בשנה האחרונה, ישראלים רבים אשר מבקשים לממש את זכאותם לקבלת אזרחות פורטוגלית בהתאם לחוק החדש או מבקשים לממש את זכאותם לאזרחות צרפתית בהורשה נתקעים בקשיים רבים, הן מול הרשויות המנהליות והן מול הרשויות הממשלתיות.
 
ישראלים המבקשים לרכוש אזרחות פורטוגלית או אזרחות צרפתית מתוקף נישואין עם אזרח צרפתי צריכים גם כן לעמוד בדרישות מוגברות.
בין היתר ניתן לציין את הדרישות הבאות:

  • הגישה לזכות האזרחות הצרפתית בהורשה כיום הינה קשה הרבה יותר ממה שהייתה בעבר כי צרפת סוגרת לאט את דלתותיה – רוב המבקשים נדרשים לעבור הליך של אישור אזרחות צרפתית מול בית המשפט המנהלי בצרפת או בפני בית המשפט המחוזי בצרפת.
  • קבלת אזרחות צרפתית לבני זוג הוגבלה באופן מהותי על ידי העלאת רמת מבחן השפה ותוספת דרישה של ניסוח חיבור בשפה הצרפתית על ידי המועמד.
  • בעקבות עומס הבקשות לאזרחות פורטוגלית בשנתיים האחרונות מורגשת אטימות בירוקרטית בממשלת פורטוגל ולצידה דרישת מסמכים נוספים (בעיקר תעודות יושר לכל מבקש בעל אזרחות כפולה או שלא נולד בישראל).
  • קביעת התורים בשגרירות פורטוגל בישראל איננה סבירה ודורשת המתנה של כשנה עד לקבלת הדרכון.

עם זאת, ניתן כמובן להתגבר ולממש את זכאותכם באופן חוקי, בהקדם האפשרי, וזאת עד שהחוק ישתנה ויחמיר עוד יותר את תנאי הגישה / קבלת האזרחות.
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון ג'ולי דניאל, לחץ/י כאן

קבלת אזרחות צרפתית מכוח הורשה
לצורך קבלת אזרחות צרפתית בהורשה קיימות שתי אפשרויות:

דרך המלך: רישום בקונסוליה הצרפתית 
דרך המלך לקבלת אזרחות צרפתית בהורשה הינה להסדיר את זכאותכם מול הקונסוליה הצרפתית בישראל, דהיינו מול הקונסוליה הצרפתית בתל אביב או מול הקונסוליה הצרפתית בירושלים.

מבקש אשר רשום ב״ספר משפחה״ צרפתי של הוריו יוכל לממש את זכאותו בכפוף לעמידה בתנאים הבאים:

  • במידה והוא מוכיח כי ההורה הצרפתי שלו רשום כעת בקונסוליה הצרפתית.
  • או במידה והמבקש החזיק באזרחות הצרפתית בעצמו בעבר וזאת לאחר גיל 18.
  • במידה והוא מוכיח כי הונפק לו או להוריו בשנים האחרונות דרכון צרפתי ביומטרי (שפג תוקפו) או תעודת זהות צרפתית ביומטרית.
  • נוסף על כך, הקונסוליה הצרפתית תבדוק מהו מקור הזכאות לאזרחות צרפתית של המבקש - דהיינו, האם המסמכים אשר בידי המבקש או הקונסוליה מאפשרים לבדוק מהיכן הזכאות מגיעה? 

מבקש אשר איננו רשום ב״ספר משפחה״ צרפתי של הוריו ועבר את גיל 18 צפוי להיתקל בקשיים נוספים

  • המבקש יצליח להסדיר את מעמדו ולממש את זכאותו מול הרשות הקונסולרית רק אם ההורה הינו יליד צרפת כדור שני ברציפות או אם ההורה התאזרח לצרפתי.
  • תנאי נוסף הינו כי ההורה חייב להחזיק בדרכון צרפתי ביומטרי או בתעודת זהות צרפתית ביומטרית.

לאור האמור לעיל, המלצתנו הינה, בכל מקרה ובמידה והדבר אפשרי, שההורה הצרפתי ינסה לעדכן את מעמדו מול הקונסוליה הצרפתית, לחדש את הדרכון הצרפתי שלו, להירשם בקונסוליה הצרפתית ולבקש תעודת זהות צרפתית ביומטרית. כך, כאשר ילדיו ייגשו גם הם לרשות הקונסולרית, סיכוייהם לממש את זכאותם יהיו גבוהים יותר.

אפשרות שנייה: ניהול הליך משפטי
במידה ולא ניתן לממש את זכאותכם מול הקונסוליה הצרפתית, יש צורך בנקיטת הליכים משפטיים אשר בסיומם המבקש יוכל לקבל מבית המשפט בצרפת אישור על זכאותו לאזרחות צרפתית. 

באפשרותכם לבחור בין הליך מנהלי להליך שיפוטי. בשני המקרים כדאי לקבל ייצוג על ידי עו״ד המתמחה בתחום האזרחות הצרפתית.

אנו ממליצים על נקיטת הליך שיפוטי בפני בית המשפט המחוזי בצרפת מאחר שהליך זה קצר יותר מההליך המנהלי. נוסף על כך פסק הדין של בית המשפט המחוזי אשר ייקבע את הזכאות הוא חלוט, תקף כלפי כל הרשויות, תקף כלפי המבקש וכל צאצאיו, וזאת לעומת ההחלטה המנהלית אשר תקפה כלפי המבקש בלבד.

במסגרת ההליכים המשפטיים, המבקש נדרש להציג מספר רב של תעודות, הן מהמרשמים הצרפתיים והן ממדינות כמו אלג'יר, מרוקו או טוניסיה (לפי המקרה). תעודות אלו ניתנות להשגה אך ורק על ידי משרדי עורכי דין שיש להם קשרים מקומיים ויש לציין כי השגתן דורשת יותר זמן לעומת השגת תעודות מצרפת או מישראל. 

לפיכך, לפני תחילת ההליך מומלץ לדאוג להשגת כל התעודות מראש, וזאת כדי להימנע ממצב של לחץ זמן ודחיית התביעה בעקבות חלוף המועד שניתן לכם על ידי בית המשפט הצרפתי.

רכישת אזרחות צרפתית לבן זוג / בת זוג צרפתי
בחודש אפריל 2020 נכנסה לתוקף תקנה חדשה אשר קבעה את מבחן השפה הצרפתית לכל מבקש אזרחות צרפתית מתוקף נישואין. על כן, כיום המועמד נדרש לעבור נוסף על המבחן האמריקאי גם מבחן בכתב שבמסגרתו הוא יידרש לנסח חיבור בשפה הצרפתית בנושא מסוים.

יש לציין כי החוק הצרפתי לקבלת אזרחות צרפתית מתוקף נישואין לא השתנה, אך הדרישה הנוספת נבעה מפירוש חדש בנוגע לרמת המבחן (רמה B1).

נוסף על כך, כל מועמד אשר כבר עבר את אותו המבחן במתכונת הישנה נדרש לעבור בהצלחה השלמת מבחן כאמור, הכוללת ניסוח חיבור בשפה הצרפתית.

כדי להצליח במבחן השפה במתכונת החדשה, אנו ממליצים להירשם לקורס בצרפתית עם מספר מצומצם של משתתפים שכולל עד חמישה תלמידים, וממוקד כדי לעבור בהצלחה את מבחן השפה.

בכל הקשור לדרישה להציג מסמכים עבור מי שמעונין לקבל אזרחות צרפתית מתוקף נישואין, נדרשים בן היתר ״ספר משפחה צרפתי״, הצגת תעודת זהות צרפתית ביומטרית של בן / בת הזוג הצרפתי והוכחת מקור הזכאות של בן / בת הזוג הצרפתי.

יתרה מזאת, כאשר בן זוג שהצליח לעבור את מבחן השפה במתכונתו החדשה מבקש לממש את זכאותו מתוקף נישואין, הקונסוליה בודקת לעומק את התיק של כל התא המשפחתי, וברוב המקרים אפילו דורשת כי ייוצגו בפניה כל מסמכי האזרחות מחדש, וזאת בדומה להליך של אישור אזרחות צרפתית בפני בית המשפט. לפיכך, המלצתנו היא להשיג מראש את כל המסמכים הצרפתיים המעידים על מקור הזכאות, וזאת בנוסף לרשימת המסמכים הישראלים הרגילה.

חשוב לציין כי לפי הודעת ממשלת צרפת - עד ספטמבר לפחות, לאור המצב ובעקבות התפרצות הקורונה, לא יוכל להיכנס לצרפת מי שאינו אזרח צרפתי, ולכן כדאי להוציא דרכון בהקדם.

קבלת אזרחות פורטוגלית לאחר קבלת אישור הקהילה היהודית
אנו ממליצים לכל בעלי האזרחות הכפולה או לכל מי שנולד מחוץ לישראל להוציא מראש תעודת יושר עם חותמת אפוסטיל מהמדינה שבה הם נולדו או ממדינת אזרחותם השנייה, זאת לאור העובדה כי ממשלת פורטוגל דורשת זאת כיום. אפוסטיל הוא אישור המונפק באמצעות רשות מוסמכת של מדינה, אשר מאמת את נכונות החתימה על גבי תעודות ציבוריות ומסמכים רשמיים אחרים שמנפיקות רשויות המדינה. אישור זה מאמת כי התעודה או המסמך הם מקוריים, רשמיים, והונפקו על ידי רשות מוסמכת כאמור.

במידה ותעודת היושר הזו לא מוצגת בעת הגשת הבקשה לממשלה, ממשלת פורטוגל דורש/ת השלמת תיק ומגבילה אתכם בזמן להגשה. אם התעודות לא מוצגות במועד הנקוב, בקשת האזרחות הפורטוגלית מסורבת.

טיפ נוסף בנושא התרגומים: רוב מבקשי האזרחות הפורטוגלית בוחרים לתרגם את התעודות שלהם בפורטוגל בעקבות העלות המופחתת, אך יש לשים דגש על איות השמות ודיוק התרגום. המלצתנו היא להעדיף תרגומים נוטריונים וזאת בעיקר כאשר מדובר בתרגומים משפה שאיננה עברית לשפה הפורטוגזית (בייחוד לגבי תעודות שהוצאו בחו״ל ומנוסחות בשפה שאיננה עברית).

קבלת אזרחות פורטוגלית מתוקף נישואין או בהורשה לילדים קטינים
לאחר קבלת תעודת הלידה הפורטוגזית, מומלץ מאוד לנסוע לפורטוגל על מנת לקבל את הדרכון הפורטוגלי ואת תעודת הזהות הפורטוגלית שלכם. במקביל, ואפילו לפני נסיעתכם, יש לקבוע מראש בשגרירות פורטוגל מועד לרישום הנישואין שלכם ורישום ילדכם. 

לצורך כך עליכם לארגן תעודת נישואין ישראלית עם אפוסטיל, תעודת לידה ישראלית של בן / בת הזוג עם אפוסטיל ותעודות לידה ישראליות של הילדים הקטינים עם אפוסטיל.

הילדים הקטינים יחושבו כזכאים ותוכלו לבקש עבורם הנפקת דרכון פורטוגלי באופן ישיר מול שגרירות פורטוגל. לאחר רישום הנישואין בשגרירות פורטוגל ובחלוף חמש שנים, יוכל / תוכל בן /בת הזוג להגיש בקשת אזרחות פורטוגלית מתוקף נישואין.

עורכת הדין ג'ולי דניאל (צילום: ערוץ i24 מהדורה בצרפתית)
עורכת הדין ג'ולי דניאל (צילום: ערוץ i24 מהדורה בצרפתית)

ליווי משפטי מקצועי ומיומן יכול לזרז את הליך קבלת האזרחות הזרה
משרד עו"ד ונוטריון ג'ולי דניאל מתמקד אך ורק בתחום הדין האירופאי, ובפרט בדין הצרפתי - אזרחות צרפתית וכמו כן השגת אזרחות פורטוגלית. משרדנו מציע שירות אמין, אחראי ומקצועי בכל שלבי ההליכים לקבלת אזרחות צרפתית וקבלת אזרחות פורטוגלית, ובעלות הוגנת.

על ידי פניה למשרדנו תיהנו מניסיון עשיר ומשירות של עורכי דין ישראלים וצרפתים. בעלת המשרד עו"ד דניאל היא חברה בוועדת הקשר פריז-ישראל (כמייצגת את לשכת עורכי הדין של פריז) ובכך אנו מקושרים באופן הדוק עם לשכת עורכי הדין של פריז. כמו כן, משרדנו עובד עם משרד עורכי דין מקומי בליסבון ועם אנשי קשר מקומיים במרוקו, בטוניסיה ואפילו באלג׳יר, כך שלקוחותינו נהנים מאפשרות לקבל את התעודות הנדרשות ממדינות אלה באופן מהיר ויעיל. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למדינות והגירה LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.