הקדמה כבר כאן! את העובדה הזו כולנו כבר יודעים. החיים נעים בקצב מסחרר, ואת מרבית שעות היום אנו מנהלים ברשתות החברתיות או ברשת האינטרנט המעניקה לנו מידע זמין ונגיש 24/7, במסגרתו אנו נחשפים למגוון תכנים שונים. 

אך הרשת גם חושפת אותנו לסכנות רבות, ובעיקר את בני הנוער שמבלים שעות רבות ברשתות השונות, ובתוך כך הם חשופים במידה גבוהה יותר לסכנות האורבות ברשת שלעיתים עלולות "ללכוד" אותם. אין ספק כי הקדמה והנגישות הכרחיים בעולם שלנו, אך גם חשוב לזכור כי כולנו ובעיקר בני הנוער עלולים למצוא את עצמם "נופלים ברשת". 

מודעות לסכנות יכולה לצמצם את הפגיעות במרחב האינטרנטי
נכון שלא ניתן לצפות כל סכנה או תרחיש שעלול לפגוש את בני הנוער ואנשים מבוגרים כאחד ברשת האינטרנטית, אך וודאי שניתן לצמצם את התרחשותם במידה ניכרת בעזרת מודעות.

הדוגמה הבולטת ביותר לסכנות שעשויות לפגוש נערים ונערות ברשת האינטרנט היא שימוש באותה הרשת לצורך סיפוק צרכים מיניים - פדופיליים. כך למשל, נפלו קורבן שלוש קטינות מתחת לגיל 14, לשיחות בעלות אופי מיני עם אדם מבוגר שהבהיר לאותן הקטינות כי הוא "אוהב" ילדות בגיל הזה, ואף גילה רצון לקיים עמן יחסי מין. במסגרת אותו "קשר" הנאשם אף קבע להיפגש עם אחת מהקטינות. הוא נעצר במקום המפגש כשבידו בקבוק שמן.

לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין שי, יוספזון ושות' לחץ/י כאן

עברייני מין מנצלים את הפייסבוק ליצירת קשר עם קטינים
דוגמה נוספת בה ניתן לראות כיצד הפכה רשת האינטרנט לזירת פשע בתחום עבירות המין היא שידול קטינים למין בתשלום באמצעות הפייסבוק, בה הלכה למעשה מנוצלת תמימותם וסקרנותם המינית של קטינים, והם מתומרנים על ידי אותם עברייני מין בערמומיות ושיטתיות. 

המקרה עסק בעבריין מין  אשר יצר קשר באמצעות הפייסבוק עם שני קטינים בני 12 ו- 13. באחת מן שיחות התבקשו הקטינים לשלוח לאותו עבריין מין תמונות של איבריהם המוצנעים, בתמורה לתשלום, והם נענו לבקשותיו. במקרה אחר הוצע לאותם הקטינים כי הוא יבצע בהם מין אוראלי בתמורה לתשלום. המקרה התדרדר עד לכדי קביעת פגישה בה הגיע אותו עבריין מין, אסף את הקטינים ונסע עמם למקום מבודד בו הוא ביצע בהם לבסוף מין אוראלי בתמורה לתשלום נוסף.

עורכת הדין יפעת שי - יוספזון. צילום: Alonis photographers.
עורכת הדין יפעת שי - יוספזון. צילום: Alonis photographers.

תופעת הסחיטה המינית באינטרנט פוגעת בבני נוער רבים
מלבד ניצול תמימותם של בני נוער ברשת האינטרנט ניתן לראות שימוש באמצעי נוסף בדמות סחיטה מינית ברשת, בה נסחטים ומאוימים מספר לא מבוטל של בני נוער אודות פרסום סרטונים ותמונות אינטימיות המועברות באמצעי המדיה השונים. כך מוצאים עצמם לא מעט קטינים וקטינות נופלים ברשת האינטרנט כקורבנות לעבירות מין ופגיעה ופרטיות. 

מצד שני, חשוב לזכור כי הסיטואציה בה מתבצעת סחיטה מינית ברשת יכולה להיות גם הפוכה, ובה הקטינים הם אלו שמבצעים עבירות מין כלפי קטינים אחרים באמצעות רשת האינטרנט ובאמצעות הרשתות החברתיות דוגמת פייסבוק ואינסטגרם.

הסתרת מידע באינטרנט יכולה להוביל להאשמות שווא
אך מה קורה במצב בו בני נוער מוצאים עצמם מצדו השני של המתרס בו מיוחסות להם עבירות מין שהם כלל לא ביצעו, או לא יכלו להיות מודעים לביצוען בעקבות שקרים או מידע שהוסתר מהם ונתגלה להם רק בשלב מאוחר יותר? 

מקרה שהיה כך היה, בו הגיע למשרדי בחור צעיר בשנות ה- 20 המוקדמות לחייו, אשר נחשד בעבר בניהול שיחות בעלות אופי מיני כשהיה בן 18 וחצי, ממש על גבול הקטינות. וכעת כשהוא בשיא פריחתו אותו תיק סגור החל לנשוף בעורפו ולסכן את עתידו. 

צעיר נחשד בניהול שיחות בעלות אופי מיני עם קטינות
אותו בחור שהיה בן 18 וחצי בלבד, הוזמן לחקירה בה הועלו נגדו חשדות כבדים לגבי אותן שיחות בעלות אופי מיני עם שתי קטינות אחרות. אתם בטח שואלים את עצמכם מה השוני? ובכן, השוני במקרה הספציפי הזה טמון בכך שאותן הקטינות שיקרו לגבי גילן, ומסרו שהן בנות שש עשרה, כאשר גילה של אחת מהן היה בפועל - שתיים עשרה!

16 הוא מספר המפתח בסיטואציה כזו. מדוע אתם שואלים? מפני שגיל 16 במדינת ישראל מהווה את גיל ההסכמה. כך שמי שמקיים פעילות מינית עם מי שגילו פחות מ - 16 שנים, גם במקרים בהם ניתנה הסכמה - עובר עבירה פלילית. 

מתלוננת קטינה הודתה בחקירתה כי שיקרה ביחס לגילה
באותו המקרה ציינה הקטינה באופן מפורש בחקירת הילדים שנערכה לה כי היא אכן מסרה לאותו בחור שהיא בת 16 שנים, ולדעתה העובדה הזו היא שגרמה לו להמשיך ולשוחח עמה. לא זו בלבד, הרי שאותה קטינה מסרה באופן מפורש כי לדעתה אם אותו בחור היה מודע לכך שגילה הוא פחות משש עשרה שנים, הוא כלל לא היה משוחח איתה.

המקרה הזה הוא אולי מקרה קלאסי הממחיש את הסכנות האורבות לילדינו ברשת האינטרנט. המקרה הזה מוכיח כי בשנייה אחת חייו של אותו נער או נערה יכולים להתהפך על פיהם, ולהותירם עם אות קין לכל חייהם הבוגרים. 

ייעוץ משפטי מקצועי הוא חיוני במצב של הזמנת קטין לחקירת משטרה
אם כך, כיצד מתמודדים עם סיטואציה בה מוזמן קטין לחקירה בגין חשד לביצוע אותן עבירות? ראשית מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ מעו"ד עוד בטרם חקירת הקטין. עניין נוסף וחשוב לא פחות הוא עצם זכותו של קטין ברוב המקרים לליווי ונוכחות ההורים בעת החקירה. 

תפקחו עין על הילדים שלכם!

עורכת הדין יפעת שי – יוספזון ממשרד עורכי הדין שי, יוספזון ושות' עוסקת במשפט פלילי, רישוי נשק, משפט צבאי וייצוג שוטרים וסוהרים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט פלילי LawGuide.