בספטמבר האחרון פסק בית המחוקקים באוסטריה, על חידוש חוק השבות לניצולי שואה וצאצאיהם, לפיו כל יהודי אשר באפשרותו להוכיח כי אביו, סבתו או אבי סבו חיו באוסטריה בשנים 1955-1933, יהיה זכאי לקבל אזרחות אוסטרית וממנה דרכון אירופאי.

החוק החדש שייכנס לתוקפו החל מספטמבר 2020, ירחיב את הקריטריונים עבור ישראלים ויהודים אשר אבותיהם נאלצו להגר מאוסטריה, מחמת האפליה והחשש הביטחוני ששררו במדינה טרם פרצה מלחמת העולם השנייה. אולם, מוטב להקדים ולהתחיל בהגשת הבקשה, על מנת שתוכלו לקבל אותה מבעוד מועד ללא המתנות ביורוקרטיות וסחבת מיותרת. 

כדאיות הדרכון האוסטרי לעומת דרכונים אחרים
בשונה מאזרחויות אחרות, בהן נדרש המועמד לעבור מבחני שפה, מבחן היסטוריה מקומי או להתגורר במדינה, בכדי להשיג אזרחות אוסטרית אין המועמד צריך להראות ידע קודם או לעמוד בתנאי קבלה כלשהם. כל שנדרש ממנו הוא להציג מסמכים רשמיים אשר מוכיחים כי קורבן הרדיפה הנאצית, שחי באוסטריה אכן התגורר במדינה בשנים המצוינות לעיל. מסמכים נדרשים להגשת הבקשה יפורטו בהמשך הכתבה.

העותר לקבל דרכון אוסטרי אינו נדרש לוותר על אזרחות נוספת שברשותו כמו בעבר. כמו כן, ברכישת הדרכון האוסטרי מבטיח המועמד את קבלת הדרכון האירופאי המבוקש, ואיתו מתווספות הטבות רבות הן במישור הסוציאלי, הבריאותי וכלה במישור האקדמי. 

אז מהו בעצם ההבדל בין החקיקה החדשה לזו הישנה (הנוכחית)?
הרפורמות שהגיעו יחד עם החקיקה החדשה, יכירו מעתה גם בצאצאי ניצולות שואה כזכאים. עד כה חלה אפליה מגדרית והטלת מגבלה בכל הקשור לצאצאים של נשים ניצולות שואה, אולם פער מגדרי זה תוקן. 

יחד עם זאת, תנאי הקבלה החדשים מרחיבים את ה"דד-ליין" לקבלת הדרכון האוסטרי עד לתאריך ה-15.5.1955 – תאריך עצמאותה של אוסטריה. זאת לעומת החקיקה הישנה שהכירה בקורבנות הרדיפה הנאצית כזכאים לדרכון אוסטרי, במידה ונשארו באוסטריה עד שנת 1945 - שנת סיום מלחמת העולם השנייה. הסיבה לשינוי מועד התאריך היא בשל מספר המרוששים, האלמנות והיתומים הרב, שנותרו לאחר המלחמה חסרי אמצעים כלכליים כדי להגר ממנה.

בנוסף, בוטל החוק האנטישמי משנת 1921, אשר קבע כי יהודים שנולדו באזור הדַנוּבָּה (מדינות מולדובה, בולגריה, רומניה וכ''ו), אך חיו באוסטריה בשנים המדוברות לא יוכלו לקבל דרכון אוסטרי.

לפניה ישירה אל עורך הדין מיכאל דקר ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

מי יכול לקבל אזרחות אוסטרית?
מדובר בצאצאים ישירים של ניצולי שואה או קורבנות הרדיפה הנאצית, בין אם הם יהודים או לא יהודים. הגדרת צאצאים ישירים מתכוונת לילדים, נכדים, נינים, וכן גם ילדיהם המאומצים.

נוסף על כך, החוק יכלול גם יהודים שהיו אזרחים של אחת ממדינות ההמשך של הממלכה האוסטרו-הונגרית לשעבר, או שהיו נטולי אזרחות, אבל מקום מגוריהם היה באוסטריה והם עזבו לפני ה-15 במאי 1955 בגלל רדיפות הנאצים. 

מי לא יכול לקבל אזרחות אוסטרית?
במקרה ופלוני צאצא לניצולי שואה או קורבנות הרדיפה הנאצית, אך הורשע בעבירות חמורות, פשעים כספיים משמעותיים, השתתף בפעילויות טרור או ניסה לפגוע בדמוקרטיה האוסטרית, אין באפשרותו לעתור עבור אזרחות אוסטרית.

האם ישראלי המשרת בצה"ל יכול להגיש בקשה לקבלת האזרחות?
במידה ואתם משרתים או שירתם בשירות צבאי חובה הנקרא שירות סדיר, באפשרותכם לעתור ולקבל אזרחות אוסטרית ללא קושי - היה והוכחתם כי אתם זכאים.
 
יתר על כן, במקרה ושירתם בעבר שירות התנדבותי, כלומר שירות בצבא קבע - לא יחול עליכם מכשול אשר ימנע מכם את קבלת האזרחות. אולם שימו לב, היה ואתם משרתים בהווה בצה''ל או בצבא זר שירות של קבע, לא תהיו זכאים לקבל את הדרכון. יחד עם זאת, שירות קבע עתידי יפסול את זכאותכם ותאבדו בעקבותיו את הדרכון.

יש לציין כי ילדים ונכדים של משרתי קבע בהווה כן יהיו זכאים לקבלת הדרכון כחוק. בנוסף, חשוב לזכור כי שירות מילואים אינו נחשב כשירות התנדבותי. הואיל וכך, כל מועמד אשר כנדרש תחת החוק הישראלי, משרת בשירות מילואים באופן קבוע ושנתי, יהיה זכאי לקבלת האזרחות כדין.

עורך הדין מיכאל דקר. צילום: שירי דקר.
עורך הדין מיכאל דקר. צילום: שירי דקר.

איך אתם יכולים להוכיח את זכאותכם לאזרחות אוסטרית?
בכדי להגיש בקשה לאזרחות אוסטרית עליכם להוכיח כי קרוב משפחתכם – אבא, סבתא, סבא רבא, חי/ה באוסטריה בשנים הנזכרות ועזב/ה אותה בגלל סיפוחה של אוסטריה לגרמניה (האנשלוס) או עקב סיבה אחרת, בין אם אנטישמית ובין אם דומה לה. בנוסף, עליכם להוכיח קשר משפחתי הקיים ביניכם ובין קרוב המשפחה המוחזק להיות "קורבן הרדיפה".

מסמכים ראשוניים הנחוצים להגשת הבקשה:
· תעודת לידה.
· דרכון בתוקף.
· מסמך בקשה חתום לקבלת האזרחות.

המסמכים הבאים אותם תידרשו למסור למשרד האוסטרי הממשלתי, ישמשו כהוכחה לקשר בין קורבן הרדיפה ובין מדינת אוסטריה.

להלן הרשימה:

  • טופס קורות חיים בעל נתונים ביוגרפיים מפורטים על חייו של קורבן הרדיפה באוסטריה, כולל סיפור הימלטותו או עזיבתו. מלבד זאת, יכיל הטופס מידע כגון כתובות מגורים, עבודות בהן עבד, מסלול קרייריסטי, תארים שרכש, בתי ספר בהם למד, שירות צבאי, מידע על לאום שנרכש וכ''ו.
  • טופס המוכיח אזרחות אוסטרית בעת ההגירה (דרכון אוסטרי ישן או גרמני, תעודת מגורים, תעודת גולה).
  • הוכחה למועד ההגירה מאוסטריה.
  • הוכחה לשינוי שם לפי תעודת נישואים או גירושים.
  • הוכחה של רכישת אזרחות ישראלית, אמריקאית, בריטית או כל לאום אחר.

הגשת המסמכים תיעשה ללא עלות כלשהי וכן גם ישנם פטורים מתשלומים אדמיניסטרטיביים. הזכאים יוכלו להגיש את הבקשות החל מ-1 לספטמבר 2020. את התהליך ניתן להתחיל בשגרירות אוסטריה או ישירות ברשות האוסטרית המוסמכת. קחו בחשבון, כי במקרה והמשרד הממשלתי באוסטריה לא יהיה שבע רצון מאוסף הראיות המוזכרות, ייתכן וידרוש מסמכים נוספים.

יש לציין כי המבקש נדרש להציג את כל תעודות הנישואין והלידה הזרות יחד עם אישור אפוסטיל או טופס לגליזציה של שגרירות.

הטבות בקבלת אזרחות אוסטרית
קבלת דרכון אוסטרי כמוה כקבלת דרכון אירופאי. לדרכון האירופאי הנחשק יתרונות רבים אשר יכולים לפתוח עבורכם דלתות והזדמנויות רבות כמו גם לילדיכם.

להלן מספר יתרונות שנראו לנו לנכון להנגיש עבורכם:
1. אפשרות לגור ולעבוד בכל מדינות האיחוד האירופי. מדינות כמו צרפת, אנגליה, הולנד, איטליה, גרמניה, שבדיה, הונגריה ועוד (28 מדינות סה''כ), מבלי צורך בויזת שהייה. אלה ייהנו מכלל הזכויות הסוציאליות הנלוות לכך.
2. קבלת ויזת תייר, המאפשרת טיסה לארצות הברית בחופשיות, ללא צורך בהנפקת ויזה מראש (זה יהיה לאחר הרשמה פשוטה וקצרה באתר השגרירות האמריקאית).
3. זכות ללימודים אקדמיים בכל 28 מדינות האיחוד האירופי. בנוסף, ראוי לציין שבחלק ממדינות האיחוד, שכר הלימוד במוסדות אקדמיים הוא ללא עלות, בעוד שבאחרות ניתן יהיה לקבל מלגות והנחות משמעותיות לשכר הלימוד, אם אתם אזרחי האיחוד.
4. מתן היתר עבודה בשוויץ, וכן הקלה משמעותית בהענקת ויזת עבודה בארצות הברית, אוסטרליה, ניו זילנד, הודו ותאילנד.
5. קבלת טיפול רפואי במחיר של תושב מקומי בכל מדינות האיחוד האירופי, וגם בחלק ממדינות סקנדינביה.
6. השקעה בנדל''ן או עסק במדינות האיחוד, כולל הטבות מס.


תודה למר יהונתן גבריאלוב בכתיבת המאמר.

עורך הדין מיכאל דקר ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בתחום ההגירה לאירופה, לארה"ב ולישראל ובתחום המשפט האזרחי והמסחרי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למדינות הגירה ודרכון זר LawGuide.