לפני שכל מגשר עסקי פונה להבין על מה נסוב הסכסוך העסקי, עליו להבין האם כל הצדדים הנוגעים לסכסוך ולחילוקי הדעות העסקיים, מעוניינים בלב שלם להשתמש בשירותיו של מגשר ניטרלי, כחלופה מרכזית לאפשרויות הנוספות שהחוק בישראל מאפשר להם. 
סכסוכים עסקיים שבהם אחד הצדדים אינו שלם עם ההתקשרות עם מגשר עסקי ניטרלי, יהיו כאלו שבהם המגשר יצטרך לבנות תחילה אמון עם הצד הסקפטי (לבטח אם בעבר אותו צד פעל בדרכים אחרות שהניבו לו תוצאות רצויות), גם אם אמון זה יושג לאחר עמל רב והוצאות כספיות נוספות. 

הצדדים שמגיעים לגישור עסקי, צריכים מצידם להתרכז בנושא המחלוקת עצמה ולא להפוך אותה לנקודת התחלה אשר תהרוס כל חלקה טובה אחרת בעסק. כאן יכולותיו של המגשר העסקי באות לידי ביטוי והוא חייב לבודד את המחלוקת משאר פעילות העסק. התנהלות זו נכונה על אחת כמה וכמה אם העסק פועל בצורה יעילה וממשיך להניב הכנסות. 

כמו בתהליכי גישור אחרים, גם כאן רצוי שהמגשר העסקי ייפגש עם כל צד בנפרד. במסגרת הפגישות הנפרדות המגשר ישמע מכל צד את עמדותיו, כיצד הוא חווה את הסכסוך והמחלוקת ועד כמה הוא מוכן לוותר ולהגיע לעמק השווה בשביל לפתור את הנושא. הפגישה של המגשר עם כל אחד מהצדדים בונה לו תמונה ברורה שממפה בצורה מסודרת מהן הנקודות הקריטיות לפתרון, ומהן הנקודות החזקות שעליהן הוא יכול להתבסס ולהוביל לפתרון. 

באילו מקומות התערבותו של מגשר עסקי היא יעילה? 
אופי האנשים, החברה והעסקים, סוג הסכסוך, סכומי הכסף הנוגעים לסכסוך ומאפיינים נוספים הופכים כל מקרה לייחודי ושונה ממקרים אחרים מהעבר. על כן פניה למגשר מקצועי ומנוסה שיודע כיצד לגשת לסכסוכים ומחלוקות עסקיות הנוגעים לנושאים שונים תוכל לקדם בצורה משמעותית את פתרון הסכסוך.

לפניה ישירה אל המגשר ומיישב הסכסוכים קובי חן, לחץ/י כאן

גישור עסקי בין שותפים
לא פעם המגשר העסקי מתפנה להעניק שירותי גישור בתוך בית עסק אחד שבו השותפים אינם מוצאים מכנה משותף ושאלת פירוק השותפות עולה על הפרק. לא פעם פירוק השותפות מהווה את הצעד הנכון והבריא לעסק, כשחלק מהשותפים או כולם מגיעים לנקודת זמן שבה שאיפותיהם משתנות או הדרך שבה הם רוצים לנהל את העסק שלהם איננה חופפת כמו בעבר עם שאר השותפים. 

אצל שותפים ישנה משמעות רבה להתערבותו של מגשר עסקי, בשל העובדה שעצם השותפות העסקית שלהם, בנויה על קרקע משותפות וחזון דומה אשר הביא אותם מלכתחילה לשתף פעולה. לכן, במקרים של מחלוקת הבחירה בפירוק השותפות היא על פניו, הבחירה הקלה והנוחה יותר. עם זאת כשיש פחד וחשש של הצדדים עליהם לבחון לעומק באמצעות גורם ניטרלי, כיצד ניתן להגיע שוב לעמק השווה ולייצב את הספינה. 

יתרון נוסף שיש במעורבות של מגשר עסקי בנקודת הזמן שבה השותפים חושבים על פירוק, היא בכך שתהליך זה אינו מחייב אף אחד מהצדדים ואינו חייב להמשיך ולהתקיים עד שיצא עשן לבן. לכל צד, בכל נקודת זמן של הגישור, קיימת זכות לבחור ולחדול מתהליך זה, כשצעד זה לא נתון לשום סנקציות מאף גורם. יתרון בולט נוסף הוא בכך שתהליך זה נעשה מתחת לרדאר, כאשר אך ורק השותפים והמגשר העסקי יודעים עליו והוא לא נחשף או מתועד ברשומות כאלו ואחרות. 

התקבלה החלטה על פירוק העסק, האם גם כאן נצטרך מגשר עסקי? 
זה לא סוד שבכל שנה בישראל עשרות אלפי עסקים נסגרים מסיבות כאלו ואחרות. חלק מהעסקים שנסגרים מעסיקים עשרות ומאות עובדים, כאשר מי שעמד בראשם היו מספר אנשים,  שאמנם מסכימים על תהליך של פירוק העסק, אך מאותה נקודה קיימת ביניהם מחלוקת כיצד הדבר יתנהל. 

פירוק של עסק כולל החלטות רבות שהשותפים צריכים לקבל. בין היתר עליהם לקבוע מה קורה עם הנכסים של העסק, לאילו חברות או עסקים יעבירו את הטיפול בלקוחות קיימים, כיצד לחלק בין השותפים את הכספים שנותרו וכמובן לתת את הדעת לגבי התחייבויות כספיות שנותרו לעסק. החלטות אלו ואחרות הן מקור לחילוקי דעות רבות בין השותפים שהחליטו על פירוק העסק, אך אינם מסכימים כיצד הדבר יתממש הלכה למעשה. 

העסק והארגון חי וקיים. האם גם במקרים אלו נזדקק למגשר עסקי? 
ישנם גם עסקים אשר מצליחים לפעול במשך שנים בצורה בריאה ונכונה. לרוב, עסקים אלו גם גדלים מידי שנה ותחום אחריותם ופעילותם מתרחב והעבודה נעשית רבה ומורכבת יותר. אותה הצלחה והתרחבות מביאה לפתחם של הבעלים את הצורך לקבל החלטות באופן תכוף יותר, כשכל החלטה הופכת משמעותית יותר מאשר בעבר. 

במסגרות עסקיות ומסגרות אחרות שבהן מתקבלות החלטות משמעותיות באופן תדיר, חלים מקרים שבהם הבעלים אינם רואים עין בעין והם מתקשים לקבל החלטה אחת יחדיו. במסגרות שבהן יש נוהל מסודר אשר קובע, למשל, שהחלטה מתקבלת בהצבעת רוב, הדבר מאפשר לאותו ארגון ליישם החלטות גם אם דמויות משמעותיות בארגון חושבות אחרת. מנגד, ישנם מצבים שבהם נוצר מצב אשר בתוך ארגון עסקי יש קושי להגיע להחלטה משותפת ולכן אותו גוף בוחר להשתמש במגשר עסקי אשר יוכל להעניק שירות של גישור בארגון. 

גישור בפירוק שותפות?  
חלק מפעילותו של המגשר קובי חן כוללת גם גישור בין שותפים. בין שירותיו השונים תמצאו גם גישור במקרים של פירוק שותפות בעסק, פירוק שותפות בזכיינות ואף פירוק שותפות בחברה. במסגרת הפעילות הוא מגשר בין שותפים המעוניינים לסיים את דרכם המשותפת. המגשר מאפשר לשותפים החדשים, שלא פעם אינם מכירים לעומק, לגבש יחד את הבסיס לפירוק החברה המשותפת שלהם. נוסף על כך הליך הגישור מתייחס גם לחלוקת התפקידים והאחריות של כל שותף, לחלוקת הרווחים והמשכורות או לכל היבט אחר שבו הם בטוחים שיגיעו להבנות בצורה טובה וקלה יותר יחד.

המגשר קובי חן (צילום: מדיה דיל פיתוח ושיווק עסקי)
המגשר קובי חן (צילום: מדיה דיל פיתוח ושיווק עסקי)

קובי חן מגשר מוסמך, עוסק ביישוב סכסוכים עסקיים, פיננסיים, סכסוכי נדל"ן ומחלוקות בהליך גישור. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגישור ובוררות LawGuide.