תגובות נסערות החלו להשמע היום (שני) לאחר חשיפת הכת החרדית בירושלים: ״זו פרשה מזעזעת שמחייבת חשבון נפש עמוק. בלתי נתפס שבמדינת ישראל מתקיימת קומונת בלהות שכזו, מתחת לראדר של כל הרשויות, תוך ניצול נוראי של עשרות נשים וילדים", אמרה יושבת הראש של ארגון נעמת, חגית פאר. 

ממשרד הרווחה, שהיה חלק מהפשיטה המשטרתית שנערכה על מתחם המגורים בו התגוררו בני הכת, נמסר כי הפשיטה במדרשה בה השתכנו החברים, נערכה בעקבות תלונות שהתקבלו במשרד ובמשטרה אודות המתרחש במקום. מהתלונות עלו חשדות להתעללות פיזית ומינית בנשים, וכן התעללות והזנחה של ילדים.

על פי הדיווחים שהגיעו לרשויות, הכת הפעילה גן ילדים לגילאי שנה עד 6, שפעל בניגוד לחוק, תוך התעללות, הזנחה ושימוש בשיטות חינוך אלימות. "משטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה פעלו לאיתור הילדים שהוריהם חברים בכת, זאת על מנת לברר את התלונות שהתקבלו על אלימות והתעללות. בינתיים, אותרה ילדה אשר נלקחה יחד עם אביה למרכז הגנה של משרד הרווחה לצורך גביית עדות על ידי חוקרת ילדים", מסר המשרד.

חשיפת כת חרדית בירושלים

עם זאת, פרסום המשרד את האופן בו טיפל בנושא לא סיפקה את הארגונים השונים, שפרסמו תגובות התוקפות הן את הרשויות והן את הגורמים הממשלתיים, תוך שהם מטילים עליהם את האחריות למחדל. "המקרה הזה דורש תחקיר יסודי ועמוק לאיתור כשלים מערכתיים פוטנציאליים שהובילו לפשע המתמשך הזה. השר לביטחון פנים, משרד הרווחה ומשרד החינוך - היכן היו המערכות האלו בזמן אמת? הם חייבים לתת תשובות, אמרה יו"ר נעמת, והוסיפה "הגיע הזמן שהשרים וחברי הכנסת יתחילו לטפל בחיים עצמם, לא רק בקרקס הפוליטי בועדה המסדרת״.

אפרת שרעבי, מנהלת מחוז ירושלים במשרד הרווחה ומומחית לטיפול בכתות, התראיינה בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, ושפכה אור על המכשולים העומדים בפני הרשויות בעת טיפול באירוע הקשה: "מדובר בכ-50 נשים שגרו במדרשה מתוך צורך להתחזקות רוחנית. הן חיו בצפיפות נוראית. נעשתה פשיטה במדרשה המדוברת כבר בשנת 2015, אך לא הצלחנו לשים את האצבע על הבעיות האמתיות המתרחשות שם. בכתות -  רב הנסתר על הגלוי. רק כשנשים יוצאות ומספרות מה הן עברו, אפשר לבחון את הדברים באור אחר". 

בנוסף, הסבירה שרעבי את העיכוב בטיפול בנושא, והסבירה את תפיסת המציאות המורכבת של חברים החיים בכתות: "בכת יש מעגלים סביב המנהיג. דיברתי עם נערה מהכת, ואמרתי לה שזה לא המקום בשבילה, שצפויים לה חיים טובים יותר בחוץ. היא הסתכלה בי במבט מזוגג. לא דיברנו באותה השפה. היא חשבה שאני בחושך והיא באור. הבנות שם לא מבינות מה לא תקין באורך החיים שלהן. גם הנשים של גואל רצון לגלגו על גורמי החוץ, והבהירו להם שכך הן רצו לחיות. היום הן שואלות איפה היו הרשויות. כשאנחנו באים להושיט יד לאדם בגיר, כשאנחנו אומרים לו שהוא חי בצורה בעייתית שמזיקה לו, לרוב מלגלגים עלינו. זה כמעט אבוד מראש".

עם זאת, התייחסה שרעבי לגורל הנשים וכן לסיכויי החלמתן. "מחכה להן עבודה קשה, הן יצטרכו לבנות סוציאליזציה מאפס. הערכים והנורמות שלהן נהרסו כשהשתילו בהן משהו חדש. צריך ללמד אותן את מה שנמחק, וזה עשוי לגרום להצפת טראומות. אותה אישה שהייתה בכת - יוצאת לריק", ציינה שרעבי. 

כזכור, מוקדם יותר היום הותר לפרסום כי נעצר גבר בשנות ה-60 לחייו נעצר בחשד לניהול כת. בנוסף, תשע נשים (בהן אשתו) נעצרו ושמונה נשים נוספות עוכבו לחקירה, זאת בתום חקירה סמויה. מעצרו של הרב, החשוד בניהול הכת, הוארך בשבעה ימים בבית משפט השלום בירושלים. 

החקירה בנושא החלה בעקבות תלונות ומידע שמסרו נשים, שטענו כי היו כלואות במקום, והוחזקו בו בתנאי עבדות והזנחה. חלקן נקלעו למקום במסגרת שיעורי גמרא, וחלקן שודלו להגיע למקום על ידי נשים אחרות. עם התקדמות החקירה, שלוותה על ידי הפרקליטות (אזרחית), נאספו במהלך החודשים האחרונים עדויות וראיות שהצביעו על החשוד המרכזי - תושב ירושלים בשנות ה-60 לחייו - כמי שעומד בראשה של הקהילה, ועל פי החשד שולט באופן אבסולוטי בחייהן של כ-50 נשים המתגוררות במתחם ונתונות למרותו, עד כדי בידודן מהחברה וממשפחתן.