ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי חדש שמאפשר לכל אחד מכם לקבוע מראש את עתידו על פי רצונותיו, ולקבוע את מי אתם מעוניינים למנות למיופה הכוח, אם וכאשר כבר לא יתאפשר לכם לטפל בענייניכם, בשל זקנה או מחלה הפוגעת ביכולת הקוגניטיבית.

אילו נושאים ניתן להסדיר במסגרת ייפוי כוח מתמשך?
את ייפוי הכוח עורכים אצל עורך דין המתמחה בדיני משפחה שהוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך. ייפוי כוח מתמשך יכלול הוראות לטיפול בענייניכם העיקריים: בריאות, כספים, ניהול רכוש, מקום מגורים ועוד.

נוסף על כך, ניתן לכלול בייפוי כוח מתמשך הוראות ספציפיות. למשל, לקבוע הענקת מתנות לנכדים במועדים מיוחדים, לקבוע מה תהיה עיר המגורים שתרצו לגור בה, לקבוע מה ייעשה בדירה שכורה הרשומה על שמכם וכיוצ"ב. למעשה, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכם לקבוע הוראות לפרטי פרטים. למשל, באיזה מוסך רכב אתם מבקשים שהרכב שלכם יטופל או מה תרצו לאכול בכל בוקר.

לפניה ישירה אל עורך דין יואב גולן, לחץ/י כאן

ייפוי כוח מתמשך אינו צוואה. ההוראות שבו נועדו להתקיים במהלך חייכם, אם וכאשר לא יתאפשר לכם לטפל בענייניכם (במצב של היעדר כשירות משפטית).

מתי ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף?
ייפוי כוח מתמשך הוא ייפוי כוח "רדום" ולא ניתן לעשות בו שימוש אלא במצב שבו אינכם כשירים לטפל בענייניכם. כשירותכם תיקבע על ידי פסיכיאטר, וניתן להוסיף תנאים נוספים (כראות עיניכם) לכניסת ייפוי הכוח לתוקפו. 

רצוי למנות קרוב משפחה או אדם קרוב אחר כמיופה הכוח. תפקידו של מיופה הכוח יהיה למלא בדיוק אחר רצונותיכם, כפי שכתבתם אותם בייפוי הכוח המתמשך.

מומלץ למנות מספר מיופי כוח שונים וזאת כדי להבטיח כי במצב שבו לא יתאפשר לאחד מהם למלא את תפקידו, האחר יוכל למלא את התפקיד. כמו כן, ניתן לקבוע שמיופה כוח אחד ידאג לענייני הבריאות והשני לענייני הרכוש.

הליך למינוי אפוטרופוס בהיעדר ייפוי כוח מתמשך
חשוב לציין, כי אדם שלא ערך ייפוי כוח מתמשך וכבר אינו מסוגל לטפל בענייניו, צפוי להיתקל בקשיים ביורוקרטיים שיכבידו על חייו ועל חיי הקרובים המטפלים בו. 

לעיתים קרובות קורה שנציגי הבנק מתרשמים שאותו אדם לא מסוגל לטפל בענייניו ומקפיאים את חשבון הבנק שלו, ללא הודעה מוקדמת, עד שיתקבל אישור כשירות מרופא או עד שיתקבל צו בית משפט שממנה עבורו אפוטרופוס. 

במצב זה ייאלצו קרוביו לפנות באמצעות עורך דין לבית משפט לענייני משפחה בבקשה למנות אפוטרופוס, ועד שלא יינתן הצו הבנק לא יאפשר את השימוש בחשבון (גם במצב שבו יש שותפים לחשבון).

ההליך המשפטי מסורבל, כאשר בהיעדר שיתוף פעולה בין כל בני המשפחה, הוא צפוי להימשך מספר רב של חודשים תוך עירובם של גורמי הרווחה העירוניים.

כפיפות האפוטרופוס הממונה לפיקוח וחובת דיווח
האפוטרופוס שימונה על ידי בתי המשפט יהיה נתון לפיקוח צמוד של בית המשפט לענייני משפחה, מחלקת הרווחה העירונית והאפוטרופוס הכללי. כמו כן, הוא יחויב להעביר לגורמים הללו דיווחים מלאים אודות התנהלותו הכספית על בסיס רבעוני ולהמציא אישורי רו''ח על תקינות ההתנהלות הכלכלית. מנגד, מיופה הכוח לפי ייפוי כוח מתמשך אינו כפוף לגופים אלו, אלא במקרים חריגים בלבד. 

עריכת ייפוי כוח מתמשך תייצר עבורכם ודאות בכל הקשור לניהול חייכם במצב שבו לא יתאפשר לכם לדאוג לענייניכם. כלי זה ימנע מצב שבו קרוביכם יאלצו לפנות לבית המשפט, ויחסוך מהם את חובת הדיווח המפורטת הנלווית למינוי אפוטרופוס ביחס לכל הוצאה שיידרשו להוציא עבורכם. 

ייפוי כוח מתמשך יסייע לכם במניעת חילוקי דעות משפחתיים בעתיד
יתרון נוסף ומשמעותי של ייפוי הכוח המתמשך טמון בכך שבעריכתו הממנה יכול להביע במדויק את רצונותיו תוך מינוי של מיופה הכוח, ולמנוע סכסוכים משפחתיים פוטנציאליים שעלולים להופיע במסגרת הליך למינוי אפוטרופוס.

עורך הדין יואב גולן (צילום: נועם שוגנובסקי)
עורך הדין יואב גולן (צילום: נועם שוגנובסקי)

עורך דין יואב גולן, מומחה בדיני משפחה, מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך, עוסק בדיני ירושה, אפוטרופסות וגירושין. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לייפוי כוח מתמשך LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.