לראשונה מאז נחקק חוק הפטנטים בשנת 1967, היועץ המשפטי לממשלה אישר להפעיל את הסמכות הקבועה בסעיף 104 לחוק הפטנטים, ולהתיר שימוש בתחליף גנרי לתרופה המוגנת בישראל במספר פטנטים, כדי לטפל בחולי קורונה. תרופה זו, שנועדה במקור לטיפול ב-HIV, נמצאה ע"י משרד הבריאות כטיפול אפשרי בנגיף הקורונה, ולכן דרושה באופן דחוף ומיידי להגנה על בריאות הציבור. שר הבריאות הוסמך ע"י הממשלה והיום יצא ההיתר התקדימי.

מדובר בתרופה אנטי ויראלית בשם קלטרה, המיוצרת ע"י חברת תרופות אמריקאית, והפטנט האחרון שמוגן בישראל בקשר לתרופה זו יפקע רק בשנת 2024. יצוין כי התרופה איננה מוגנת עוד בפטנט במדינות מסוימות, ובמדינות אלו (אחת מהן היא הודו) קיימים תחליפים גנריים מותרים שלה, מהם יבוצע הייבוא.

החברה בעלת הפטנט והיבואן הרשמי בישראל אינם מסוגלים לספק את המלאי הדרוש בישראל לתרופה זו, המבוקשת מאוד בכל רחבי העולם בימים אלו. לכן, בהתאם לחוות הדעת, שגובשה ע"י עוה"ד הווארד פולינר ואילת פלדמן מהמחלקה האזרחית בייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, עו"ד שירלי אברמוביץ' מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות ועו"ד יהונתן קוליץ מרשות הפטנטים, המדינה תוכל לאפשר ייבוא של תחליפים גנריים של התרופה ממדינות שבהן הפטנטים לגביה כבר פקעו.

מטעם היועץ המשפטי לממשלה ציינו, כי ייבוא תחליפים גנריים של התרופה באופן מידי אינו שולל את הזכויות של בעלי הפטנטים לקבל תמלוגים בדיעבד בגין השימוש בפטנטים שלה בשעת חירום זו.

על פי ההיתר בנושא, יהיה אפשר לייבא את כל המלאי הדרוש להערכת משרד הבריאות לשם טיפול בחולי נגיף קורונה, אך לא לשם טיפול במחלת האיידס, שהיא המחלה המקורית שלשמה ניתן הפטנט, וכך הפגיעה בבעלי הפטנט תהיה מצומצמת יותר.

מחברת AbbVie נמסר: "אנו מחויבים לקחת חלק משמעותי במאמץ העולמי להתמודדות עם נגיף הקורונה. מסיבה זו אנו מספקים את התרופה קלטרה כאופציה ניסיונית לטיפול בנגיף COVID-19 לפי הצרכים המיידים של החולים, לרבות בישראל, בה סופקו כבר כל בקשות הטיפול לחולים מאושפזים עקב הדבקות בנגיף. בשל משבר בריאותי-ציבורי חמור זה אנו נוקטים את כל הצעדים הנחוצים בכדי להסיר את החסמים האפשריים בפני מקורות אספקה חלופיים של התרופה, לרבות תרומה ציבורית של הקניין הרוחני שלנו הקשור לתרופה. אנו נעדכן את יצרני התרופות הגנריות על החלטה זו".