אירוע הירי של רימוני הלם לעבר המתפרעים אתמול (חמישי) במאה שערים, ובזמן ששוטרים חשו סכנה ממשית לחייהם, עורר תגובות ממספר אנשי ציבור נגד פעילות המשטרה, וזאת בהתייחס לפציעתה הקלה של אותה ילדה בת 8 אשר נקלעה יחד עם הוריה לעין הסערה.

מי שנתן את האישור לביצוע הירי על מנת להגן על חיי השוטרים ולמנוע ככל שניתן פגיעה בהם, תוך שיקול וחשיבה שלא לגרום לפגיעה קשה במתפרעים בשל אותה רגישות הוא מפקד מרחב ציון תנ"צ עופר שומר, שמתאר את אותם רגעים תחת מתקפה של המון זועם. בנוסף הוא מציין ש-95% מהציבור החרדי, משתף פעולה עם המשטרה בכלל ועם מרחב ציון בפרט. "אנחנו המרחב הגדול במחוז ירושלים שיש לו גם מרכז שירות חרדי (מש"ח), והרבנים מכל הפלגים והקהלים תומכים בפעילות שלנו כמו גם הציבור שהטמיע את הנהלים. רובו המכריע איתנו בשילוב זרועות אבל ישנם את הקיצוניים שמציתים את האש יותר מדי פעמים ומובילים הפרות סדר אלימות ביותר. יש את הסיטריקים, יש את נטורי קרתא, והפלג הירושלמי שלמרות שניסינו להגיע גם איתם להבנות, עדיין ישנם גם בתוכם קיצוניים מורדים, ובכל פעם שאנחנו נכנסים לשם אנחנו סופגים אלימות שלוחת רסן ומבזה".

תנ"צ שומר, מציין כי גם במקומות שבהם בשגרה הוא היה סופג קללות וגידופי נאצה, בימים אלו הוא ואנשיו זוכים להערכה רבה ומדגיש. "אירוע מרגש היה באמצע השבוע כשנכנסנו לרחוב חגי, הרב עמד ברחוב והתפלל כשהחסידים שלו במרפסות כמי שהפנימו את ההנחיות. בדיוק שחלפנו במקום מפקד לב הבירה, לוחמי היס"מ ואני, הוא עצר אותנו והחליט לזכות אותנו בברכת הכהנים. זה היה מרגש".

השלכת רימון ההלם בבני ברק. צילום: פלורליסט באדיבות קנעטש

ומה קרה אתמול?
"אתמול קיבלנו מידע שהולכת להתקיים הפגנה בעין יעקב, צריך להבין שירושלים יוצאת דופן בחריגות שלה ואסור לנוע מרובע לרובע. המדיניות שלנו היא למנוע את התפשטות המגיפה ואנחנו עושים הכל כדי ליישם אותה. הפעם כשהגיעו השוטרים וביקשו לפזר את ההתקהלות, הם הותקפו במאות של חרדים שהפרו את הסדר והשליכו לעברם מכל הבא ליד: בקבוקים, הפרשות אדם, פצצות סירחון, פלורוסנטים, ביצים, מוטות ברזל, ארגזים, ובנוסף יידו לעברם אבנים. במהלך הפרת הסדר העצומה, של מאות חרדים מול 25 שוטרים, חשו כוחות הביטחון שההמון צר עליהם והמתפרעים התחילו לתקוף את השוטרים".

וכאן נכנסת לתמונה?
"הכל נעשה על פי הנהלים, השוטרים פנו אליי, ואישרתי ירי של מספר רימוני הלם לפיזור המתפרעים. יש הרבה דברים שצריך לבדוק באירוע הזה ואנחנו נשלים את הבדיקות. הרימון לא הושלך לכיוון שלהם אלא לצד השני, לא ניתן היה לראות את הילדים, והכל נעשה במצב שבו השוטרים חשו סכנה ממשית לחייהם רגע לפני שנעשה בהם לינץ'. אנחנו המשכנו את הפעילות שלנו במקום, חזרנו לשם והמשכנו לבצע מעצרים ועל כך מגיע מחמאות לשוטרים ולא מתקפת זעם".

עימותים במאה שערים. צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת

לדבריו, "יש ציבור מסוים שמתנהג כמי שרוצים לנהל את עצמם ולא להישמע לחוקים ולהוראות. צריך להבין שאנחנו נכנסים לתוך מקומות שידועים שבהם מספר ההדבקה גבוה, ולכן מלכתחילה אנחנו תחת סיכון בריאותי, אבל נחושים לבצע את המשימה כדי למנוע הידבקות של הציבור ותחלואה מיותרת. אני יכול לומר עם יד על הלב שהשימוש באמצעים שלנו הוא מינימליסטי. בפרקטיקות של שיטור מול העולם המערבי והעולם המתקדם אנו נוהגים בציבור הזה ביד רכה. אפילו באלות לא התרתי לעשות שימוש, והשוטרים היו אצילים וניתן לראות זאת בסרטונים. רק כשחשו סכנה ממשית ביקשו וקיבלו אישור לבצע ירי של רימוני הלם, שלמעט פציעה קלה לא מסב נזק". 

תנ"צ שומר הוסיף ואמר: "צר לי שתוקפים אותנו אנשי ציבור שאמורים להגן על עבודת המשטרה, והם בוודאי יודעים שאנחנו לא עושים את זה מתוך הנאה או כיף. אני כמפקד המרחב והדרג הפיקודי כבר חודש סביב השעון, כשהילדים לא רואים אותנו בכלל ואני לא בא להתנצל, ממש לא. האירוע שלנו סביב נגיף הקורונה זה סוג של לוחמה ביולוגית. רוב הציבור מוחא לי כפיים בסיום פעילות, עושה לנו לייקים מהמרפסות ומכבד אותנו. זה קומץ פורע חוק, אלים ותוקפני שמקבל גיבוי שלא בצדק מנבחרי ציבור".