בעת הנוכחית אנו נמצאים בתקופה שבה נגיף הקורונה פוגע כמעט בכל תחום עיסוק במשק ואינו פוסח גם על תחום הבניה. לפיכך, קבלנים רבים מתלבטים האם לפעול כעת או להמתין עד לחלוף המשבר כדי להגיש בקשות לרשם הקבלנים לצורך רישום בפנקס הקבלנים או הגדלת הסיווג.
בשל הלבטים הללו, קבלנים רבים פונים אלי בימים אלה ושואלים אותי מה לעשות? האם לפעול ולהגיש בקשות או לשבת בצד ולהמתין עד שימי הקורונה יחלפו ואז לפעול?
 
לפניה ישירה אל עורך דין תומר סופר לחץ/י כאן
 
המצב הנוכחי אצל רשם הקבלנים בצל משבר הקורונה
בצל משבר הקורונה, ההתנהלות הנוכחית ברשם הקבלנים מעט מבולבלת ומורכבת. בעקבות זאת קבלנים רבים מצויים במצב של חוסר ודאות ביחס לעיתוי המתאים להגשת בקשותיהם.

בימים אלו אין קבלת קהל אצל רשם הקבלנים ולכן לא ניתן להגיע אליו כדי לשאול שאלות או להגיש בקשות. מצב דברים זה מקשה על קבלנים להתנהל מול הרשם בכל הקשור להגשת בקשות כאמור ויוצר בקרבם בלבול רב וחוסר ודאות.

חמור מכך, בניגוד לעבר כעת לא ניתן ליצור קשר טלפוני עם רשם הקבלנים, וחסרונו של שירות זה מורגש היטב בקרב ציבור הקבלנים ומקשה על התנהלותם בפני הרשם בתקופת הקורונה. לפיכך, היעדר אפשרות לקבל תשובות לשאלות באמצעות הטלפון או באמצעות קבלת קהל כאמור, גורם לעיכובים רבים בהתנהלות מול הרשם ומותיר את הקבלנים חסרי מענה.

דחיית דיונים בפני ועדות פתוחות של רשם הקבלנים
נוסף על כך, גם הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים אינה מקיימת ועדות פתוחות בתקופת הקורונה ונמנעת מזימון קבלנים אליה לצורך תשאול. כמו כן, כל הדיונים של הקבלנים שהיו קבועים לימים האחרונים נדחו למועדים בלתי ידועים. על כן, קבלן שהגיש בקשה להירשם ברשם הקבלנים וזקוק לוועדה שתדון בבקשתו לא יוכל לקבל תור לוועדה הפתוחה ולכן בקשתו תידחה לזמן בלתי מוגבל עד לחלוף המשבר.

עם זאת, חשוב לציין כי הוועדות אמנם סגורות אך עדיין פועלות. על כן בקשות רבות לרישום קבלנים שמבוססות בעיקר על מגיש הבקשה שהוא מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה (ולא על שני בעלי תפקידים) בדרך כלל אינן צריכות לעבור דרך הוועדה הפתוחה אלא הסגורה, ואז כן מתקבלות תשובות מרשם הקבלנים בעניינם.

צוות העובדים אצל רשם הקבלנים ממשיך בעבודה רגילה
כמו כן, צוות העובדים של רשם הקבלנים עדיין פועל ומבצע את עבודתו בימי הקורונה. לפיכך, במקרה שקבלן הגיש בקשה לרשם הקבלנים הוא יקבל אישור שהיא התקבלה וגם יודיעו לו מהם הפרטים ו/או המסמכים החסרים הנדרשים לצורך השלמת הטיפול בבקשה.

נכון להיום, ההתקשרות עם רשם הקבלנים נעשית באמצעות המייל בלבד וזאת בשל העובדה שאין קבלת קהל במשרדי רשם הקבלנים או מענה במוקד הטלפוני.

בשל העובדה שצוות העובדים אצל רשם הקבלנים מתפקד, נוצר מצב שבו מחד יש מעט בקשות חדשות שמוגשות לרשם ומאידך ישנו צוות מלא של עובדים שערוך לעבודה רגילה ואף לקבלת החלטות.

כיצד להתנהל מול רשם הקבלנים בימי הקורונה?
לפני מספר ימים התקבלה במשרדי החלטה מרשם הקבלנים שבמסגרתה נמסר כי הוא קיבל בקשת רישום בפנקס הקבלנים של לקוח שייצגתי. מדוע אני מספר זאת? בשל העובדה שהתשובה החיובית של רשם הקבלנים התקבלה לאחר פחות מחודש ממועד הגשת הבקשה שנעשתה על ידי עבור הלקוח. כדי לסבר את האוזן, בשגרה פונים בבקשות לרשם הקבלנים בדרך כלל מקבלים מענה תוך תקופה שנעה בין חודשיים לארבעה חודשים.

מהתנהלות זו ניתן להסיק כי בקשות שמוגשות לרשם הקבלנים ואינן מצריכות את התערבות הוועדה הפתוחה, בעיקר בקשות שאינן מורכבות או שבוצעו במקצועיות, מקבלות טיפול מהיר מאוד מצוות העובדים של רשם הקבלנים וזאת בשל מיעוט הבקשות שמוגשות בימים אלה.

התרשמותי האישית היא כי דווקא בימי הקורונה רשם הקבלנים והצוות שלו מטפלים באופן מעט סלחני בבקשות ומאשרים אותן ביתר קלות. זאת, כדי לקדם בקשות ולמנוע את הגעתן לדיון בוועדות הפתוחות שכאמור אינן פעילות כעת. 

סיבה נוספת להגיש בקשות לרשם הקלנים דווקא בתקופה הנוכחית היא בשל התחזית כי אחרי תום תקופת הקורונה, צפוי עומס חריג ובלתי רגיל אצל רשם הקבלנים שיוביל לכך שקבלנים יקבלו תשובות רק לאחר חודשים רבים. כדי למנוע מצב עגום זה של המתנה ארוכה ומייגעת לאחר חלוף המשבר, כדאי ומומלץ להגיש כבר עכשיו את הבקשות. 

הגשת בקשה בסיוע עורך דין מקצועי עשויה לקצר את התהליך
במידה ואתם מעוניינים להגיש בקשה לרישום קבלן שנעשתה על ידי עורך דין מומחה בתחום באופן מקצועי, אזי כדאי להגיש אותה לרשם הקבלנים דווקא כעת. זאת מכיוון שהטיפול בבקשה צפוי להיעשות ביתר מהירות וסלחנות, לעומת התקופה שצפויה להגיע לאחר חלוף המשבר.

חשוב לזכור כי ימי הקורונה יסתיימו בסופו של דבר ולכן אנשים שהתאמצו והכינו בקשות לרשם הקבלנים דווקא בתקופה קשה זו יהיו מוכנים עם הרישיון שלהם. כאשר ימי הקורונה יחלפו הקבלנים שקיבלו את הרישיון יוכלו לקבל עבודות ומכרזים חדשים ולהתחיל בעבודה מבלי להמתין תקופה ארוכה להסדרת רישיונם.

עורך הדין תומר סופר (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין תומר סופר (צילום: צילום עצמי)

עורך דין תומר סופר עוסק בייצוג קבלנים בפני רשם הקבלנים, ברישום קבלנים ובהעלאת סיווגי קבלנים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרישום קבלנים LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.