מרוב פרסומים וחומרים בנושא זכאות לדרכון פורטוגלי לא ברור מי זכאי. משרדנו ביצע מחקר תוך שימוש בגינאולוגים מקצועיים (העוסקים בחקר אילן יוחסין והשתלשלות הדורות). על פי תוצאות המחקר ישנם שלושה סוגים של מועמדים הזכאים לקבלת הדרכון בין והם יהודים ספרדים, יהודים אשכנזים, תימנים, עיראקים וכו', ובין שאינם יהודים אך בעלי עבר ספרדי משפחתי כדוגמת חלק ניכר מתושבי דרום אמריקה.

משרדנו מתמחה בגילוי עקבותיהם של מגורשי ואנוסי ספרד במדינות העולם ויוכל לעזור לכם לדעת אם גם אתם זכאים לאזרחות פורטוגלית. עורך הדין דקר בעל ותק של למעלה מעשר שנים בתחום ההגירה וכבר מצא שורשים ספרדיים ליהודים בעיראק, אוקראינה, תימן, קובה ומדינות רבות אחרות. למעשה, זו הייחודיות של משרדנו לעומת משרדים אחרים אשר מציעים את שירותיהם לקבלת הדרכון הפורטוגלי המיוחל.

קבלת המלצה מהקהילות היהודיות בפורטוגל
כידוע, על-מנת לעתור עבור קבלת אזרחות פורטוגלית, נדרש המועמד קודם כל לעבור דרך אחת מהקהילות היהודיות שבפורטוגל. זאת כדי שיכירו בו בעל עבר ספרדי ויספקו לו את מכתב ההמלצה אשר מוכיח באופן רשמי את ייחוסו הספרדי. 

אמנם טרם קבלת ההמלצה חשוב לדעת מעט יותר על הקהילות היהודיות שבפורטוגל. למעשה, ישנן שלוש קהילות אשר להן יש את הלגיטימציה להעניק את מכתב ההמלצה. אלה נמצאות בפורטו, ליסבון ובלמונטה (נכון לפברואר 2020 קהילה זו עדיין נאבקת על הכרה רשמית, אמנם עדיין לא זכתה בה).

לפניה ישירה אל עורך הדין מיכאל דקר ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

דרישות הקהילות היהודיות בפורטוגל
1. הקהילה היהודית בפורטו – תחילה תבדוק את מוצא שם משפחתכם. אולם שם המשפחה בלבד אינו מספיק על מנת שתוכרו כזכאים. יחד עם זאת תידרשו להציג מסמכים כגון רישומים מבית עלמין, כְּתוּבּוּת, מסורות, לבוש, מאכלים ספרדיים וכו'. כמו כן תתבקשו להוכיח אם במשפחתכם דיברו בשפת הלדינו או בשפת החֲכִּיתִיָה (במידה ולא אין זה פוסל אתכם מלקבל את הדרכון כיוון וזוהי רק אחת מהאינדיקציות לרקע ספרדי). דוגמאות אחרות להוכחות הינן הצגת אילן יוחסין משפחתי המציג בין 5-15 דורות אחורה ו/או בדיקות DNA שונות כמו כרומוזום Y, DNA מיטוכונדריאלי וכ''ו. הערה חשובה - קהילה זו מכירה אך ורק במועמדים שהם יהודים לפי ההלכה (ילד לאם יהודיה על-פי הלכה) או ילדים של אבות יהודים על-פי הלכה (בין שהמועמד יהודי או לא יהודי).

2. הקהילה היהודית בליסבון – על המועמדים מצופה להציג אמצעי הוכחה שונים. אמנם, מובן שלא כולם יהיו זהים בכל המקרים וכן לא כולם יוכלו לספק את כל אמצעי ההוכחה. לכן האמצעים יהיו דומים לאלה שמופיעים בפסקה הקודמת, אולם יודגשו שני סעיפים עיקריים:

  • אילן יוחסין בכתב, רצוי כמה שיותר מפורט על אבות המשפחה.
  • תיאור גינאולוגי כתוב של אבות ישירים.
    ההוכחות ייעשו על ידי מומחים חיצוניים, רב ספרדי המכיר את המועמד וכו'. על המועמד להציג את הדברים בכתב, כי משפחתו בעלת רקע ספרדי ומסורות ספרדיות מושרשות. במידה ובמשפחתו קיימת בקיאות בשפת הלדינו רצוי מאוד לפרט על כך.
    הערה חשובה - קהילה זו מספקת המלצות לכל מי שיוכל להוכיח כי הוא צאצא של מגורשי ספרד, בין אם הוא יהודי, נוצרי או מוסלמי.

3. הקהילה היהודית בבלמונטה – נכון לחודש פברואר 2020 כמצוין לעיל הרשויות הפורטוגליות עדיין אינן מכירות בקהילה זו כבעלת סמכות להנפיק מכתב המלצה.

סרטון המסביר על שלוש הקטגוריות לזכאות לדרכון פורטוגלי:

מי בעצם היהודים הזכאים לקבלת דרכון פורטוגלי והאם לא יהודים זכאים גם כן?
לאמיתו של דבר ישנן שלוש קטגוריות שמייצגות שלושה סוגי מועמדים שונים לקבלת הדרכון הפורטוגלי, הינה הן לפניכם:
1. יהודים אשר מגיעים ממדינות המוכרות כבעלות צביון יהודי ספרדי. כלומר, מדינות כמו מרוקו, טוניסיה, אלג'יריה, לוב ומצרים. יחד איתן כלולות גם מדינות אשר נשלטו על-ידי האימפריה העות'מאנית, כגון יוון, סוריה, בולגריה, טורקיה, סרביה, לבנון, בוסניה ומדינות נוספות. 
חשוב להדגיש כי על המועמדים בסעיף זה להיות יהודים על פי ההלכה. בנוסף, מאחר שבמדינות אלו מזוהים היהודים כספרדים, השגת ההמלצה מהקהילות היהודיות תהיה די פשוטה.

2. בסעיף זה יעמדו יהודים אשר מזהים עצמם כספרדים, אולם באים ממדינות אשר פחות מזוהות כבעלות שורשים ספרדיים. אלה לדוגמא מדינות כגון עיראק, פולין, איראן, אוקראינה, אוזבקיסטן (בוכרה), בלארוס, תימן ועוד. מועמדים אלה יידרשו להשיג חוות דעת גינאולוגית (אשר משרדינו יוכל לעזור להם להשיג) אשר אמורה לעיתים לחזור 5-15 דורות אחורה. באמצעות חוות דעת גינאולוגית זו, תוכלו להשיג מכתב המלצה מהקהילה שבפורטו או בליסבון.

3. סעיף זה מתייחס לכל מי שאינו יהודי לפי הלכה, אך טוען כי אבותיו היו מגורשי ספרד, אנוסים או מהקוֹנְבֶרְסוֹס (יהודים שהתנצרו מרצון בספרד ובשטחי אמריקה). הכוונה לאלפים רבים של קתולים החיים כיום בדרום אמריקה. אולם, נוסף להם ישנם גם מוסלמים החיים במדינות האסלאם, בהן התיישבו מגורשי ספרד לפני כ-500 שנה אשר התאסלמו לאורך השנים. עבור המועמדים הללו ניתן להשיג מכתב המלצה רק מהקהילה בליסבון כנזכר לעיל.

עורך הדין מיכאל דקר (צילום: שירי דקר)
עורך הדין מיכאל דקר (צילום: שירי דקר)

הכתבה הוכנה בסיוע מר יהונתן גבריאלוב. עורך הדין מיכאל דקר ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בתחום ההגירה לאירופה, לארה"ב ולישראל ובתחום המשפט האזרחי והמסחרי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למדינות הגירה ודרכון זר LawGuide.