כתב אישום בכפוף לשימוע לח"כ דוד ביטן בפרשת 1803 העוסקת בעיריית ראשון לציון. הודעה דומה הועברה אל ארנון גלעדי חבר מועצת העיר תל אביב ול-19 מעורבים נוספים.

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה היום (ראשון) לח"כ דוד ביטן ולבא-כוחו, כי היועץ המשפטי (יועמ"ש) לממשלה שוקל להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של לקיחת שוחד מבעלי אינטרסים שונים בסך של כ-990 אלף שקל, זכות לדירות ושוחד נוסף בהיקף שאינו ידוע במדויק, וכן בעבירות של בקשות שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס, שביצע לכאורה בתשע פרשות שונות בין השנים 2011 עד 2017. במקביל, החליט היועמ"ש לממשלה שלא להעמיד לדין את ח"כ ביטן בשלוש פרשות נוספות בהן נחקר בחשד לעבירות דומות.

אביחי מנדלבליט. צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90
אביחי מנדלבליט. צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

על פי ההודעה החליט היועמ"ש להעמיד לדין בכפוף לשימוע גם את גלעדי, בגין עבירה של לקיחת שוחד בשנת 2011, וכי ביחס לשאר החשדות בעניינו טרם התקבלה החלטה. הפרקליטות העבירה הודעה דומה גם אל 19 מעורבים נוספים שבעניינם התגבשה תשתית ראייתית לכאורית להעמדתם לדין בתום חקירה שניהלו חוקרי היאח"ה בלהב 433 במשטרה. 

כזכור בפרשה זו חתמו לפחות שלושה מעורבים על הסכם עד מדינה בהם איש העסקים משה יוסף ששימש כבנק להעברת כספי השוחד אל ח"כ ביטן בעת ששימש בתפקיד בכיר בעיריית ראשון לציון. בתוך כך נציין, כי בקשתו של ח"כ ביטן לדחות את מסירת חומרי החקירה לבאי-כוחם של המעורבים עד לאחר הבחירות לכנסת, הועברה להתייחסות באי-כוחם של יתר המעורבים שקיבלו כתבי חשדות בתוך כשבוע, וההחלטה תינתן לאחר קבלת התייחסויותיהם. בשלב זה, ועד להחלטה כאמור, לא יועברו חומרי החקירה למעורבים.

מדובר בחקירה שעסקה בעבירות שחיתות בשלטון הציבורי והלבנת הון שנעברו לכאורה על ידי ח"כ ביטן ומעורבים נוספים במסגרת שורה ארוכה של פרשיות החל משנת 2011 ועד לפרוץ החקירה הגלויה בדצמבר 2017. נבהיר כי במסגרת החקירה שהתגבשה לכדי כתב אישום עולה כי בין ח"כ ביטן ליזם הנדלן ד.ג התקיימה מערכת שוחדית באמצעות מירב שמולי מקורבת לביטן ובמהלכה הועברה באמצעות טובות הנאה משמעותיות בסכום שאינו ידוע לתביעה. בהמשך קיבל ביטן לידיו כך על פי כתב החשדות סכומים הנאמדים בלמעלה מ- 500 אלף ש"ח מאותה חברה באמצעות עד המדינה בפרשה. 

את הכספים קיבל ביטן בתמורה לקידום שלושה מיזמי בנייה שבהם היה מעורב ד.ג בתחום השיפוט של עיריית תל אביב וזאת כשהוא משפיע ונעזר בארנון גלעדי. 

בפרשה אחרת שזכתה לכותרת דניה סיבוס מייחסת הפרקליטות לביטן קבלת שוחד בסך של 513 אלף ש"ח באמצעות עד המדינה מקורבו של ביטן מהחברה דניה סיבוב , זאת בגין סיוע בשני פרויקטים. סכומים נוספים נמוכים יותר קיבל על פי כתב החשדות ביטן גם מחברת חצי חינם ומחברות נוספות שבנו בראשון לציון. 

כתב החשדות מתייחס גם לקשר בין ביטן לחברו ואיש העסקים שעם פתיחת החקירה חתם על הסכם עד מדינה והביא להפללתו של ביטן. בין השניים כך עולה נרקמה מערכת יחסים תלותית , חברית ועסקית שעה שעד המדינה קיבל את כספי השוחד הפקידם בחשבון העסק שלו בניגוד לחוק ומסר אותם בהמשך לביטן.