הכוח אל האפוטרופוס הכללי. על עורך הדין לבדוק את מניעיו האמיתיים של הממנה, להבהיר לו את המשמעות שבבחירת הממונה (מיופה הכוח) ולהציג בפניו את האופציות המשפטיות המתאימות לצרכיו ורצונותיו של הממנה. עורך הדין יוכל לערוך את תנאי ייפוי הכוח ולהציגם לממונה בצורה בהירה.

מתי נכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף?

ייפוי הכוח יכנס לתוקף ברגע שבו הממנה לא יוכל לקבל החלטות הנוגעות לתחומים שציין במסמך ייפוי הכוח. תוקף ייפוי הכוח עשוי להיקבע על ידי מומחה שיעיד על החסוי כי אינו יכול להיות אחראי לענייניו האישיים והרפואיים (לדוגמה רופא שקובע כי האדם אינו כשיר משפטית). כדי להכניס את ייפוי הכוח לתוקף, על מיופה הכוח למסור הצהרה לאפוטרופוס הכללי כי אכן מתקיימים התנאים להפעלת ייפוי הכוח, ורק לאחר שיקבל אישור מלשכת האפוטרופוס הכללי, ייכנס ייפוי הכוח לתוקף.

אפשר להתחרט?

מעת שהופקד המסמך ועד לכניסתו לתוקף, האפוטרופוס הכללי ישלח תזכורת בכל 3 שנים, כדי לוודא שהאדם הממנה אינו רוצה לשנות את ייפוי הכוח, מסיבה כלשהי. האדם עצמו יכול לשנות או לבטל את ייפוי הכוח המתמשך שערך, גם לאחר שהופקד, בכל עיתוי.

ייפוי כוח מתמשך מחזיר את השליטה לאדם, מונע חיכוכים משפחתיים ושואף לשקף נאמנה את הרצונות הישירים של כל אחד מאיתנו במקרה המצער בו לא נוכל להציג אותם בעצמנו. ביחד עם איש המקצוע הנכון, תוך סבלנות ואחריות, ניתן לדאוג לכך שנמשיך לחיות את חיינו בכבוד, תוך בחירה באלו שישמרו על האינטרסים שלנו כפי שהיינו עושים זאת בעצמנו. 

עורכת הדין ד"ר איריס טרומן, מוסמכת על ידי האפוטרופוס הכללי לעריכת ייפוי כוח מתמשך ועוסקת בדיני משפחה ובמשפט אזרחי ומסחרי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.