שופט בית משפט השלום בפתח תקווה, ארז מלמד, החליט היום (רביעי) לשחרר למעצר בית בן 10 ימים את יונתן פדידה, נהג הרכב שדרס למוות את שני רוכבי האופניים יניב לוגסי ותומר ויינשטיין ז"ל לפני כ–10 ימים בשרון. ההחלטה מגיעה אחרי שהשופט מתח ביקורת קשה על התנהלות המשטרה בחקירה.



לבקשת נציג המשטרה רנ"ג ארז קפלן, עיכב השופט מלמד את שחרורו של פדידה עד הבוקר אלא שקודם לכן חייב את המשטרה להודיע אם בכוונתם להגיש ערעור על החלטתו, זאת למרות שבדיון הקודם דרש השופט מהמשטרה לסיים את החקירה עד לדיון הנוכחי ובכך האריך את מעצרו של פדידה, הגיע לבית המשפט רנ"ג קפלן כשהוא מציג לשופט מלמד דו"ח סודי ובקשה להארכת מעצרו של החשוד בחמישה ימים.



"אנחנו מגישים את הבקשה על סמך המסוכנות העולה מהחשוד" פתח הטוען המשטרתי את דבריו, והוסיף כי "מדובר בעבירות פליליות חמורות שברף העליון בדיני תעבורה. החשוד משקיע כספים רבים לשיפור ושבצוע מנוע הרכב בניגוד לחוק. בדמו ובשתן נמצאו שרידים של סם מסוכן. חדרנו לטלפון הנייד של החשוד ומצאנו מצג שהחשוד עוסק בנהיגה ספורטיבית במהירויות גבוהות במיוחד. מדובר בפצצה מתקתקת בכביש. לא זו אף זו הוא ניסה להעלים ראיות ושיבש חקירה".



בשלב הזה אליס, אמו של הנהג הדורס, מתעלפת, והשופט מלמד מחליט להוציא את הנוכחים מהאולם ולהזעיק למקום חובש. 20 דקות לאחר מכן, חזרה האם לבריאותה התקינה והדיון בעניין בנה ממשיך, כל זאת כשבאולם נוכחים גם בני משפחות הקורבנות. בתום המשפט, אמרה האם כי היא "משתתפת בצער המשפחות ובאמת מרחמת עליהן. הלב כואב אין לי יותר מה להגיד".



הטוען המשטרתי המשיך ואמר כי "מדובר בהמתה כפולה בקלות דעת. בתאונה קשה ביותר. החשוד אוחז ביותר מאזרחות אחת וברשותו יותר מדרכון אחד". בשלב זה, השופט מלמד, קוטע את דבריו ושאל: "למה אתם מבקשים את הארכת המעצר אחרי שבית המשפט הבהיר בדיון הקודם להשלים את החקירה?". רנ"ג קפלן השיב כי "מדובר במי שהוא מסוכן לציבור. אני מפנה לדוח הסודי כך שלא ניתן להמשיך אלא שהחשוד מאחורי סורג ובריח".



השופט מלמד התעקש לקבל מהטוען המשטרתי הסבר מדוע הפעולות המוצגות בדו"ח הסודי הנן ברות שיבוש והמשיך בביקורת, כשאמר כי "דעתו של בית המשפט אינה נוחה. מדובר בטרגדיה ותאונה עם תוצאות איומות ולמרות זאת משטרת ישראל לא עושה מספיק את העבודה ואני אומר את זה בלב לא קל. בית המשפט לא חסך בימי המעצר".



סנגורו של החשוד, עו"ד עדי כרמלי, מצטרף לביקורת על התנהלות המשטרה בחקירה, ואמר כי "בית המשפט משמש לי כעיניים בשלב הזה של הארכת מעצר. דעתי אינה נוחה עוד יותר ממה שבית המשפט חש. אני לא יכול לסמוך על המשטרה במקרה הזה. לא בוצעו פעולות חקירה נדרשות עד כה. המעצר הוא לא חלופה לעונש".



עו"ד עדי כרמלי, תמונה באדיבות עו"ד כרמלי
עו"ד עדי כרמלי, תמונה באדיבות עו"ד כרמלי





השופט מלמד, הוסיף כי "לא נעים לי להגיד אבל אני מסכים עם סניגורו של החשוד. תיק כל כך חמור והמשטרה לא עשתה כמעט כלום במשך שישה ימי מעצר אחרונים. אני לא רוצה לומר שניסיתם לזרות חול בעיניים של בית המשפט אבל בהחלט לא עשיתם את העבודה כמו שצריך".



עו"ד כרמלי פנה אל בית המשפט בהצעה, שבדיעבד התברר כי התקבלה במלואה על ידי השופט, ואמר כי הוא "מבקש מבית המשפט לצאת להפסקה על מנת לעקוב אחרי פעולות החקירה שהתבצעו בשעות האחרונות, ובמידה שלא התבצעו לאפשר את שחרורו למעצר בית כחוק, כי ההתנהלות הנ"ל אינה תואמת לתוצאה הקשה שכולנו מסכימים איתה ובעיקר המעצר לא מהווה חלופה לענישתו לכשיוגש נגדו כתב אישום".



כאמור, עם החזרה לדיון, החליט השופט מלמד להורות בצעד דרמטי על שחרורו למעצר בית בן 10 ימים של החשוד פדידה. יחד עם זאת נעתר השופט לבקשת המשטרה ועיכב את ביצוע השחרור עד לשעות הבוקר כשהוא מציב למשטרה אולטימטום של שעתיים להחליט אם בכוונתה להגיש ערעור על החלטתו.



אהרון לוגסי, אביו של יניב ז"ל, הגיע לאולם בית המשפט, ובראיון למעריב הביע את תקוותו לגזירת עונש כבד ומרתיע על פדידה. "אנחנו פה פשוט כדי להפגין נוכחות, כדי שהבן שלנו לא יישכח, כדי לעצור את מה שקורה. יניב לא יחזור אבל אפשר למנוע תאונות כאלה בעתיד עם ענישה מתאימה".



"אנחנו נלווה את המשפט הזה עד הסוף. המשטרה עושה את שלה, דיברנו איתה וברור לי שכנראה הוא ילך למעצר בית. זה לא העונש, אז זה לא מכעיס אותי. אני מצפה לרף ענישה גבוה, שיעצור את הפצצות המתקתקות. זו לא נקמה נגדו. אם הוא יקבל עונש קל, אחרים ימשיכו לעשות זאת", הוסיף האב.