בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (חמישי) את השחקן משה איבגי, בעבירה של מעשה מגונה, אולם זיכה אותו משני אישומים נוספים מחמת ספק. איבגי הואשם בשלוש עבירות של מעשים מגונים והטרדה מינית כלפי שלוש נשים. כתב האישום המקורי כלל אישום רביעי של מעשה מגונה באישה נוספת. אלא שהיא סירבה להתייצב בבית המשפט חרף הפצרות הפרקליטות, ולכן הפרקליטות נאלצה לחזור בה מהאישום והוא בוודאי יזוכה ממנו.

על פי הכרעת הדין, במהלך הפקת סרט בכיכובו של איבגי, בשנת 2012, ניגש הנאשם אל המתלוננת א', מאחור, הכניס את ידו דרך מחשוף בחלקו האחורי של חולצתה, וליטף את גבה של א', מהשכמות עד עצם הזנב. א' הופתעה ושאלה למעשיו, והנאשם השיב לה כי "הפירצה קוראת לגנב". עוד נקבע בהכרעת הדין כי במהלך אותה שנה, במהלך השתתפות הנאשם בצילומי סדרת הטלוויזיה "הבורר", נצמד הנאשם אל א', חיבק אותה בחוזקה, ובמקביל לחש על אוזנה כי הוא רוצה "לזיין" אותה.

בית המשפט אימץ את עדות המתלוננת, קבע כי היא מהימנה – ומצא תמיכה לעדותה בדברים שמסר הנאשם במהלך עימות שנערך בין השניים בתחנת המשטרה וכן בעדותה של עדה נוספת (שהעידה ביחס לאירוע דומה עם הנאשם שחוותה לפני כ- 20 שנה). 

אשר לעדותו של הנאשם, נקבע בהכרעת הדין כי מדובר בעדות "פתלתלה ומתחמקת" שאינה ראויה לאמון. נדחתה טענה הנאשם כי האירוע הראשון המתואר באישום הראשון – נעשה בהומור. נדחתה גם טענת הנאשם כי האירוע השני המתואר באישום הראשון – הוא בגדר "ניסיון חיזור לגיטימי". משכך הורשע הנאשם ביחס לשני האירועים המתארים באישום הראשון – בביצוע עבירות של מעשה מגונה. איבגי זוכה מהעבירה של הטרדה מינית אשר יוחסה לו, אף היא ביחס לאירוע השני באישום הראשון.

באשר לאישום השני בכתב האישום – במהלך פרשת התביעה הודיעה הפרקליטות כי בשל סירובה של המתלוננת ב' להעיד, חוזרת בה התביעה מאישום זה. הנאשם זוכה לפיכך מהמיוחס לו באישום השני.

באשר לאישום השלישי בכתב האישום – נקבע כי המתלוננת ג' חוותה אירוע אשר בעקבותיו נראתה נסערת. ג' סיפרה למקורבים לה, סמוך לאחר המפגש עם הנאשם, כי הנאשם נגע בה באופן לא ראוי. בנוסף, עדותו של הנאשם לא הותירה רושם מהימן גם בנוגע לטענותיו באישום זה – הוא התחמק ממסירת גרסה, תוך שהוא משבץ את עדותו בטענות ובגרסאות אשר חלקן כבושות, חלקן תמוהות וחלקן טענות בעלמא ללא ביסוס עובדתי.

עם זאת, נותר ספק בנוגע לאופן התרחשות המגע בין הנאשם לבין ג'. התיאורים שמסרה ג' לקרובים לה – אינם אחידים וקיים קושי לקבוע מעבר לספק סביר – מה בדיוק אירע במהלך המפגש בין הנאשם לבין ג'. על כך יש להוסיף כי המאשימה בחרה שלא להביא שתי עדות מרכזיות אשר שמעו מ- ג', סמוך לאחר האירוע, ובאופן מפורט – מה טוענת ג' כי הנאשם ביצע. אי הבאת של שתי העדות מגבירה את סימני השאלה. חלקים מגרסתו של הנאשם נתמכו בעדויות אחרות, מהימנות ובעלות משקל. עדויות אלו מותירות ספק, שמא המגע בין הנאשם לבין ג' התרחש באופן אחר מזה שתיארה המתלוננת – ואשר יכול להתיישב עם מגע מקרי, שאינו מיני.

יובהר כי גרסתה של ג' נמצאה מהימנה יותר מזו של הנאשם. עם זאת, די בספק שנותר כי להוביל לזיכויו של הנאשם מהמיוחס לו באישום השלישי, מחמת הספק. משכך זוכה הנאשם מעבירה של מעשה מגונה שיוחסה לו באישום זה. 

באשר לאישום הרביעי – נקבע כי התביעה הוכיחה את המעשים שיוחסו לנאשם באישום זה. במהלך מפגש אקראי של הנאשם עם המתלוננת ד', במהלך שנת 2013 בתל אביב, התפתחה שיחה בין ד' לבין הנאשם (אשר אין ביניהם היכרות מוקדמת). ד' סיפרה לנאשם כי היא בדרכה לטיפול פסיכולוגי, אותו היא מקבלת בשל פגיעה מינית שחוותה בילדותה. במהלך השיחה ביניהם הפנה הנאשם ל- ד' שאלות בוטות בנוגע לאופן בו נפגעה מינית, וכן שאל אותה, ובאופן בוטה, אם היתה לה זוגיות מאז, ואם היא מקיימת יחסי מין.

נקבע, כי עדותה של ד' מהימנה (על אף קשיים מספר שעלו מעדותה), וכי לעדות זו תמיכה בראיות מהימנות אחרות. עדותו של הנאשם נמצאה בלתי מהימנה, ונדחתה גרסת ההגנה לפיה המשפטים שנאמרו על ידי הנאשם – אינם אלא חזרה של דברים שסיפרה לו ד' במהלך פגישתם.

נקבע, כי אמירותיו של הנאשם ל- ד' במהלך המפגש ביניהם – "שמורה לאחרון גסי הרוח ויושבי הקרנות, ולא לאחד מבכירי שחקני הקולנוע והתיאטרון בישראל". עם זאת, השניים קיימו שיחה אשר בתחילתה הייתה "נעימה וקולחת". נושא הפגיעה המינית הועלה בשיחה ביוזמתה של ד'. הנאשם שאל אותה שאלות אודות אופי הפגיעה המינית והשלכותיה. מדובר בשאלות חודרניות, פולשניות, בוטות חסרות רגישות וגסות רוח. אולם על אף שחצו את גבול הטעם הטוב – אין לראות בשאלות אלו משום "הטרדה מינית", כמשמעותה בחוק. לפיכך זוכה הנאשם מעבירה של הטרדה מינית שיוחסה לו באישום זה.

פרקליטו, של איבגי, עו"ד מיכאל כרמל, אמר בעקבות הכרעת הדין, כי "אחרי חקירה שנמשכה כמעט ארבע שנים, ביהמ"ש זיכה את איבגי משלושה אישומים חמורים והרשיע אותו באישום שאלמלא היה מדובר באיבגי, הוא לא היה מגיע לבית המשפט. אנחנו צריכים ללמוד את הכרעת הדין".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, מסרה: "משה איבגי ניצל את מעמדו הרם בתעשיית הבידור הישראלי כדי לכפות מגע חודרני ולהטריד מינית באופן בוטה. אך החלטת בית המשפט לזכותו משניים מהאישומים האחרים מתעלמת מהשיטתיות שאפיינה את מעשיו, ומוצגת באופן ברור בכתב האישום הוגש נגדו. דפוס הפעולה שהוצג בו כלל כפייה של מגע מיני והטרדות מיניות כלפי נשים, לרוב תוך ניצול מעמד ה"טאלנט" שלו בהפקה.

"הסדרתיות הזאת מאפיינת פוגעים רבים, בעיקר בעלי כוח וסטטוס חברתי גבוה, שנוהגים להסתובב בעולם כאילו היה מגרש המשחקים הפרטי שלהם. לצערנו, מערכת המשפט עדיין מתקשה לתת משקל לקשר שבין האירועים. איבגי זכה ליפול לסטטיסטיקה ולהשתחרר עם הרשעה סמלית, בלי לשלם את מלוא המחיר על כלל מעשיו".

פרקליטות מחוז חיפה מסרה בתגובה: "בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום את השחקן משה איבגי בשתי עבירות של מעשה מגונה שביצע בשתי הזדמנויות שונות, באישה שעבדה עימו בהפקות שונות, לאחר שקבע כי עדותו של איבגי "פתלתלה ומתחמקת" ואינה ראויה לאמון.
 
"בצד זאת, איבגי זוכה מחמת הספק מעבירה נוספת של מעשה מגונה, על אף שביהמ"ש קבע כי גרסתה של המתלוננת ג' נמצאה מהימנה יותר מזו של הנאשם. ביהמ"ש ציין כי באישום זה החשד נגד איבגי "נותר על כנו ולא הוסר", אולם נותר "חלל ראייתי" שאינו ניתן לגישור ושאינו מאפשר להרשיעו, כמסקנה אחת ויחידה, ומעבר לספק סביר.
 
"כן זוכה איבגי מעבירה של הטרדה מינית כלפי אישה שלישית, לאחר שנקבע כי אמנם התביעה הוכיחה את המעשים שיוחסו לנאשם, אך ביהמ"ש סבר שעל אף שדבריו של איבגי למתלוננת חצו את גבול הטעם הטוב והיו "בזויות ונקלות", אין לראות בהם משום "הטרדה מינית" כמשמעותה בחוק.
 
"ביחס לאישום זה נכתב בהכרעת הדין: "הבטן מתהפכת והבשר נעשה חידודין חידודין למקרא אמרותיו של הנאשם ל-ד', במהלך אותו מפגש אקראי ביניהם בסוף חודש דצמבר 2013. לא כך ראוי לבן תרבות אחד לפנות לבן שיחו, ודאי לא כאשר בן השיח מספר אודות פגיעה מינית שעבר בילדותו. שפת הביבים הזו, המתארת אקטים מיניים בלשון בוטה ומכנה איברי מין בכינויי רחוב – שמורה לאחרון גסי הרוח ויושבי הקרנות, ולא לאחד מבין בכירי שחקני הקולנוע והתיאטרון בישראל...".
 
"ביהמ"ש דחה בהכרעת הדין את הטענות כאילו מי מהעדים הושפע מ"אג'נדת Me Too" או מאווירה תקשורתית כלשהי. כן דחה את טענת איבגי כי חקירת המשטרה נגדו היתה מגמתית או מוטה, וקבע כי "צוות החקירה פעל באופן הגון וענייני".
 
"פרקליטות המדינה רואה בחומרה רבה כל פגיעה בנשים בהקשר של מיניותן, בין אם במעשים ובין אם באמירות מבזות ומשפילות, ותמשיך לפעול בנחישות נגד מי שבוחרים לבצע עבירות מין ולנצל את כוחם ומעמדם. הפרקליטות תלמד את הכרעת הדין על נימוקיה ותשקול את צעדיה".