מאיה ווישניאק, בת 22 מאורנית היא הצעירה שנרצחה ע"י בן זוגה אתמול ברמת גן, כך הותר היום (ראשון) לפרסום. שופטת בית משפט השלום בתל אביב, ענת יהב, האריכה את מעצרו של החשוד בן ה-21 בשמונה ימים, יומיים פחות מבקשת המשטרה, המייחסת לו עבירות של רצח בכוונה תחילה וניסיון לרצח אימו. פרקליטתו של החשוד, עו"ד אורית חיון, לא הצליחה לדבר איתו, אך אמרה כי "מדובר בסיפור עצוב מאוד". 

נציג המשטרה בדיון אמר: "מדובר בזירה מורכבת עבירות חמורות. רצח אחד, ניסיון רצח שני ונסייון לבצע עבירות נוספות, שלמרבה המזל לא יצאו אל הפועל".

הארכת מעצר החשוד ברצח מאיה ווישיניאק ז''ל (צילום: אלון חכמון)
הארכת מעצר החשוד ברצח מאיה ווישיניאק ז''ל (צילום: אלון חכמון)

מאיה השאירה אחריה זוג הורים ושלושה אחים. היא למדה בבית הספר היסודי בתוכנית למצטיינים באוניברסיטת בר אילן והייתה בוגרת מגמת כימיה ואומנות חזותית ומדריכת נוער באורנית. בצה"ל הא שירתה בתחום הלוחמה האלקטרונית ולפני כמה חודשים סיימה טיול במזרח עם חברות.

במשפחתה סיפר שמאיה הייתה "בחורה מוכשרת ביותר, ניגנה על כלי נגינה ונשיפה רבים ואף ציירה בכישרון רב. איוריה אף התפרסמו כבר בילדותה במגזין 'עיניים'".

הוריה של מאיה, הילה ואריאל ווישניאק, סיפרו בכאב רב: "מאיה תמיד ראתה את העולם דרך משקפיים ורודים. ילדה שמחה, בוגרת, מוכשרת, שכל מה שגעה בו הפך לזהב. מאיה היא מסוג האנשים ששום דבר לא קשה להם והיא הצליחה בכל דבר שבחרה לעסוק בו. העולם היה קטן עליה. היא רצתה לטרוף הכל". עוד סיפרו כי "מאיה הייתה ילדה מלאה באהבה. לב זהב ותמיד ראתה את צורכי האחר ונרתמה לסייע ולעזור".

רחל, סבתא של מאיה, הוסיפה: "מאיה הייתה נכדה קשבה והיה לנו קשר מאוד מיוחד – עמוק ואמיתי. למאיה הייתה תבונה ויכולת מיוחדת לראות את הדברים שמעבר. נכדה אינטלגנטית, יצירתית ועם ראש פתוח. השיחה האחרונה שלנו התקיימה אתמול, כשרציתי ייעוץ בקשר לפייסבוק והיא ישר נרתמה לסייע לי".

ראתה את העולם במשקפיים ורודים. מאיה ווישניאק (צילום: ללא קרדיט)
ראתה את העולם במשקפיים ורודים. מאיה ווישניאק (צילום: ללא קרדיט)

ראש מועצת אורנית ניר ברטל, אמר: "אנו מזועזעים מהרצח הנתעב של מאיה בידי בן זוג ומחבקים את המשפחה הכואבת שאיבדה את היקר לה מכל". לדבריו, "מרגע קבלת הידיעה המזעזעת, נרתמה קהילת אורנית לתמוך ולסייע ככל שניתן למשפחה".

"הממשלה החדשה מושבעת ביום קבורתה של מאיה ובדמה היא מצווה לנו למנוע את הרצח הבא. הגיע הזמן להעביר את נושא המאבק באלימות נגד נשים לראש סדר העדיפויות הציבורי, להעביר באופן מיידי את המשאבים הדרושים למאבק – לחינוך מגיל צעיר, להסברה, לאכיפה, לענישה מוגברת ולטיפול מקיף בנפגעות כמו גם טיפול בפוגעים", אמר עוד ברטל – "חשוב לי לקרוא לכל נערה או אישה שנמצאות במצוקה עקב זוגיות אלימה, לפנות לעזרה לאחד מוקדי הסיוע המקצועיים ולא לסכן את עצמה ולהישאר בתוך מערכת זוגית אלימה".

במהלך הדיון בבית המשפט עלה כי אימו של החשוד, שכאמור גם אותה הוא ניסה לחנוק למוות, אמרה יום לפני הרצח לחברותיה שבנה הוא בחור מקסים וכמה היא שמחה שהוא נמצא בקשר חדש ושהיא באה לישון אצלם בבית. 

נציג המשטרה אמר במהלך הדיון כי "מדובר בזירה מורכבת ובעבירות חמורות: רצח אחד ניסיון רצח שני וניסיון לבצע עבירות נוספות שלמרבה המזל לא יצאו אל הפועל". עו"ד חיון אמרה כי מדובר בצעיר עם בעיות נפשיות והיה מקום לשלוח אותן לבדיקה פסיכיאטרית בטרם נחקר. השופטת נזפה בה: "שגברתי לא תציג עובדות שגויות, אין לו עבר פסיכיאטרי. הוא נפגש עם פסיכולוגים אבל לא היה רק פסיכיאטרי".

בהחלטה להאריך את מעצרו של החשוד, אמרה השופטת כי "מעיון בתיק החקירה עולה כי קיים חשד סביר ואף למעלה מכך. מדובר בעבירות ברף החמור והבזוי ביותר. הבחור ללא עבר פלילי וכך גם הקורבן. החשוד כבר החל לבצע פעולות לשיבוש הליכי משפט".

עו''ד אורית חיון (צילום: אלון חכמון)
עו''ד אורית חיון (צילום: אלון חכמון)

החשוד דקר וחנק גם את אימו

אתמול קשר עצמו החשוד למיוחס לו. מחקירה עולה החשד לפיו הצעיר, ששהה בדירה עם בת זוגו, בנסיבות שנחקרות עתה, חנק אותה למוות. הצעיר נותר בדירה כשגופת בת זוגו בחדר. בשלב מסוים חזרה אמו הביתה מקניות, החשוד פנה אליה ואמר לה: "אמא בואי תראי", והוביל אותה לחדרו.

בעוד האמא עמדה בפתח החדר, וגילתה את גופת הצעירה, חנק אותה בנה מאחור כשהוא בהתקף זעם. האם התחננה לנפשה, אולם בנה דקר אותה בידה והמשיך לחנוק אותה. האם ניסתה להיאבק עם הבן וביקשה ממנו שיחדל ממעשיו והוא אכן נרגע. ברגע הזה היא ניצלה את המצב כדי להתקשר למשטרה ולהזעיק עזרה.

בשלב הזה עולה כי החשוד הבין שאמו הזמינה את המשטרה, ותקף אותה שנית, אלא שתגובה מהירה של השוטרים שהגיעו לזירה תוך זמן קצר, הצילו ככל הנראה את חייה של האם, כאשר הם ביצעו את מעצרו של החשוד. הוא נחקר בתחנת מרחב דן, נפגש עם סנגורו והוא יובא בבוקר להארכת מעצר בעניינו בבית משפט השלום בתל אביב.