ברוב המקרים לאחר שאדם נפטר, הוא מותיר אחריו רכוש שכולל בין היתר נכסי מקרקעין, כספים, כלי רכב, מניות, ועוד זכויות בנכסים שונים. נכסיו של האדם לאחר פטירתו מועברים ליורשיו על פי החוק אם לא הותיר אחריו צוואה. בחלק מן המקרים היורשים מצליחים להתמודד עם סוגיית חלוקת הרכוש בקלות וללא מחלוקות, בעוד במקרים אחרים לאחר פטירת המנוח מתעוררים סכסוכים ומחלוקות קשות בכל הקשור לחלוקת העיזבון.

סכסוכי ירושה הם בעלי אופי ייחודי
סכסוכי ירושה ברוב המקרים, מתקיימים בין בני המשפחה הגרעינית ובין עצמם ולכן הם בעלי אופי רגשי ויצרי. ההיבט המשפחתי עלול להגביר את עוצמת הסכסוך ומקשה מאוד על הגעה לפתרון מקובל ומוסכם על הצדדים. 
במקרים רבים הסכסוך מתבסס על מטענים רגשיים מן העבר שאינם קשורים באופן ישיר למחלוקת הירושה, אשר מתפרצים ובאים לידי ביטוי במלוא העוצמה במסגרת הסכסוך על הירושה.

ירושה על פי צוואה
סכסוכי ירושה מתעוררים לרוב כאשר הירושה מועברת ליורשים לפי צוואה. במצב שבו המנוח לא ערך צוואה, עזבונו יחולק על פי הכללים הקבועים בחוק הירושה מבלי שתתאפשר כל סטייה מהם.

מצב שונה לחלוטין הוא כאשר העזבון מועבר ליורשים בהתאם לצוואה שערך המנוח לפני פטירתו. בהתאם לחוק הירושה, בישראל המצווה נהנה מחופש מוחלט להחליט למי ברצונו להוריש את נכסיו במסגרת הצוואה.

לעיתים אדם מותיר אחריו צוואה ברורה, מסודרת וחד-משמעית ובה הוא קובע את אופן חלוקת הרכוש בצורה מפורשת ומדויקת שאינה ניתנת לערעור. במקרים אחרים המנוח מותיר אחריו  צוואה פגומה שאינה עונה על התנאים שבחוק או צוואה בלתי ברורה שגורמת לקושי אמיתי בהבנת רצונו וכוונתו בכל הקשור לחלוקת הרכוש.

צוואה פגומה או בלתי ברורה עלולה לגרום לסכסוכי ירושה
במקרים שבהם הצוואה פגומה או בלתי ברורה עלולים להתעורר מגוון רחב של סכסוכים ומחלוקות בין היורשים הפוטנציאליים, המגיעים לא אחת לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה. ככל שהיחסים בין הצדדים הטוענים לזכויות בעיזבון מתוחים יותר והעיזבון שהותיר המנוח הוא גדול יותר, כך גוברת גם עוצמתם של סכסוכי הירושה. 

עם הופעתו של סכסוך ירושה ישנן מספר דרכים שבהן ניתן לנסות ולהביאו לידי פתרון. הדרך הסטנדרטית היא באמצעות הגשת תביעה לבית המשפט לדיני משפחה באמצעות עורך דין שעוסק בתחום דיני הירושה וניהול של הליך בפני בית המשפט. 

חשוב לציין כי ניהול תיק בבית המשפט לענייני משפחה עלול להיות מורכב, יקר ולהתמשך זמן רב. כמו כן, במקרים רבים ההתדיינות בבית המשפט עלולה דווקא להעצים את האיבה בין הצדדים ולהחריף את הסכסוך ביניהם.

השתתפות בהליך גישור לצורך יישוב סכסוך ירושה בדרכי שלום
במסגרת החלופות להליך המשפטי הקונבנציונאלי ניתן לפנות להליך גישור בהסכמת הצדדים לסכסוך. בהליך הגישור כל אחד מהצדדים יכול להתבטא בצורה פחות רשמית ויותר גמישה לעומת ההתנהלות המשפטית בבית המשפט לענייני משפחה שמתבצעת בהתאם לסדרי הדין המשפטיים המחייבים. 

הגישור מתבצע תחת הנחייתו של מגשר מקצועי אשר פועל במהלך הפגישות כדי לקדם את הצדדים לעבר פתרון שיהיה מוסכם עליהם. בהליך הגישור הדגש הוא על שיתוף פעולה בין הצדדים ועל ניסיון להגיע ליישוב הסכסוך מבלי לגרום לקרע בלתי הפיך בין בני המשפחה. 

הבחירה בהליך גישור מתבצעת מרצונם החופשי של הצדדים ואינה נכפית עליהם. מטרתו העיקרית של הגישור במקרים של סכסוכים משפחתיים היא לשמור על יחסים תקינים בין הצדדים תוך הגעה ליישוב הסכסוך ולפתרון שיהיה מקובל על כל המעורבים.

לפניה ישירה אל עורך דין יובל ניב, לחץ/י כאן

הליך בוררות כחלופה לניהול הליך בבית המשפט לענייני משפחה
אפשרות נוספת היא פניה להליך של בוררות שאף הוא מתבצע מחוץ לכותלי בית המשפט. מטרתו של ההליך דומה לזו של ניהול הליך בבית המשפט ומתמקדת בהכרעה בין עמדותיהם היריבות של הצדדים.
מרגע שבו הצדדים בחרו בהליך של בוררות מתוך הסכמה הם מחויבים להליך ואינם יכולים לסגת ממנו, בשונה מהליך גישור שבו ניתן להפסיק את הגישור בכל שלב ולבחור ליישב את הסכסוך בבית המשפט או בכל דרך אחרת.
החלטת הבורר ניתנת במסגרת פסק בורר והצד שזכה בבוררות יכול לפנות לבית המשפט ולבקש ממנו לאשר את פסק הבורר לצורך קבלת תוקף של פסק דין. צד שהפסיד בבוררות יכול להגיש לבית המשפט בקשה לביטול פסק בורר בשל עילות פרוצדורליות מסוימות ובין היתר בשל חריגה מסמכות הבורר או עקב פגמים שנפלו במינויו.

חשוב לציין כי במקרה של מעורבות בסכסוך ירושה חשוב לפנות לקבל ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מנוסה ומיומן בתחום דיני הירושה. עורך הדין יכול לסייע רבות בהבנת המצב המשפטי, ובגיבוש אסטרטגיית פעולה מתאימה לצורך הגעה לתוצאה המיטבית עבור הלקוח.

עורך דין יובל ניב עוסק בסכסוכי ירושה, דיני משפחה וירושה, תביעות כספיות, דיני עבודה, תאונות עבודה, נזקי גוף ורשלנות רפואית. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לסכסוכי ירושה LawGuide.