11 שופטי בג"ץ דנו אתמול בשידור חי בעתירה נגד הרכבת הממשלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת בהתייחס לשלושת כתבי האישום שקיבל בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. העיתונאי ושדרן 103FM גיא פלג שוחח היום (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FMעל הדיון  שהתקיים אתמול ועל הדיון השני שייערך היום בעניין ההסכמים הקואליציוניים.

דוידוב: היה מעניין אתמול?
"אני שאלתי את עצמי עד כמה המצלמה השפיעה על הטון בדיון. כלומר, תהיתי ביני ובין עצמי האם לגבי ההסתערות של נשיאת העליון על עו"ד אליעד שרגע שהשתמש במילה ייצור כדי לנסות ולהסביר שמעמדו של נתניהו היום הוא לא בדיוק ח"כ מן השורה, הוא גם ראש ממשלה מכהן וגם ח"כ שמדברים בו כמי שצפוי לקבל את הרכבת הממשלה בעוד ימים בודדים. נשיאת העליון ממש קפצה ואמרה תחליף מילה, תמצא מילה אחרת, למשל חבר כנסת, ואני שאלתי את עצמי האם המצלמה משחקת כאן תפקיד. אין לי תשובה".

יוכפז: הדיאלוג לא היה קורה אם לא המצלמה?
"לא שוחחתי עם הנשיאה בעניין זה, לתחושתי זה לא היה קורה כי היה ברור שאליעד שרגא לא מתכוון בהתדיינות הזו לזלזל בראש הממשלה או להשתמש בביטוי לא הולם, אלא התכוון שיש ייצור משפטי לא מוגדר".

יוכפז: השופטים בעיקר חיות הבינו את המעמד ושהם מצולמים.
"השתמשו בזה כדי להראות למשל מבחינת הנשיאה שהיא מאוד נזהרת בכבודו של ראש הממשלה, זה מסר מאוד חשוב. אני לרגע לא חושב שההערה שלה לא הייתה לגיטימית. אנחנו נהנים מהדלתיים הפתוחות מודל 2020 ואנחנו יכולים להתרשם גם מהמזג של השופטים ואיך מתנהל דיון וציבור רחב שממש מתעניין ונמצא בבית או במשרד".

יוכפז:  יודעים מה היקף הצפיות?
"אני מתאר לעצמי שכן אבל מודה שלא שאלתי את השאלה הזאת".

יוכפז: עדיין לא יודעים את תשובת בג"ץ. היום פרק ב' על ההסכמים הקואליציוניים, דברים תקדימיים חריגי. מה צפוי?
"קודם כל אנחנו נוהגים להשתמש במילה הערכה אבל בעצם זה ניחוש כי אין לנו. דווקא השופטים בדיון מקשים בנקודות מסוימות ונותנים רושם שהם הולכים לכיוון אחד ובסוף פסק הדין הולך לכיוון אחר. אתמול בבוקר ודאי אתמול בערב היה דיבור על כך שבג"ץ חרף הקשיים יאפשר לנתניהו להרכיב את הממשלה. היום ההערכות בדיוק הפוכות. ההסכם הקואליציוני, בהנחה ושופטי בג"ץ יחליטו לקבל החלטות בעניין ההסכם וסעיפיו, כי הרי עמדת היועמ"ש לממשלה היא שלא מעלים ביקורת שיפוטית על הליכי חקיקה, אבל בהנחה וידחו את העמדה של היועץ, כל ההערכות הן ששורה נכבדת של סעיפים תעבור תחת שבט ביקורתו של בג"ץ. אתם הזכרתם שורה של סעיפים, אמנה כמה מהם".

יוכפז: יעלו סעיף סעיף בדיון?
"לא נדון בו. השופטים יצטרכו לשאול גם את העותרים וגם את הנציגים".

בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בג''ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יוכפז: כל סעיף וסעיף?
"לא כל סעיף וסעיף כי יש את ההסכם בכללותו שזו שאלה אחת ואחר כך יש שורה של סעיפים. לא כל ההסכם בעייתי. אלא שרוצים להשביע את שביעות רצונם של שני ראשי ממשלה שרוצים לשנות את הנוהג שיש נציג אופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. בעייתית היא העובדה שרוצים לעצור מינויים בשירות הציבורי של בכירים לחצי שנה, בשעה שאין לנו מפכ"ל משטרה שנה וחצי, ואיזה טעם יש לעצור את המינויים? אז יש שורה של סעיפים שהם בעיתיים וכאן כל ההערכות שבג"ץ או יבטל או יגיד להם – 'רבותיי תחקקו את זה מחדש, זה לא עובר אותנו'. לכן, רבים סבורים שהיום הוא יום הדיון המרכזי, שנזכיר שנתניהו ובכירי הליכוד הניחו אקדח על השולחן, הם הצהירו לפחות שכל שינוי בהסכם הקואליציוני שישנה או יבטל בגץ הוא מבחינתם עילה לביטול ההסכם והליכה לבחירות".

דוידוב: מי? פרקליט המדינה, המפכ"ל, נציב שירות בתי הסוהר?
"נציג המדינה, ראש מחלקת הבג"צים, אמר שהם יעמדו על כך שיהיה הסדר ניגוד עניינים ופרקליטו של ראש הממשלה אמר שהם מבינים שיהיה הסדר".

יוכפז: אם זה ככה אז למה נתניהו מנסח בתוך ההסכם הקואליציוני שאין מינויים לחצי שנה?
"זה שיש הסכם ניגוד עניינים, אנחנו מזכירים הערת אגב שבתיק 4000 היה הסכם ניגוד עניינים שראש ממשלה לא צריך לעסוק בענייניו של אלוביץ', אז הסדר ניגוד עניינים כשמדובר בנאשם בפלילים שנאשם בדיוק בשאלה הזאת של מרמה והפרת אמונים בין היתר - נשאלת השאלה מה התוקף שלו".

יוכפז: הנשיאה חיות אמרה אתמול לעותרים: 'אל תדאגו, המבצר לא ייפול'.
"עו"ד דפנה הולץ-לכנר אמרה שיש כאן מלחמה על הבית. שאם לא יקבלו את העתירות, המבצר ,קרי מדינת ישראל החוקתית הנורמטיבית - מבצר שלטון החוק - כל זה ייפול ונשיאת העליון אמרה לה – 'רגע, רגע, אל תאיימי עלינו שיקרה אסון נוראי אם לא נפסוק כפי שאת רוצה, ו'המבצר לא נופל', זה מה שהיא התכוונה להבנתי".