אביעד גליקמן, הכתב לענייני משפט של חברת ״חדשות 13״ התארח היום (שני) בתכניתו של אראל סג״ל ב-103FM, וסיפר על פרשת ממלא מקום היועמ״ש, דן אלדד והסכסוך עם אביחי מנדלבליט, ואף התייחס לסיום כהונתו של שר המשפטים שמינה את אלדד, אמיר אוחנה.

מה קורה היום בפרקליטות? אם אני זוכר נכון אתה אמרת שדן אלדד הוא אדם ראוי ביותר, לא היה תגובה כמו במינוי של אורלי בן ארי, שמדובר באישיות ש-30 שנה בפרקליטות. מה קרה?
"כנראה שקרה משהו. הדבר הראשון, צריך להדגיש - אמרתי את מה שאמרת אבל מנדלבליט לא סבר כך. הוא סבר שצריך אנשים אחרים לתפקיד. לשיטת מנדלבליט ברגע שהוא נכנס הוא אומר – דן אלדד התחיל לפצל את הפרקליטות, התחיל לקבוע פגישות מאחורי גבו, גם עם השר אוחנה בנושאים שלא דיווח ולמרות שביקש ממנו לדווח. גם עם שרים אחרים הוא נפגש, נתתי דוגמה את השר גלעד ארדן שאמנם נקבעה פגישה ובוטלה, אך מנדלבליט חשב שהוא מסתיר ממנו את הפגישה הזאת״.

״הוא בעצם ניסה להסתיר ממנו כל מיני מהלכים בפרקליטות, עשה דברים מאחורי גבו, לא עבד איתו בשיתוף פעולה, לא רק לא עבד איתו בשיתוף פעולה אלא מנדלבליט אמר שהוא ממש שיקר לו, לא הזמין לישיבות גורמים מהפרקליטות שהיה צריך להזמין, מנדלבליט אומר שזו פגיעה חמורה ביותר לא רק באמון שלו אלא בכלל בעבודת הפרקליטות ולכן הוא לא יכול להמשיך לכהן כמ"מ פרקליט המדינה".

אם יש מערכת איזונים בין פרקליט המדינה והיועמ"ש לממשלה, זה לא בעייתי, לדעתך, שהאחד ימנה את השני?
"אין מה לעשות, במסגרת ההיררכיה, היועמ"ש לממשלה מעל פרקליט המדינה. במידה ומגיע מידע על היועמ"ש לממשלה לידי פרקליט המדינה, בוודאי שהוא צריך לשלוח לגורם כלשהו שיבדוק. יותר מזה , במידה והיה פרקליט מדינה קבוע אז הוא צריך לנהל פה בדיקה נגד היועמ"ש לממשלה. אבל, פה הדברים שונים כי מי שלכאורה אמור היה להעריך, להתייעץ איתו, הרי דן אלדד יודע שמנדלבליט לא רוצה את המינוי שלו לכן התחיל לבדוק נגדו דברים. בוא נניח בצד את השאלה אם יש או אין משהו בבדיקה, הוא נמצא בניגוד עניינים כל כך חמור שבאותו רגע שהגיע אליו מידע, וזה בסדר זה יכול להיות, תגיד לגורם כלשהו – חיצוני, פנימי. הרי זו לא בדיקה פלילית על מעשים שמנדלבליט עשה, תפנה למבקר המדינה כמו שעשית".

מבקר המדינה זה מגוחך כי בתפיסה שלו הוא לא פותח תיקים ישנים. אחרי שהילה גרסטל גורשה בבושת פנים אין שום מגנון שמפקח על הפרקליטות.
"בוודאי שיש, אותו מנגנון בדיוק. דוד רוזן אמר כמה דברים ודו"חות".

מה קרה איתם?
"מה קרה עם דו"חות המבקר?"

אם מגיעים לחקירת משטרה יש משהו.
"אבל פה אם הוא קובע שיש לנהל חקירה, תתנהל חקירה משטרתית או פלילית. הוא קבע בתיק מסוים שפרקליט מסוים קיבל נזיפה. אין מה לעשות יש צעדים שננקטים בוודאי".

בפרקליטות שמור דו"ח גנוז על פרשת אשכנזי הרפז שלא בטוח שהמבקר מודע לו ובוודאי גם דוד רוזן. אתה אומר שהמסלול שדן אלדד היה צריך ללכת בו היה לפנות לדוד רוזן?
"בוודאי, נניח ואני לא יודע דברים ויש דברים חדשים, בוודאי. באותו רגע להגיד – 'סליחה, יש פה חומר להעביר לידי דוד רוזן'. הטענות לא כלפי מנדלבליט שעשה משהו פלילי, כי אז זה משהו אחר, הטענות זה כלפי פרקליטים מסוימים שהתנהגו בדרך כזו או אחרת. יש מי שאמון על הפרקליטות, תפנה אליו, זה לגיטימי לחלוטין. זה לא נעשה בצורה הזאת והצורה בה כן נעשה קצת מחשידה".

מקבל הוראות ממישהו?
"לא אמרתי דבר כזה".

אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בציוץ שלך חצי האשמת את השר אוחנה
"השר אוחנה, ובזה אין לי בעיה להתווכח, בא במטרה אחת לפרקליטות -לנסות ליצור בלגאן וכאוס. הוא יושב בבית מחכך את ידיו בהנאה. הוא הצליח במה שרצה, ליצור בלגאן בפרקליטות, הוא איש שבא להרוס את מערכת הפרקליטות והוא זה שנשא את הנאום אז".

יש בפרקליטות מכרזים תפורים וזה עומד בניגוד גמור לקונספט של מכרז, שלא אמורים לדעת מי ייבחר.
"לכל מערכת יש את הפגמים שלה".

אין לי בעיה ששר יהיה באופוזיציה למשרד שלו
"הוא בא להשמיד את המשרד".

אני חושב שהוא בא לתקן, אני יודע שבחמישי האחרון הייתה שיחת זום לגבי המכתב של הפרקליטים וזה גם לא בסדר.
"למה?"

מישהו יכול לצאת כנגד?
"בוודאי שמישהו יכול, יש אנשים שלא חתמו על המכתב".

אבל שי ניצן מינה אותם.
"מה זה משנה? מה זה קשור? הם רואים את טובת המערכת בעיניהם".

הם רוצים לשמור את גן הפרקליטות שלהם סגור.
"זה לא קשור, הם סבורים שנעשה פה עוול מצד אחד ויכול להיות שמחר יקומו פרקליטים אחרים ויגידו אנחנו חושבים שנעשה עוול לצד השני".

אפילו אני שמבקר את הפרקליטות וחושב שמדובר במקום בעייתי חושב שבסופו של דבר שהמוטיבציה טובה רק קצת התבלבלו.
"אז למה אתה חושב שתפרו תיקים?".

אני יכול לפתוח שיחה עד קריאת שמע של מחר על התיקים אבל אני שואל אם אין לך תהיות.
"אתה יודע עם מי אני בודק? מה אני בודק? מה אני רואה ומה לא?".

ומה לגבי התאגידים? נראה לך נורמלי ששכחו ולא בדקו? אתה הכתב, תגיד לי אתה.
"אני לא יכול להוכיח אבל משער שאם לא הייתה קורונה היו מקבלים תשובה על התאגידים, ועל ליצמן ודרעי והתיקים הפליליים שלהם".

תמיד שואלים אותי למה אני לא מבקר את הפוזיציה שלי, אז אני אשאל אותך, אתה לא יכול לבקר את הפוזיציה שלך? 
"אני חושב שמנדלבליט טעה בזה שבפעם הראשונה שדיבר עם השר אוחנה הוא הציב לו רק את מומי למברגר לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה ולא הציג לו 5 שמות נוספים".

שמעתי את אילה חסון אומרת שהיא יודעת למה
"אני לא יודע שום דבר על מומי למברגר".

פרקליטות המדינה מחזיקה בכוח הכי גדול. אתה לא חושב שהביקורת עליהם צריכה להיות יותר חזקה ולו רק בגלל זה? בבחינת מנגנוני ביקורת.
"אני חושב שיש מספיק ביקורת, יש בתי משפט שמבקרים. יש דברים שאתה חושב שקרו והוא אומר לך לא קרו. הדוגמה הכי טובה, הסיפור על מלחמת פרקליטים במחוז דרום. הגיעו תלונות ודוד רוזן קרא שם לכל פרקליט אפשרי, שמע את הצדדים ובסוף נתן החלטה שמזכה את שי ניצן, מה לעשות? אם היה אומר שהוא לא בודק זה משהו אחר ואני מסכים, אבל הוא בדק וראה ששי ניצן היה בסדר ונתן החלטה".