צו הפטר ניתן על ידי בית המשפט לבקשת חייב בפשיטת רגל או לפי בקשת הכונס הרשמי או בעל תפקיד שמונה מטעמו. הצו פוטר את החייב מכל חוב שנתבע במסגרת הליך פשיטת הרגל למעט חובות שההפטר אינו חל לגביהם כמו: קנסות, חוב מזונות וחובות שנוצרו במרמה. צו ההפטר משמש להגנה של החייב נגד תביעות שיוגשו נגדו ביחס לחובות שנוצרו לפני מועד צו הכינוס. צו ההפטר מאפשר לחייב להשתקם מהקריסה הכלכלית אליה נקלע.

זהו סיפור על תיק שטיפלתי בו, כזה שלא בהכרח יש בו מנצחים. סיפור שמשקף את הקשיים ותעצומות הנפש שהחיים מזמנים לנו סתם כך, ללא כל הכנה מוקדמת. זהו סיפורה של פ', אישה אמיצה ומעוררת השראה אשר הגיעה למשרדי לפני מספר שבועות. במבט ראשון, הבחנתי באישה שפופה שעונה על קביים, בעלת שיער אפרורי ועיניים טרוטות, כאלה שמסגירות מאחוריהן מסכת של נסיבות חיים קשות. כהרגלי ומתוך רצון ליצור אווירה נינוחה ניסיתי לשבור את הקרח בהלצה, אך היא נותרה עם פנים חתומות ומרירות שמבקשות להסיר מעליה את העול הרובץ.

היא שיתפה אותי כי היא מוגדרת כ"נפגע פעולות איבה", הגדרה מצערת כחלק ממציאות החיים בישראל של מי שנפגע כתוצאה מפעולת איבה של כוחות צבאיים או צבאיים למחצה או בלתי סדירים של מדינה עוינת לישראל, או מפעולות איבה של ארגון עוין לישראל.

היה זה פיגוע תופת רצחני בעיר ירושלים שגבה את חייהם של ישראלים רבים ועשרות פצועים, ביניהם פ' שנפצעה באורח קשה ונזקקה לשיקום ממושך. הפציעות הפיזיות ומוגבלותה של פ' היו כאין וכאפס לעומת הטראומה הנפשית, החרדה והדיכאון שליוו ועדיין מלווים את חייה.

לפניה ישירה אל עורך הדין אביעד גלס, לחץ/י כאן

לאחר קבלת צו ההפטר הוגשה בקשה לביטולו
לימים, היא נכנסה לשערי הליכי פשיטת רגל ולאחר לא מעט מהמורות, זכתה לקבל הפטר מחובותיה בשנת 2016. עם קבלת צו ההפטר המיוחל, היא קיוותה לנהל את המשך חייה ולזכות לשקט נפשי, אלא שבעת האחרונה הוגשה בתיק פשיטת הרגל שלה, בקשה לביטול צו ההפטר ולהוספת סך כספי אדיר, כזה שישקף את זכויותיה בירושת הוריה (דירת מגורים), שעליה נטען כי לא דיווחה.

על אף שינויי הגישה והתפיסה שמאפיינים את הליכי חדלות הפירעון כיום, תוך הדגשת תכלית השיקום הכלכלי והמטרות החברתיות שעומדות בבסיס החקיקה, אין חולק כי בעבור חדל הפירעון או פושט הרגל, מדובר בהליכים אשר טומנים בחובם חוסר וודאות וחשש של ממש, כל שכן כאשר הוא נדרש לנהל אותם בשנית, על כל המורכבות הכרוכה בכך.

עורך הדין אביעד גלס. קרדיט: צילום עצמי.
עורך הדין אביעד גלס. קרדיט: צילום עצמי.

הליכי חדלות פירעון הם בעלי השלכות מרחיקות לכת עבור חייבים
פ' גוללה באוזניי ארוכות את השתלשלות האירועים ולא חסכה שום פרט, טפל ועיקר גם יחד. שוחחנו על האפשרויות השונות, על הסיכויים והסיכונים הצפויים בניהול ההליך המשפטי וסיכמנו לצאת לדרך. לפני שהיא יצאה ממשרדי, היא רכנה עם גופה השברירי קדימה, צמצמה טווח והישירה מבט חודר ואמרה לי בקולה הצרוד: "אם לא תפתור את העניין הזה, אני לא יודעת מה יהיו ההשלכות מבחינתי". הנהנתי בראשי ואמרתי בקול סמכותי "יהיה בסדר", בניסיון לנסוך בה ביטחון ושלווה.

נפרדנו לשלום והמשפט שאמרה באוזניי העסיק אותי במהלך היום. חשבתי על האחריות הגדולה שרבצה עליי, על המשמעויות אם חלילה לא יסתייע בידי לנהל את ההליך המשפטי בהצלחה. נמלאתי חשש ומחשבותיי נדדו. באותו יום העננים היו כבדים מגשם והקדירו את אור היום, כאילו ביקשו לתאם עם התחושות שהציפו אותי.

ייצוג אכפתי ואחראי יכול להעניק לחייב שלוות נפש
מקץ מספר שבועות, לאחר פגישות אינטנסיביות, חילופי מכתבים וכתבי טענות לבית המשפט, הגיע היום המיוחל...ניצחנו! הייתה לי אנחת רווחה ויחד עם זאת ובשונה מתיקים אחרים שניהלתי בעבר, חשתי רגשות מעורבים. הזמנתי את פ' שוב למשרדי ומסרתי לה כי בעזרת אדיבותו ורוחב ליבו של בעל התפקיד וכן החלטתו האמיצה של בית המשפט המחוזי, ההליך המסואב בעניינה סוף סוף הסתיים בהצלחה וקיוויתי שתזכה לשקט ושלווה שכל כך מגיעים לה.

היא קיבלה את הבשורה מפי, אך שמרה על ארשת פנים קפואה וקשוחה, נצמדה לפרטים הטכניים וציינה בקול רך בלבד: "תודה...עכשיו אני יכולה לישון". המשפט בעבורי היה מעין תחליף לחיוך ושמחה שמאפיינים סיום של תיק מוצלח.

אין לי כוונה להלאות בפלפולים ובלהטוטנות המשפטית שהיו מנת חלקו של התיק המורכב, כי אלו הם אינם העיקר. התיק אמנם לא הסתיים בקול תרועה, או קונפטי צבעוני שהתעופף וגם לא נפתח בקבוק שמפניה לחגוג את המאורע, אבל פ' תוכל להניח ראשה על הכר ופשוט להירדם וזה העיקר.

לעיתים יש לנו הזדמנות להשפיע על חייהם של אחרים ובכך להשפיע גם על מרקם חיינו. לעיתים בעזרת רצון טוב, אמונה ותקווה, מתאפשר לנו להעניק לאחר שלווה נפשית ואולי גם לזכות בה קצת בעבור עצמנו.

ממש כמו בחיים עצמם, אני תוהה לעצמי, האם כאשר אנחנו מצליחים לשלוף את המסמרים הנעוצים, החורים שנותרו ימשיכו ללוות אותנו. אני מניח שכן.

עורך הדין אביעד גלס עוסק בהליכי חדלות פירעון, הוצאה לפועל, הסדרי חוב ופשיטת רגל. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחדלות פירעון LawGuide.