עוד לא טיפלתם במחיקת המרשם הפלילי שלכם? כדאי שתתחילו להזדרז. 

בעוד פחות משנה ייכנס לתוקפו "חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, תשע"ט-2019", בתאריך 16.1.2021, ו"חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, תשמ"א - 1981" יבוטל.

החל מתאריך זה לא תיהיה עוד אפשרות לאזרחים לקבל העתק מן המרשם הפלילי שלהם, כפי שהיה עד כה. המשמעות הישירה של שינוי החקיקה היא כי כל תהליך מחיקת הרישום הפלילי יהיה קשה ומאתגר באופן משמעותי.

לכן, החודשים הקרובים יהיו הזמן הנכון ביותר לפעול למען ניקוי המרשם שיפתח בפניכם אפשרויות רבות, שנחסמו עבורכם עד כה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין שי, יוספזון ושות' לחץ/י כאן

המרשם הפלילי, מהו?
המרשם הפלילי כולל מספר סוגי רישומים:

  1. הרשעות
  2. הליכים שהסתיימו באי הרשעה
  3. הליכים שהסתיימו בהסדר מותנה
  4. תיקים סגורים
  5. תיקי מב"ד (ממתין לבירור דין)

למעשה המשטרה מנהלת שני סוגי מרשמים, האחד, מרשם פלילי והשני מרשם משטרתי, שזהו מרשם פנימי של המשטרה, אשר רק לגופים מסוימים קיימת האופציה לקבל ממנו מידע. 

במידה וקיימת לחובתך הרשעה, הרי שהיא תופיע במרשמך הפלילי. אך, יש באפשרותך להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה לקיצור תקופת ההתיישנות והמחיקה. 

באם קיים לחובתך רישום אודות תיק סגור, הרי שהוא יופיע במרשמה הפנימי של משטרת ישראל, שכאמור רק גופים מסוימים חשופים למידע המצוי בו.

סוג נוסף של רישום הינו תיקי מב"ד, היינו, תיקים הממתינים לבירור דין. סוג זה של רישום כולל תיקים אשר נמצאים בשלבי חקירה, או תיקים הממתינים להחלטה אודות הגשת כתב אישום או לחילופין תיקים אשר הוגש בהם כתב אישום וההליכים עדיין מתנהלים בהם.

כיצד שינוי החקיקה ישפיע עלינו?
כיום, כל אזרח יכול לגשת לכל תחנת משטרה ובאמצעות פעולה פשוטה של הצגת תעודת זהות, יש באפשרותו לקבל עותק מהמרשם הפלילי. מיום כניסתו לתוקף של החוק החדש, כללי המשחק שהכרנו עד כה צפויים להשתנות.

שימו לב כי השינוי העיקרי שישפיע הלכה למעשה על כל אחת ואחד מכם הוא כי החל מיום זה לא תהיה באפשרותכם לקבל העתק מן המרשם הפלילי האישי שלכם.

בעוד זמן קצר, הדרך היחידה בה תוכלו להיחשף למרשם שלכם תהיה באמצעות הגעה לתחנת המשטרה, שם תוכלו לצפות במרשם על גבי צג המחשב בלבד וזאת ללא כל יכולת להעתיק את מרשמכם הפלילי. 

ללא העתק פיזי מן המרשם הליך הגשת הבקשות יהיה כמעט בלתי אפשרי, זאת בכל הנוגע להגשת בקשות למחיקת רישום פלילי, בקשות לחנינה או בקשות למדור מידע פלילי, שכן, לא ניתן יהיה לדעת אילו תיקים מופיעים במרשם ומה הנתונים הרלוונטיים עבור כל תיק ותיק. 

אך, מי שכן יוכל לקבל עבורכם עותק מן המרשם הפלילי הוא עורך דין, זאת לשם ייצוג בפני בית משפט, בית דין או גוף מנהלי. לכן, ברור כי הדרישה לכך שרק עורך דין יוכל לקבל עותק מהמרשם הפלילי תביא לכך שההליך יתייקר ויתארך משמעותית.

ייצוג בהליכי מחיקת רישום פלילי
כאשר נודע למשטרה על קיומה של עבירה, אם בדרך של הגשת תלונה, קבלת מידע מודיעני או בכל דרך אחרת - עליה לפתוח בחקירה. 

במקרים מסוימים לאחר שאותה חקירה מסתיימת מחליטה המשטרה לסגור את התיק כנגד החשוד/ה.

ישנם סוגים שונים של עילות סגירה: 

  1. חוסר אשמה פלילית
  2. על"נ - עבריין לא נודע
  3. נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות העמדה לדין
  4. חוסר ראיות

ברוב המקרים תיקי החקירה נסגרים באחת משתי עילות עיקריות, שהן - חוסר ראיות ונסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות העמדה לדין.

לאותן העילות יכולה להיות השפעה ממשית על המשך חייכם, שכן כל תיק שאינו נסגר מעילה של "חוסר אשמה", מופיע במרשם המשטרתי ויכול להשפיע על קבלת החלטות מנהליות, לדוג' תפקידים או היתרים או רישיונות הדורשים המלצת משטרה. 

במידה ונסגר נגדך תיק באחת משתי עילות אלה, הרי שמרגע זה קיים רישום פלילי אשר יכול להשפיע עלייך בצורות שונות, החל מקבלה למקומות עבודה הדורשים סיווג ביטחוני ועד לקבלת רישיון נשק פרטי או ארגוני. 

אל דאגה - יש מה לעשות!
קביעתה של עילת הסגירה בתיק אינה סופית ואף ניתנת לשינוי. לכן במידה וקיים במרשמך הפלילי רישום אודות תיק סגור קיימות שתי דרכים להביא למחיקתו. האחת, שינוי עילת סגירה של התיק ל"חוסר אשמה" והשנייה היא פניה למדור מיד"פ (מידע פלילי) במטה הארצי של משטרת ישראל בבקשה למחוק את רישומו של התיק (בכפוף לתנאים שנקבעו).

בנוסף, באשר לתיקים עם הרשעה, הרי שיש אפשרות לפנות לנשיא המדינה בבקשת חנינה לקיצור תקופת ההתיישנות והמחיקה של ההרשעה. 

דואגים לעתיד שלך - מנקים את העבר שלך
כמי שמייצגים חדשות לבקרים בהליכי מחיקת רישום פלילי מזה שנים רבות, הניסיון מלמד כי ניתן להגיע למחיקת המרשם גם במקרים הקשים ביותר, כמו במקרה של דני (שם בדוי) שהגיע למשרדנו עם חלום גדול להתגייס לשורות המשטרה, זאת לאחר שירות משמעותי ותורם כשוטר מג"ב. 

אך בין החלום ובין דני הפרידו שלושה תיקים סגורים בעילות שונות ושלילת רישיון נשק ארגוני שהוביל לפיטוריו. בשלב הראשוני היה ברור שיש צורך להגיש ערר בהקדם האפשרי על ההחלטה לביטול רישיון הנשק הארגוני של דני, ובמקביל לכך הוגשה על ידי משרדנו בקשה לשינוי עילת הסגירה בתיק שבגינו נשלל הרישיון מלכתחילה. 

לשמחתו הרבה של דני המהמורה הראשונית עברה בהצלחה ומשרדנו הצליח להביא לשינוי עילת הסגירה בתיק. אך, מעל חלומו של דני לשרת במשטרת ישראל ריחפו שני רישומים נוספים אודות תיקים סגורים ישנים. 

לאחר בחינה מעמיקה שביצע משרדנו של כל תיק ותיק, ולאחר לא מעט הפתעות בהמשך הדרך הצליח משרדנו להגיע לתוצאה המיוחלת, ומרשמו של דני נותר חף מכל רישום פלילי, מה שפתח בפניו של דני את הדלת להליך הגיוס למשטרה. כך, דני זכה למעשה בהתחלה חדשה לו ולמשפחתו. 

ייצוג משפטי מקצועי יסייע לכם במחיקת הרישום הפלילי
במידה וקיים נגדך רישום פלילי המונע ממך להתקבל למקומות עבודה או רישום המפריע להמשך עתידך, זהו בדיוק הזמן לפעול לשינוי המצב, עוד בטרם ייכנס החוק החדש לתוקפו. לכן, פנו בהקדם לעורך דין המתמחה בהליכי מחיקת רישום פלילי, כדי שיפעל ללא שיהוי לשינוי ומחיקת הרישום שלכם. 

עורכת הדין יפעת שי-יוספזון (צילום: תומר אלבז)
עורכת הדין יפעת שי-יוספזון (צילום: תומר אלבז)

עורכת הדין יפעת שי – יוספזון ממשרד עורכי הדין שי, יוספזון ושות' עוסקת במשפט פלילי, רישוי נשק, משפט צבאי וייצוג שוטרים וסוהרים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט פלילי LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.