בדיון שנערך היום (חמישי) בבית משפט השלום בירושלים הוארך מעצרו של ראש ישיבת "שובו בנים", הרב אליעזר ברלנד בשמונה ימים. במהלך הדיון התלונן סנגורו, עורך דין עמית חדד כי מרשו חש שלא בטוב כי נעצר יום אחרי שעבר צנתור. בתגובה לכך אמרה השופטת שרון לארי בבלי: "תנו לו מנטוס", כשהיא שולחת רמיזה עבה לחשדות של המשטרה לפיהם חלק מהתרופות שמסרו חסידיו של ברלנד לחולים ולבני משפחותיהם אובחנו כסוכריות מנטוס.

עורך דין חדד טען להגנת מרשו כי הפעולה אותה המשטרה מכנב כ"מרמה" היא למעשה חלק מעולמו הרוחני של הרב: "טענת המשטרה כי ברלנד ואנשיו קיבלו במרמה כספים מאנשים שביקשו הברכבה ממנו". נציג המשטרה שאל את חדד האם לדעתו "הממתקים שחילקו ברלנד ואנשיו הם מעשה מרמה?".

חדד הגיב: "כדי שמה שייחשב מרמה, האדם שמבצע את הפעולה צריך לדעת שהוא מרמה. הרי ברור לכולם שהוא לא פיתח סטראט אפ רפואי במרתף הבית שלו. הוא נתן ברכה, הברכה היא התרופה. אם אתה מאמין בברכה אתה מאמין בה ואם לא אז לא. אם מישהו חושב שהרב פתח חנות טבע הוא טועה".

בהחלטתה קבעה השופטת: "אינני שותפה לדעתו של בא כוח החשוד שהוא לא הונה ורימה. מתן תרופה בדמות מנטוס לחולי סרטן, מהווה תרמית. בפני ראיות על כך שהמשיב שכנע חולי סרטן שבקבוקוני משקה אותם נתן להם מהווים תחליף לכימותרפיה ומאחר ואלה האמינו לו, נטלו את התרופה במקום תרופה קובנציונאלית". 

השופטת המשיכה וציינה כי "אכן עולמם אינו כעולמם של אותם הפונים אל הרב, אולם הראיות מלמדות שמי שפנה אליו היו אנשים שבמצוקתם הרבה נתלו בכל שביב של תקווה ונוצלו ניצול ציני, כך על פי החשד. בנסיבות אלו אני קובעת כי החשד הסביר הוא ברף הגבוה. 

השופטת התייחסה גם לחשש מהימלטותו של ברלנד מאימת הדין, שכן כך נהג במעצרו הקודם, כאשר נדרשו פעולות רבות, בין היתר הסגרות בין מדינות, על מנת להעמידו לדין.

נציג המשטרה ציין כי ברלנד נחקר בבית חולים ואומת עם חלק קטן מהחשדות מכיוון שבמהלך החקירה הוא חש שלא בטוב. בית המשפט הציג את עמדתו של חוקר ראשות המיסים, שצייין כי נדרשות עבור ראשות המיסים פעולות חקירה רבות כיוון שמדובר בהיקפים הנמדדים בעשרות מליוני שקלים, ובפרשה סבוכה בה נקשרות עמותות שונות. מכורך זאת צריכה הראשות זמן ומאמץ בהבנת השיטה. בתוך כך, מחוץ לאולם בית המשפט ממתינים מאות אנשים מתומכיו של ברלנד המוחים על מעצרו.