אותר החשוד: המשטרה עצרה הלילה (רביעי) את אלאזה מאנדפרו, החשוד שדקר את אשתו מסטואל למוות אמש בחולון. מעצרו של החשוד בן ה-37 התאפשר בזכות ערנותם של אזרחים אשר הבחינו בגבר העונה לתיאור של החשוד ברצח ודיווחו על כך למוקד 100. ניידת הגיעה למקום תוך דקות ספורות ועצרו את החשוד. הערב יובא החשוד לבית משפט השלום בתל אביב שם תבקש המשטרה להאריך את מעצרו.

אמש הגיעו צוותי מד"א לדירה בחולון, שם מצאו אישה כבת 31 עם סימני דקירה על גופה, ללא סימני חיים. לאחר זמן קצר, נאלצו החובשים שהגיעו למקום להכריז על מותה. חובש רפואת חירום רכוב על אופנוע מד"א, ערן כרמל סיפר: "נכנסו לבניין והובילו אותנו למקום בו שכבה אישה כבת 30 מחוסרת הכרה ללא דופק וללא נשימה. ביצענו בדיקות רפואיות אבל היא הייתה ללא סימני חיים ובתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותה."כוחות המשטרה הגיעו למקום על מנת להמשיך בבדיקת נסיבות האירוע.  

החשוד במעשה, בעלה של המנוחה, נמלט מהמקום והמשטרה פתחה במצוד אחריו, שכאמור, הסתיים הלילה במעצרו. מאנדפרו השתחרר לאחרונה מהכלא, ורצח לפי החשד את רעייתו לעיני אחד מילדיהם בן ה-15. הזוג היה מוכר לשירותי הרווחה בעיר מגוריהם. עוד ידוע כי אשתו של מאנדפרו שהתה במשך תקופה במעון לנשים מוכות בחיפה, אולם החליטה לעזוב את המוסד מרצונה החופשי.

אלאזה מאנדפרו - החשוד ברצח אשתו (צילום: משטרת ישראל)
אלאזה מאנדפרו - החשוד ברצח אשתו (צילום: משטרת ישראל)

מסנ"צ בועז חממי, קצין במרחב איילון שהגיע לזירת האירוע, נמסר: "הערב סמוך לשעה 19:00 התקבל דיווח למוקד 100 על אירוע אלימות ברחוב הערבה בחולון. שוטרים הגיעו תוך דקות ספורות למקום. בחדר המדרגות אותרה אישה עם סימני חבלה קשים בפלג גופה העליון. מד"א קבעו את מותה".

"מעדי ראייה עולה כי בעלה תקף אותה באלימות ונמלט מהמקום. משטרת ישראל מנהלת מצוד אחריו. יש לציין כי מדובר באסיר משוחרר אשר נכלא באוגוסט 2019 בגין אלימות חוזרת נגד בת זוגו. הוא השתחרר אך לפני חודש וכעת הוא בבריחה ואנו מנהלים מצוד אחריו", הוסיף.

צילום זירת האירוע בחולון (צילום: דוברות מד"א)

מעדויות ראשוניות שגבתה המשטרה משכנים בבניין, עולה החשד כי הבעל דקר את אישתו ונמלט מהמקום. עוד עולה מהעדויות כי השכנים יצאו מבתיהם לאחר ששמעו צעקות מחדר המדרגות, אז הבחינו בבעל דוקר את רעייתו ונמלט.

זירת הרצח בחולון  (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הרצח בחולון (צילום: דוברות המשטרה)

זירת הרצח בחולון  (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הרצח בחולון (צילום: דוברות המשטרה)

לפני כשמונה חודשים התפתח בין בני הזוג ויכוח שהפך לתקרית קשה. כאשר מסוטאל נכנסה למיטתה החל בעלה לקלל אותה, וכשביקשה ממנו שיחדל ממעשיו הוא תקף אותה באגרופים בפניה ובראשה, דחף אותה לעבר הקיר, חנק אותה ואיים עליה שאם תזמין משטרה יהרוג אותה. הוא הותיר אותה במקום כשהיא סובלת מדימום ומנפיחות בפניה ובמצחה. 

בחקירה שניהלה המשטרה, ואשר מוצתה בהגשת כתב אישום נגדו, הובהר לחוקרים כי מדובר בבעל אלים, שאינו חושש לפגוע באשתו. ואולם, המסקנה הזו לא מצאה אוזן קשבת בבית המשפט, שהחליט להקל עם הנאשם. בהחלטה צוין כי יש להתחשב בעובדה שלנאשם אין עבר פלילי. "בנוסף יש להתייחס לעולה מן התסקיר, ממנו ניתן ללמוד על נטילת אחריות, השלמה עם רצון המתלוננת וכן על כך כי המתלוננת כיום איננה חוששת עוד מהנאשם. עוד יש לקחת בחשבון את נסיבותיו האישיות והכלכליות של הנאשם... לאור כלל האמור לעיל מצאתי למקם את עונשו של הנאשם בתחתית מתחם העונש ההולם". 

השופט החליט להטיל עליו 10 חודשי מאסר, שהחלו באוגוסט 2019. לפני כחודש, לאחר ריצוי שני שליש מתקופת המאסר, הוא שב לביתו ומימש את איומו לפיו יהרוג את אשתו. 

נציין כי לפני חודשים ספורים, בפגישה שהתקיימה בשירותי הרווחה, סיפרה המנוחה שהמריבות בינה לבין בעלה החלו שעה שהתפרצה כלפיו והטיחה בפניו כי הוא מכור להימורים. לאחרונה, היא החליטה לעזוב עם ילדיה את המעון לנשים מוכות שבו שהו, ואתמול, כאמור, היא נרצחה על ידי בעלה לעיני שני ילדיה, בני 6 ו-15.

"קצה הקרחון של גל האלימות במשפחה"

אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל אמרה בתגובה לאירוע הקשה, כי "רצח האישה אמש בחולון הוא קצה הקרחון של גל אלימות במשפחה השוטף את המדינה מפרוץ משבר הקורונה, גל שאת היקפיו וחומרתו לא ניתן לאמוד עדיין. בשעה זו חיות מאות אלפי נשים וילדיהן תחת אלימות מתמשכת, תוקפנות ופחד, מצויות במצב "שבי" עם בן זוג אלים, ללא גישה בטוחה לגורמי סיוע. למרות זאת, היקף שרותי הרווחה צומצם בעשרות אחוזים ומשפחות מופקרות לגורלן".

כורזים המשיכה: "לצערנו הרצח רק מבהיר שוב עד כמה המשטרה ובתי המשפט מחויבים להתייחס בחומרה למקרים אשר מגיעים לפתחם ולהפגין יד קשה כלפי כל גילוי אלימות. את החמלה וההבנה כדאי שישמרו לנשים ולילדים. הממשלה חיבת להיערך בדחיפות לטיפול במשפחות הנפגעות ולגל שני שעלול לפרוץ כתוצאה מהמשך הסגר והתדרדרות במצבן הכלכלי של רבבות משפחות. יש להוסיף מסגרות חירום, לפתח דרכים חדשניות שיאפשרו לנשים לדווח על מצבי מצוקה גם בתנאי סגר, להיערך לחזרה הדרגתית לשגרה תוך הגדלת נפח המטופלים במרכזים ובמקלטים לטיפול באלימות ולהסדיר יציאה למגורים עצמאיים בקהילה לנשים היוצאות ממקלטים".

משרד הרווחה וויצו פותחים מקלט נוסף

בתוך כך הודיעו משרד הרווחה וויצו על פתיחתו של מקלט חירום נוסף לנשים נפגעות אלימות, ביוזמת ויצו, על רקע משבר הקורונה. המקלט יחל לפעול ביום ראשון הקרוב ויקלוט משפחות מכל הארץ. 

בויצו מדווחים על עליה של 40% בפניות גברים במעגל האלימות ובני משפחותיהם לקו הייעוץ והסיוע של הארגון ליציאה ממעגל האלימות, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לדברי כורזים, הנתונים מוכחים שגם הגברים במצוקה ושיש להעמיד לרשותם מענים טיפוליים מותאמים. נתוני ויצו מצטרפים לנתוני העליה באלימות שפרסמו המשטרה ומשרד הרווחה. על פי נתונים אלו, מאז חודש מרץ חלה עלייה של 30% בפניות המדווחות על אלימות כלפי נשים, ומקלטי הנשים המוכות נמצאים בתפוסה של מעל 90%.