לאחר מעצרו של "הרב" אליעזר ברלנד, שוחחה הבוקר (ראשון) אילה חסון בתוכניתה ב-103FM עם קמב"צ ישיבת "שובו בנים", אהרון שוורץ, שניסה לגונן על מעשיו של ברלנד.

אנחנו רוצים לשוחח עם הקמב"צ של 'שובו בנים', החצר של הרב ברלנד, אהרון שוורץ. היית באירוע המעצר הבוקר? איך זה קורה ספר לנו?
"כן, ראיתי הכל. תראי לצערנו באמת משטרת ישראל בחרה באופציה האלימה לצערי, אנחנו כבר חודשיים בחקירה גלויה, אמרנו להם מתי שתרצו את הרב ברלנד אנחנו קשובים, אנחנו נגיע לשם. תעשו טלפון, אנחנו מגיעים תוך רבע שעה. אבל לצערנו משטרת ישראל בחרה באופציה של השפלה של הביזוי. לשלוף את הרב באמצע שיעור תורה מול התלמידים שלו ככה לבוא לפנות בוקר, לעשות את זה בצורה הכי מבזה ומשפילה כמו שראינו בהיסטוריה הכי כואבת של היהדות".

אין ספק שמעצר זה דבר מבזה אבל אני רוצה לשאול אותך לגבי מאות אלפי שקלים שטוענים שעושקים בחצר שלכם אנשים חלשים ותכף ניגע גם בסיפור של נורית בן משה. מה אתה רוצה לומר על זה? איפה הכבוד של אותם מסכנים, חלשים ועשוקים? איפה הם בסיפור הזה?
"אמרת יפה, אני רוצה להגיב בצורה חד משמעית על הנושא הזה שכל הזמן מציפים אותו מחדש. ראשית כל, אנשים שבאים לרב או לצדיק, לכל צדיק, ומבקשים פתרון לבעיה רפואית שקיימת להם, הם יודעים שהם באים להשתמש או לבקש שאותו רב או אותו צדיק יפעיל את הכוחות הרוחניים שיש לו אם זה בתפילה, אם זה בפדיון נפש".

או בסוכריות מנטוס.
"קודם כל באים ומבקשים את הכוחות הרוחניים שהרב יפעיל עבורם להמתיק את הגזר דין שלהם, 'צדקה תציל ממוות' זה לא המצאה של הרב ברלנד. כל רב וכל צדיק, הבעל שם טוב כתב פתקים שכתוב עליהם אליעזר בן שרה ונתן אותם לאנשים בתור קמע. זה לא משנה, הרב יכול לתת בקבוק מים או כמו הבאבא סאלי לתת כוסית ערק וגם כדורי מנטוס. זה לא משנה, הוא לא מוכר כדורי מנטוס. הוא יכול להחליט שמבחינה רפואית הרפואה תגיע דרך חתיכת לחם או כוס מים או כוסית ערק או שלושה כדורי מנטוס".

בסדר, מאה אחוז. רבנים נותנים קמעות ואנשים מאמינים בקמעות ומסתפקים בהם, אבל ללכת לחלשים שבחלשים, לחולים, לעניים ומהם לגזול כספים. תגיד לי, איזה מן דבר זה? זה מקומם ברמה מאוד עמוקה. מגיעה אליו מישהי עם סרטן בכיס המרה, אמא לשלושה ילדים, אודל הבת של נורית. היה אפשר להציל את חיה, היא יכלה לחיות כאן אז הוא אומר לה לא לעשות טיפולים ולתרום מאות אלפי שקלים לה ולבעלה. תסביר לי איזה מעשה צדקה יש פה בהקשר הזה.
"עשית פה שני דברים ביחד, העצה בסרטן של כיס המרה, זה סרטן מהיר, קטלני, אגרסיבי ידוע מאוד שיעילות הטיפולים הכימותרפיים במקרה הזה הם אפסיים".

אבל ה-700 אלף שקל שהזוג נתן לרב, הצילו את חייה של האישה?
"ראשית כל, ה-700 אלף שקל עוד לפני שגילו את מחלת הסרטן הם נתנו לרב ברלנד בתור הלוואה בכלל, לפני הגילוי".

שיחזיר את ההלוואה עכשיו.
"הוא מחזיר את ההלוואה, אבל למה את מזלזלת?"

מי שמזלזל בחיי אדם ובחיים של אמא שכולה, מה הוא רופא?
"אנשים לא חייבים לקחת טיפולים אלטרנטיביים, אנשים לא חייבים לקחת טיפולים כימותרפיים. זה דעה רווחת בציבור, טיפול כימותרפי במקרה של כיס מרה הרבה רופאים ממליצים לא לעשות".

אני מציעה שהרב לא יחליט שהוא אלוהים אלא הוא מאמין באלוהים והוא לא אלוהים והוא יגיד לחולה ולאמא תלכי לרופא הכי מומחה שיש. אני אשאיל לכם כסף ואם הרופא יגיד לך שלא צריך טיפולים כימותרפיים אז בסדר. ואם הוא יגיד שיש אני סומך את ידיי ואומר לך לכי לעשות את הטיפולים האלה. 
"אני רוצה להגיד לך שהם התייעצו עם המון גורמים רפואיים שלא קשורים לרב ברלנד והם הביאו לפני הרב ברלנד את שלל הדעות הרפואיות שחלקן הגודל אמר לא לעשות טיפולים כימותרפיים. יש כאלו רופאים, תתפלאי לשמוע. אבל מה לעשות שאנשים מקובעים בתפיסה אחת שרק טיפולים כימותרפיים יכולים לעזור".

עכשיו אני רוצה לשאול אותך שאלה כלכלית, הרב נוסע בריינג'רובר של מאות אלפי שקלים ולוקח מחולת סרטן הלוואה של 700 אלף שקלים?
"ההלוואה שהרב לקח, אמרנו שוב לפני בכלל שגילו את הגידול. הרב יכול לקחת הלוואה, דרך אגב, ההלוואה הזו ניתנה כדי לשמור על הכסף, החבר'ה, משפחת וידרה הם אכלו את הכסף. זה כסף שנועד לצורך מסוים והרב אמר להם שהוא ישמור עליו ובאמת הוא שומר עליו והוא נותן להם את הכסף".

תגיד, אתה נשמע לי בן אדם נבון מר שוורץ. אתה חושב שמישהו מאמין לכל ההלוואות וסיפורי הפוגי האלה? אני לא רוצה לזלזל אבל מדובר כאן בחיי אדם. 
"את מערבבת שני דברים, בואי נטפל נושא נושא. את מדברת על כסף ומערבבת חיי אדם, מה הקשר בין הכספים לחיי אדם עכשיו? תחליטי על איזו טענה את מדברת כרגע".

אני קושרת את שתי הטענות יחד.
"אז זו טעות".

אני אומרת שלעשוק אנשים במצוקתם, לקחת מהם את הכסף- זה עוול אחד. להחליט עבור חסידה שלך שאתה לא מאפשר לה את כל המהלכים הרפואיים, או לפחות את האופציה הזאת, ואמא שלה באה ומתחננת אליך, האמן לי שאם זה לא היה מתועד בצורה כזו דרמטית הייתי אומרת אולי הסיפור הזה מוגזם אבל עיני חזו בתיעוד של האמא והרב לכן אני נרעשת.
"גברת חסון, אני חייב לומר לך. הרב ברלנד ראה את כל שלל הדעות הרפואיות שהובאו בפניו. הראו בפניו דעות שטיפולים כימותרפיים עלולים לדרדר את המצב של הגברת המנוחה כמו שבאמת קרה".

אדוני- הוא רופא? אתה רופא? במידה וחס וחלילה מישהו מהמשפחה שלך היה חולה, הייתם סומכים על מה שהרב אמר?
"הרב ברלנד קיבל בפניו חוות דעת רפואיות של המון יועצים שמשפחת וידרה הביאו בפניו, זה דברים מקובלים שנעשים בכל הציבור הדתי והחרדי. באים עם חוות דעת רפואיות ושואלים את הרב. במקרה הזה הטיפולים הכימותרפיים הזיקו לגברת וקיצרו את החיים שלה. שלא כמו שהאמא אומרת. הפוך, הגברת התחילה תהליך טיפול חיסוני. אתם לא מקבלים את זה - מה אפשר לעשות?"

אנחנו מקבלים את זה שאמא לשלושה ילדים הלכה לעולמה, יכול להיות שהטיפולים לא היו עוזרים לה יכול להיות. יכול להיות אבל שהם היו מצילים את חייה  מה שבטוח הוא שהיא ובעלה אספו את כל החסכונות שלהם והביאו לרב להלוואה והאמא שלה עוד הוסיפה כסף משלה אז הנה אנחנו מקווים לפעמים שהצדק יעשה.
"רק אל תעשו בבקשה סלט, אמרתי שוב - הסכום הגדול, 700 אלף שקל, הועבר עוד לפני גילוי המחלה. לגבי הטענה של הכספים, זה מקובל בציבור החרדי ובציבור הדתי מאות בשנים - פדיון נפש".

אז אנחנו רוצים להאיר את האנשים בציבור הזה שלא יהיו פראיירים. שיאמינו אבל שלא תהיה העברת כספים כזאת, מילא אנשים עשירים רוצים לתרום לרב? לבריאות. לקחת מהעניים שאין להם איך לסגור את החודש- די! זה ממש נוראי בעיני.
"בואו לחנך אותנו"

אני לא מחנכת אף אחד. ברוך השם שומעים אותי בבני ברק, בירוחם ובכל מקום. אנשים מקשיבים ולומדים, הם לומדים לעמוד על שלהם ולא להיות פראיירים של כאלה שעושקים מהם את הכסף. מילא לקחת מהעשירים אבל מאנשים שאין להם?