המדינה השיבה לבג"ץ שהוגשה בגין מחדל היעדר הבדיקות בבתי האבות: דין העתירה להידחות על הסף מחמת אי מיצוי הליכים כנדרש. בנוסף טוענת המדינה כי אין מקום להידרש לעתירה אשר הוגשה על בסיס תשתית חלקית שכבר אינה משקפת את תמונת המצב בכללותה לנוכח ההתפתחויות הדינמיות, וההשלכות חסרות התקדים של ההתמודדות עם נגיף הקורונה".

עוד הוסיפו המשיבים כי "יש להדגיש בהקשר זה כי מטבע הדברים כמות הבדיקות שניתן לבצע מידי יום היא מוגבלת, זאת מסיבות שונות: זמינות חומרים, זמינות מעבדות, ועוד על כן, מדובר במשאב ציבורי מוגבל״. 

בתגובה אף הדגישו כי "מבלי לגרוע מהאמור, משרד הבריאות משקיע מאמצים רבים על מנת להגדיל את כמות הבדיקות המבוצעות בישראל, ובשל העובדה שמדובר באירוע מתפתח, נוצרים עומסים על כלל הצוותים המטפלים בנושא, הן על צוותי הרפואה, הן על צוותי המטה."

בשלישי קבע בג"ץ "דיון בהקדם האפשרי" בעתירתם של א.ב.א, המיוצג על ידי עו"ד אילן בומבך, ו-23 בתי אבות סיעודיים נגד משרד הבריאות ומשרדים נוספים בדרישה לבצע בדיקות קורונה באופן מיידי לכל דיירי וצוותי בתי האבות שבהם התגלה קורונה, לרבות מי שאין להם תסמינים של המחלה.

בית אבות משען בב''ש (צילום: יאסר עוקבי)
בית אבות משען בב''ש (צילום: יאסר עוקבי)

העתירה הוגשה בדרישה לבצע בדיקות קורונה לכל דייר ועובד במוסד סיעודי או דיור מוגן במקרה שבו מי מהם התגלה כחולה מאומת. "עתירה זו עוסקת בזכות לחיים ולשלמות הגוף, ובדרך בה צריכה המדינה לשמר את זכויות היסוד הללו, שאין נעלות מהן, בבואה לדאוג לקשישים סיעודיים בישראל", נכתב בעתירה.

עו"ד אילן בומבך בא כוח העותרים מסר בתגובה: "המדינה מודה שאלמלא העתירה שהגשנו, היא  לא הייתה נוקפת אצבע למען דיירי בתי האבות והדיור המוגן. לא רק שמשרד הבריאות ממשיך לפזר ספינים וחצאי אמיתות לציבור, הרי שגם מול בגץ ומול אוכלוסיית האזרחים הוותיקים המתגוררים במוסדות, הוא מציג אמירה רחוקה מהמציאות, שלצערנו ממשיכה להיות מגובה בנפטרים ונדבקים נוספים בבתי האבות ובתי הדיור המוגן. גם היום, כמעט שבוע לאחר שנאלץ להודיע כי יבצע בדיקות ק ורונה לכלל דיירי וצוותי המוסדות, לאחר שהגשנו את העתירה, עדיין במוסדות רבים לא בוצעו בדיקות לדיירים ולעובדים״.

עוד הוסיף בומבך: "לעניין התקציבי - משרד הבריאות בחר להתעלם לחלוטין מעבודה חשבונאית מקיפה שצורפה לעתירה, המעידה על חשש לקריסתם של מוסדות בשל עלויות מטורפות שהושתו עליהם כדי להתמודד עם  הקורונה. כנראה במשרד חושבים שדי בהנחיות ובכותרות בתקשורת ואין צורך לתקצב את העלויות הנובעות מהשרות של בתי האבות לאזרחים הוותיקים, ולהפנים את המשמעויות הכלכליות של מצב החירום על מוסדות שממילא משרד הבריאות מפקיר כלכלית. ניכר כי המשרד עושה הכל לחסל את הענף, מבלי להבין שעשרות אלפי קשישים ובני משפחותיהם תלויים בו ורק בו"