חוקרי המשטרה עצרו הבוקר (שלישי) גבר בשנות ה-40 לחייו, בחשד לעבירות עושק, קבלת דבר במרמה ועבירות מס, זאת במסגרת פרשת "עושק שחור", שבמסגרתה נעצר מנהיג ישיבת "שובו בנים" בחסידות ברסלב, "הרב" אליעזר ברלנד.

כזכור, שלשום פשטה המשטרה על ביתו, עצרה אותו ועיכבה את רעייתו, כמו גם בכירים נוספים בישיבת "שובו בנים" לחקירה. בבית המשפט הוחלט להאריך את מעצרו בחמישה ימים. 

הפשיטה התבצעה בתום חקירה סמויה שהתנהלה בחודשים האחרונים, זאת בחשד לעבירות חמורות שבוצעו כך ניתן לאורך שנים על ידי החשודים. 

מדובר בעבירות חמורות של עושק, מרמה, הלבנת הון בסכומים הנאמדים במאות מיליוני שקלים והעלמת הכנסות, והכל תוך ניצול לכאורה של מאות אזרחים ובני משפחותיהם שבשעתם הקשה, ככל הנראה, נפלו קורבן למעשים, באמתלה שיקבלו ברכה ומרפא.

חוקרי מרחב ציון במשטרת מחוז ירושלים ופקיד השומה של מס הכנסה מעריכים כי התעשייה המשומנת וההיררכית מאחוריה עומדת קהילת שובו בנים, פעלה בראשותו של הרב אליעזר ברלנד. במהלך הפשיטה והמעצרים הותקפו שוטרים על חסידיו של הרב שהחלו ליידות לעברם אבנים ושני שוטרים נפצעו.

החוקרים, כך עולה תוך שימוש במידע פנים, הצליחו לפענח את דפוס הפעולה של המעורבים שכאמור התנהלו כגוף היררכי מסודר, בו לכל אחד מהם תפקיד מוגדר, והכל תחת חסותו ושימוש בשמו של החשוד המרכזי הרב ברלנד בן ה-80.  

אם המשטרה תצליח להוכיח את החשדות שהיא מציגה עתה, לא מן הנמנע כי הרב ברלנד יסתבך בחקירה כארגון פשיעה, מה שעלול להחמיר באופן מהותי את חומרת העבירות המיוחסות לו.