לאחר היומיים הראשונים של הדיון בבג"ץ אודות ההסכם הקואליציוני והאפשרות להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו המואשם בפלילים, שוחח הבוקר (שלישי) הכתב המשפטי של חדשות 12, גיא פלג, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ומתח ביקורת על התבטאויותיו של נתניהו במסיבת העיתונאים אמש.

עושה רושם שמתחילים ליהנות שם.
"אני דרך קבע נמצא בבתי המשפט אז אני מכיר את זה שיש גוונים שונים לשופטים, כמו לכולנו, לעיתים מתפרצים ולעיתים הם מתבדחים, כל אחד לפי האישיות שלו. מבחינת הציבור והעיתונאים, קל יותר להביא את הסיפור, כי עד עכשיו הוא היה קצת שטוח והיינו צריכים לתאר את מה שאנחנו רואים או לפענח את מה שאנחנו חושבים שניסו להגיד, ובמובן הזה זה יותר קל כי כל אחד יכול להתרשם.

"אתמול כשחזרתי היו לי ויכוחים במערכת, היו שאמרו לי איזה קשוחה הנשיאה חיות וכמה היא קצרת סבלנות, ואני חשבתי, וודאי בהשוואה לשופטים אחרים שאני מכיר, שלא רק שהיא לא קצרת סבלנות אלא שהיא הרבה יותר נינוחה מדרכה היא. אני ביני ובין עצמי תהיתי האם העובדה שהיא פחות מהדקת במירכאות את הדיון זה פועל יוצא של חשיבות הדיון, והאפשרות השנייה היא שהיא מבינה שהכול מצולם. אז אני מבין שמבחינת הציבור זה פותח לו צוהר לעולם חדש, אני שואל את עצמי עד כמה אנחנו משחקים תפקיד שם באולם הזה פתאום".

תשובה?
"אין לי תשובה מוחלטת כמובן, אין לי ספק שהדיון היה מתקצר באופן משמעותי אלמלא היו מצלמות. אני חשבתי גם לגבי היום הראשון וגם לגבי היום השני שהדיון יסתיים אחרי שעה, אחרי שעה יכולתי לכתוב קריינות. ביום הראשון כתבתי קריינות בשעה שלוש כשהדיון הסתיים בחמש. אתמול כתבתי את הקריינות כבר באחת בצהריים".

קריינות לכתבה שמשודרת בערב. 
"כן. הבנתי את השורה התחתונה, הייתה בהירה, בטח אתמול. הם הסבירו אתמול במה הם מתכוונים לעסוק ובמה לא. כל הניסיונות אחר כך לשכנע אותם את השופטים שהם צריכים לעסוק בחוקים שלא נחקקו שנמצאים בשלבי חקיקה מסוימים נתקלו בחומה של השופטים".

קריינות מסכמת לכל הדיונים? אפשרי?
"אני חושב שכן ,אני חושב שאחרי מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה אתמול, ראש הממשלה נדמה לי בטעות וכדאי שירד לו האסימון, בטעות הוא חושב שהוא יכול להשפיע על בית המשפט, שבית המשפט נלחץ מגודל המעמד, מודאג מהאיומים שלו או מי מעמיתיו כאילו אם יגעו במי מסעיפיו של ההסכם הקואליציוני ההסכם יתפוצץ בגלל השופטים. זה מה שאמר ראש הממשלה אתמול, ואז חלילה אנחנו נלך למערכת בחירות מספר ארבע והכול בגלל בג"ץ. השופטים לא מתרגשים ממנו, ואין לי ספק שאם לא יתקנו את הסעיפים שהם דרשו שיתוקנו הם יפסלו את הסעיפים האלה, והם לוקחים בחשבון את איומי הסרק לדעתי של ראש הממשלה בהקשר הזה".

איום או פספוס? התחלק לו?
"לא התחלק לו שם דבר, לא שלא מתחלק לו אבל אתמול בוודאי שלא. הוא בכוונת מכוון, הוא יכול היה להגיד לעיתונאים – 'פתחתי את הדיון לשאלות אבל התכנסנו לעניין הקורונה, עזבו אותי עכשיו, ההליך מתנהל בבית המשפט'".

אולי בכוונה כי כך יכול היה לפנות אליהם.
"חד משמעית".

אם היה מדבר אליהם רק כהצהרה זה היה נורא.
"לכן, אין לי ספק שהוא תכנן. הוא התכוון להעביר מסר. אם מי שהעביר את המסר לפני כמה ימים היה חה"כ הנכבד זוהר, הרי שעכשיו זה אמירה של ראש הממשלה, ערב כתיבת ההחלטה, הוא מזהיר – 'תיזהרו, יאשימו אתכם שבגללכם אנחנו הולכים לבחירות'. אני אומר לכם מרוח הדיון אתמול, אני לא חושב שיש לשופטים סולם לרדת מהדברים הכול כך ברורים שהם אמרו. כשהנשיאה אומרת 'מה הקשר בין קורונה למינוי מפכ"ל', ברור שאין לזה תשובה וברור שזה פוגע באינטרס הציבורי, כפי שאמרו שאר השופטים. אני לא רואה את הנשיאה או הרכב השופטים משאיר את הסעיף שמונע מינויים בשירות הציבורי למשך חצי שנה".

מה הקשר של הקורונה לוועדה למינוי שופטים?
"על זה אתמול דיווחתי בסוף המהדורה".

נדמה שזו תמצית כל האירוע.
"יש עוד כמה שאלות כמובן שמאוד מעסיקות את ראש הממשלה. לגבי יום הדיונים הראשון, התשובה שמסתמנת היא שבג"ץ, על פי ההערכות, לא יפסול את נתניהו חרף הביקורת הכבדה שתהיה לו על הטלת המנדט על חבר כנסת שנאשם בפלילים, אבל בוועדה לבחירת שופטים הם שואלים – אתם מתכוונים להכריע? אנחנו מבינים עד כמה, הדיון התחיל בעשר בבוקר ובשעה שבע וחצי, רגע לפני נעילת הדיון, פרקליטו של ראש הממשלה שואל האם אתם מתכוונים להכריע בעניין הוועדה".

דיבר לפני עם ראש הממשלה?
"אי מתאר לעצמי שכשדיון יש לו שלוש הפסקות, דיון כל כך דרמטי, וודאי לראש הממשלה, אני מתאר לעצמי שהוא מדבר עם שלוחיו במהלך היום. ככה השכל הישר אומר".

ראבליו נראה לי שירצה לשכוח.
"אני לא חושב, זה במירכאות השקר של המצלמה כי אנחנו לוקחים את הדברים לקיצון, אז מי שרואה רק את סוף הדברים חושב שרבלו התעמת כל הזמן עם השופטים ושהם היו קצרי רוח. האמת היא אחרת, הדיון היה נינוח, בחלקו מחויך, וכשיש דיון של תשע ועשר שעות אז מדי פעם יש הערה נוקבת של השופטים, גם את זה צריך לקחת בחשבון שמי שלא צופה בשידור החי".

לרכך?
"לא לרכך, אנחנו מביאים את רגעי השיא של האירוע".

גולן: מתוך דיון של שבע שעות לפעמים זה יכול לחטוא לאמת.
ענת: נתראה ב-12.