היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר הערב (חמישי) מכתב לנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, ובו קבע כי קיימת מניעה משפטית להאריך את תקופת כהונתו של ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, בעת הזו. במכתבו טוען היועמ"ש כי המניעה נובעת מכמה סיבות: אופי המשרה, העובדה כי פרקליט המדינה אינו בעל סמכות משל עצמו אלא שואב אותה מן היוע"מש ולא יתמלא חלל שלטוני, וכניסתו של שר משפטים חדש במסגרת הממשלה המסתמנת.

מנדלבליט מתח במכתבו ביקורת נוקבת על עו"ד אלדד: "למרבה הצער, עמדתי המקורית, אשר התבססה על היכרותי עם עו"ד אלדד ועבודתו, לפיה הוא איננו מתאים למלא תפקיד זה, רק התחזקה לנוכח התנהלותו בהיבטים שונים כמ"מ פרקליט המדינה".

"בתקופה זו התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו, אשר לעמדתי אינם מותירים ספק כי הוא אינו מתאים לכהן בתפקיד. על כשלים אלה למדתי בראש ובראשונה באופן בלתי אמצעי מהעבודה עם עו"ד אלדד. אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, על אף שהנחיתי אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה", המשיך מנדלבליט.

"גם במישור הניהולי כשל עו"ד אלדד. מאז כניסתו לתפקיד קיים שיתוק בעבודת הצוות שהיא חיונית בהתנהלות הפרקליטות, כתוצאה מחוסר אמון ומנתק כמעט מוחלט בינו לבין שכבת הניהול הבכירה. ניתן לומר בצער כי הוא אינו מנהל את הפרקליטות, דבר המקשה מאוד על תפקודה", הוסיף היועמ"ש.

עו"ד אלדד פרסם את התגובה הבאה למתקפה מצד מנדלבליט: "אמון הציבור במערכת המשפט חשוב מכבודי האישי. על כן, תגובתי, בשלב זה, מצומצמת. בהמשך אגיב לכל טענה, חסרת שחר ככל שתהיה, גם אם היא נכתבה לצערי על ידי היועץ המשפטי לממשלה. לפני החג הגיעה ללשכתי פנייה מעיתונאי, העוסקת בעניינו של אביחי מנדלבליט. כדי שאוכל להשיב לפנייה ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט. 

בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה. אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפי. מהיום הראשון למילוי המקום עשה אביחי מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו. העובדה שנודע לי על המכתב מהתקשורת,  אומרת הכל. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא פנים, וכך יהיה גם בהמשך".

העיתונאי עקיבא נוביק, איש חדשות 13, טען בציוץ בטוויטר כי הוא העיתונאי עליו דיבר עו"ד אלדד, וכי הפרשיה המדוברת בעניינו של מנדלבליט היא פרשת הרפז: "לפני חודש וחצי פניתי בשאילתא למשרד המשפטים, בקשר לסגירת תיק מנדלבליט בפרשת הרפז. השאילתא הזו הועברה גם למ״מ פרקליט המדינה דן אלדד והוא החל לבדוק אותה. אלדד סבור שבגלל הבדיקה הזו מנדלבליט נלחם בו. שאלתי את משרד המשפטים לגבי עילת הסגירה של תיק מנדלבליט, ובעיקר מה חשב הפרקליט דן אלדד על עילת הסגירה כשליווה את התיק.

"משרד המשפטים ניסו להתחמק מלהעביר לאלדד את הפניה בטיעון שקורונה ושעת חירום. רק אחרי לחצים העבירו לו אותה. אלדד החל לבדוק את הנושא (למה נסגרה חקירת מנדלבליט בלי להחליט על עילת הסגירה. האם בגצ שהכריז שאין אשמה במעשיו נחשף לכל חומרי החקירה). זמן קצר מאד אחרי שהחל בבדיקה, הגיעה המתקפה של מנדלבליט".

שר המשפטים, אמיר אוחנה, הגיב בציוץ בטוויטר: "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים, הגונים, ערכיים ומקצועיים כמו דן אלדד. פרקליט שלא חשש להתווכח איתי כשמצא לנכון (למשל סביב ו.הבדיקה שהקמתי למח"ש) - אך שגם הכיר בחשיבות התיקון והבדיקה העצמית של מערכת המשפט ושל הפרקליטות. מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה".

כזכור, מנדלבליט התנגד למינויו של אלדד לתפקיד, אך לבסוף הסיר את התנגדותו בלחץ הממשלה. בהמשך אף הגן על אלדד מפני הביקורת שנשמעה עליו כשהחליט לפתוח בחקירת פרשת "המימד החמישי", ואמר כי הטענה כי פעל משיקולים פוליטיים היא טענת כזב.

"שומרי הסף אינם פועלים נגד הממשלה. הם פועלים ביחד איתה, לקידום מדיניות הדרג הנבחר. אבל בנקודות קצה, כאשר קיימת התנגשות בין השלטון לבין החוק, ומקרים כאלה לצערנו יכולים להתרחש כידוע לא כעניין תיאורטי – על שומרי הסף לבחור בחוק. שומר סף שנאמנותו נתונה לדרג הפוליטי שמינה אותו, ולא לאינטרס הציבורי, איננו יכול למלא את תפקידו כשומר סף", אמר מנדלבליט כשבוע לאחר המינוי.