אש בצמרת האכיפה: היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, ומ"מ פרקליט המדינה עו"ד דן אלדד, נמצאים בליבו של סכסוך חסר תקדים בצמרת מערכת המשפט הישראלית. אמש, הגיע הסכסוך הזה לעומקים חדשים, כשדברי ביקורת קשים הופנו מצד לצד בתחלופת מכתבים רושפת בין השניים. הבוקר (שישי) הגיע הפרשן המשפטי של חדשות 12, גיא פלג, לשפוך מעט אור על הפרשה בתוכניתו של נסים משעל ב-103FM.

עוד לא קמה ממשלה וכבר עימות חזיתי חסר תקדים בין היועמ"ש לממשלה לבין ממלא מקום הפרקליט דן אלדד. מה קורה שם?
"זה באמת אירוע חסר תקדים כי מדובר בשני הבכירים ביותר במערכת האכיפה שלנו, היועמ"ש לממשלה וממלא מקום פרקליט המדינה. היועמ"ש, במכתב שאני לא ראיתי כדוגמתו, כותב לנציב שירות המדינה שלא רק שאלדד לא מתאים לתפקיד. והוא מתנגד להארכת כהונת ממלא המקום שלו, הוא כותב גם שהוא כשל כשלים ערכיים כשנפגש עם שר המשפטים מאחורי גבו, שהסתיר ממנו חומרים, שהוא חותר תחתיו, שיש בינו לבין שדרת ניהול הפרקליטות משבר אמון חריף ביותר ועוד כהנה וכהנה. אלדד העביר תגובה על המכתב חסר התקדים הזה, וכותב שם דברים שגרמו ללסת שלי להישמט, לא פחות", התפלא פלג.

"הוא כותב כך - הגיע אליו שאילתה של עיתונאי, שנוגעת להתנהגותה הפרקליטות בעניינו של מנדלבליט שבשעתו כפצ"ר נחקר, והתיק בעניינו נסגר. השאילתה התייחסה לאופן הסגירה, לעילת הסגירה והדיונים שהיו סביב סגירת התיק של מנדלבליט בפרשת הרפז בשעתו. הוא אומר - 'התחלתי לברר וראיתי שם דברים מדאיגים' ועל רקע זה, בעצם במילותיי שלי אני אומר, 'החליט מנדלבליט לחסל אותי'. כל הדברים האלה ערב פתיחת משפטו של ראש הממשלה. למה זה קשור? כי יש רבים ואני אחד מהם שסבורים שהקרב הזה הוא במסגרת מלחמה הרבה יותר רחבה. הוא במסגרת ניסיונות חוזרים ונשנים לערער את המהימנות של מי שחתום על כתב האישום כנגד ראש הממשלה, אבל זאת כאמור רק פרשנות".

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

זה יוביל לכך שמינוי של פרקליט חדש יהיה רק באישורו של נתניהו.
"על זה יש ויכוח משום שאנחנו לפני האירוע, ההתנגשות האמתית הגדולה באמת באיזה מובן? הוגשו שורה של עתירות לבג"ץ. האירוע המשמעותי יהיה שבג"ץ יצטרך סופסוף להידרש לשאלה האם ח"כ תחת כתב אישום יכול לכהן כראש משמלה ויידרש גם לשורה ארוכה של סעיפים בהסכם הקואליציוני, בין היתר להחלטה של גנץ ונתניהו לפיה לא ימונו מינויים בכירים בחצי השנה הקרובה. זה כמובן משליך על עניין מינוי קבע של פרקליט מדינה. נקודה נוספת, האם נאשם בפלילים יכול בכלל להיכנס לסביבה הזאת של בחירת פרקליט מדינה ויועמ"ש לממשלה חדש, בעוד יועץ רק בעוד שנתיים ופרקליט ממש עכשיו. אנחנו לא יודעים אם ועדת האיתור תקום מיד כשניסנקורן יכנס לתפקיד שר המשפטים, אם בג"ץ יאשר את הסעיף  הזה, האם יאריכו את הכהונה של דן אלדד".

מהצד, הדברים שאמר אלדד על היועץ שהוא בודק מידע מטריד בעניינו.
"השורה הזאת בעיני לפחות היא מניפולציה והיא חוזרת על עצמה בהרבה מאוד פרסומים ופרשנויות כי דן אלדד לא כתב שהוא בודק עניין מטריד בעניינו של מנדלבליט אילו היה כותב את זה הצופה הסביר היה אומר יש מידע שקשור למנדלבליט שעשה לאחרונה משהו ודן אלדד בודק את זה – לא. דן אלדד כתב שהוא בודק לא את מנדלבליט אלא את ההתנהלות סביב סגירת התיק של מנדלבליט. זאת אומרת, נניח והמידע שדן אלדד בודק יראה שיש שם כשל, הכשל הוא לא של מנדלבליט".

אבל זה בוץ, הוא השליך בוץ לעברו.
"ברור מה השאלה? למנדלבליט יש בטן רכה אחת גדולה וידועה, העובדה שהוא בהיותו פצ"ר נחקר. אמנם התיק בעניינו נסגר ובג"ץ קבע שלא נפל דופי בהתנהלות שלו, ובכל זאת אסור לשכוח שהיועמ"ש לממשלה לשעבר יהודה ויינשטיין, שסגר את התיק אמר לנתניהו 'תראה מה מצאתי בעניינו של הפצ"ר לשעבר ותראה אם לאחר הממצאים הוא יכול להיות מזכיר הממשלה'. לכן, כשמעלים את העניין הזה ובוחנים האם באמת היו צריכים לסגור את התיק בהיעדר עילת סגירת תיק, וייתכן והיו צריכים לסגור בהיעדר ראיות מספיקות, חוסר אשמה. העניין הזה, כשהוא עולה, כמובן שזה מערער את הלגיטימיות ואת המקצועיות והיושרה של מי שצריך להיות ישר יותר מסרגל, היועמ"ש לממשלה".