ההגבלות הנרחבות שהוטלו על הציבור ועל המגזר העסקי עקב התפשטות נגיף הקורונה בישראל, גרמו לרבים מבעלי העסקים לצמצם את פעילותם באופן משמעותי, לעיתים עד לכדי הפסקתה המלאה. כפועל יוצא מצמצום היקף הפעילות העסקית נגרמו לחלק גדול מבעלי העסקים קשיים תזרימיים חסרי תקדים.
 
בעקבות ההגבלות נוצר מצב שבו מחד הכנסות העסקים צנחו משמעותית ואף נעצרו לחלוטין, ומאידך ההוצאות השוטפות לשכירות, לספקים ולרשויות המשיכו להצטבר. לפיכך, עבור חלק בלתי מבוטל מבעלי העסקים המשך הפעילות ביום שאחרי החזרה לשגרה הוא מוטל בספק ואף בלתי אפשרי.
 
במציאות עגומה זו, בעלי העסקים נאלצים להתמודד עם חובות בהיקף של מאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך. לפיכך, ולנוכח המצב שנכפה עליהם,  בעלי עסקים רבים שוקלים פתרונות אפשריים כמו הסדרי חוב מול נושים ופתיחה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי.
 
לפניה ישירה אל משרד עורכי דין דמרי - בן שחר, לחץ/י כאן

פתרונות אפשריים לעסקים שנקלעו לחובות בעקבות משבר הקורונה
אף על פי שהוצעו לבעלי העסקים הלוואות בערבות המדינה, חשוב לזכור כי גם אותן הם ידרשו להחזיר בהמשך. לנוכח ממדי המשבר לא ברור האם בעלי העסקים יוכלו לעמוד בתשלומי החזר ההלוואות ונראה כי חלקם ספג מהלומה כה קשה שלא תאפשר להם לחזור לפעילות תקינה גם לאחר חזרה מלאה לשגרה. 

הסדר נושים מחוץ לכותלי בית המשפט
אפשרות אחת שעומדת בפני בעלי העסקים המצויים בקושי כלכלי היא לפעול לגיבושו של הסדר נושים. מדובר בפתרון רלבנטי עבור עסקים שיש להם אפשרות להמשיך לפעול עם החזרה לשגרה. במסגרת הסדר נושים, בעל העסק יכול להגיע להסכמה ישירה מול הנושים תוך הסדרת פירעון החובות, פריסה מחודשת שלהם ואף הקטנת החוב. חשוב לציין כי גם בעריכת הסדר נושים מחוץ לכותלי בית המשפט רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין שעוסק בתחום חדלות הפירעון וההוצאה לפועל כדי להגיע להסדר הוגן בכפוף לדרישות החוק.

במקביל ניתן לראות כי גורמים שונים מנסים להקל במידה מסוימת על בעלי העסקים, ונוקטים בצעדים שכוללים הקפאה חלקית של החיובים, דחיית חלק מתשלומי המיסים מתשלומי המיסים, דחיית והפחתת גובה דמי השכירות. על כן, לפני פתיחה בהליכי חדלות פירעון והשבתה מוחלטת של העסק, רצוי לבחון את האפשרות להגיע להסדר נושים בסיועו של עורך דין מקצועי שעוסק בתחום ההוצאה לפועל ודיני חדלות הפירעון.

הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי לפי החוק החדש
על פי רוב, בעל עסק שהחליט לפנות להליך חדלות פירעון כבר הגיע למסקנה שאין לו יכולת לעמוד בהתחייבויותיו הכספיות כלפי הנושים בעתיד הנראה לעין. במסגרת התחייבויות אלו יכולים להיכלל חובות שביחס אליהם עדיין לא ננקטו הליכים משפטיים, כמו גם חובות שביחס אליהם נפתחו הליכים בלשכת ההוצאה לפועל.

לפיכך, לבעלי עסקים שנקלעו לחובות בהיקף נרחב שלא מאפשר המשך פעילות עצמאית קיימת אפשרות לפנות למסלול של הליכי חדלות פירעון. ההליכים נועדו לתת מענה למצבים שבהם אנשים פרטיים או עסקים אינם מסוגלים לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נכנס לתוקפו בשנת 2019 ושינה את גישת המחוקק ביחס לכל אותם אנשים או עסקים שנקלעו לקשיים בתשלום חובותיהם. מטרת החוק היא בין היתר להסיר את הסטיגמה הנלווית ל"פושטי רגל" שייחסה להם חוסר תום לב וחוסר אחריות אשר הובילו אותם למצב זה. החוק החדש מבוסס על הבנה כי בעת המודרנית כל אדם או עסק עלול להיקלע לקשיים כלכליים. נוסף על כך, החוק נועד לאפשר לנושים לקבל את הכספים שמגיעים להם ובמקביל לתת לחייב אפשרות להתחיל חיים חדשים ונטולי חובות.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מעניק לחייבים כלים שיסייעו להם להשתקם כלכלית תוך ייעול הדיון וקיצור זמני התנהלות ההליכים. בעת פניה לבית המשפט בבקשה לפתוח בהליכי חדלות פירעון, החייב נדרש להגיש תצהיר שכולל את הפרטים שהובילו להסתבכותו הכלכלית. 

בית המשפט מצידו צפוי לבחון האם לתת צו לפתיחה בהליכים. במקרה שבו בית המשפט השתכנע כי ראוי לתת צו לפתיחה בהליכי חדלות פירעון, חובות העסק וניהולו יוקפאו ויעברו לידי נאמן שממונה על ידי בית המשפט. במהלך תקופה ראשונית זו ניתנת הזדמנות להגיע להסדר נושים לפי הוראות החוק ולשקם את העסק.

הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי הלכה למעשה
עם כניסתו של החייב להליך חדלות הפירעון מתבטלים באופן מידי רוב ההליכים שננקטו נגדו כולל הגבלות ועיקולים. בד בבד, ייערך לו הליך מבחן כלכלי שיתנהל במהלך שנה. במהלך תקופה זו החייב יידרש לשלם תשלומים חודשיים בהתאם ליכולתו הכלכלית ולהעביר לבית המשפט דיווחים תקופתיים שיבטאו את היחס בין הכנסותיו ובין הוצאותיו. בשלב הבא, החייב צפוי לקבל תוכנית פירעון לתשלום חובותיו עד לשלב שבו יקבל הפטר.
עם סיום ההליך, החייב צפוי לקבל צו לשיקום כלכלי אשר במסגרתו ינוהלו או ימומשו הנכסים שבבעלותו כדי לפרוע את חובותיו לנושים. אחרי קבלת הצו ופירעון החובות לפי ההסדר בהליך חדלות הפירעון, החייב צפוי לקבל הפטר שיעניק לו אפשרות לפתוח בחיים חדשים ללא חובות. 

עורכת הדין ליזה דמרי - בן שחר (צילום: אלה בר)
עורכת הדין ליזה דמרי - בן שחר (צילום: אלה בר)

עורכת דין ליזה דמרי - בן שחר עוסקת בהוצאה לפועל, הליכי חדלות פירעון ופשיטות רגל הן לחייבים והן לחברות בפירוקים, פירוק חברות מרצון, הסדרי נושים, ייצוג זוכים, גבייה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחדלות פירעון LawGuide.
* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.