הסכם ממון הוא מסמך משפטי, צופה פני עתיד שתפקידו להסדיר את כל ענייני הרכוש והזכויות הכספיות של בני הזוג מהעבר, מההווה ואף בעתיד. חשוב לציין כי כל הזוגות יכולים לעשות הסכם ממון וזאת בשלב שלפני הנישואים, אחרי הנישואים ואף בני זוג שאינם נשואים אשר חיים יחד כידועים בציבור.
 
לרשימת עורכי הדין בתחום הסכמי ממון, לחץ/י כאן

במסגרת הסכם ממון ניתן להתייחס לשלל סוגיות בהתאם לרצונם של בני הזוג. בין שלל הסוגיות הרכושיות שניתן להסדיר בהסכם, ניתן לציין ירושות ומתנות שיקבל כל אחד מבני הזוג במהלך החיים המשותפים, רכוש שהביא עימו לקשר כל אחד מבני הזוג, חובות עבר אישיים של בני הזוג ואף חובות עתידיים. נוסף על כך מקובל להתייחס בהסכם הממון גם לאופן חלוקת הרכוש המשותף שנרכש במהלך חייהם המשותפים של בני הזוג.

הסכם ממון שנערך ונוסח בצורה מקצועית על ידי עורך דין מנוסה ומיומן במלאכה יכול לחסוך לבני הזוג כסף והתדיינויות משפטיות ארוכות ומיותרות, אם וכאשר יחליטו להיפרד. קיומו של הסכם ממון הוגן המאזן את האינטרסים של שני הצדדים עשוי לתרום להגברת השלווה והשלום בין בני הזוג גם במהלך חיים המשותפים ולחסוך מהם ריבים ומתחים מיותרים.

כדי לבחור עורך דין מתאים בתחום הסכמי הממון מבין שלל עורכי הדין העוסקים בתחום, חשוב להתייחס למספר דגשים שיסייעו לכל זוג לגבש הסכם ממון בהתאם לדרישותיו. לנוכח ריבוי עורכי הדין העוסקים בניסוח ועריכת הסכמי ממון, רצוי לשים לב למספר טיפים שיאפשרו לכם לבחור את עורך הדין הטוב ביותר עבורכם.

1.      המלצות מזוגות שערכו הסכם ממון באמצעות עורך הדין
לפני קבלת ההחלטה על עורך הדין שיערוך עבורכם את הסכם הממון, כדאי להתייעץ עם בני משפחה וחברים שערכו הסכמי ממון בעבר. כמו כן ניתן לבדוק באינטרנט, בפורומים וברשתות החברתיות ולקבל באמצעותם המלצות על עורך דין שעוסק בעריכת הסכמי ממון. חשוב לשים לב כי ההמלצות הן מטעם אנשים שערכו הסכם ממון באמצעות עורך הדין והיו מרוצים מהיחס שלו אליהם, מהמקצועיות שלו וכמובן גם מהתוצאה הסופית. 

2.      עורך דין שמתמחה בתחום הסכמי ממון
בעת הבחירה בעורך דין לעריכת הסכם ממון, חשוב לבדוק האם עורך הדין מתמחה בתחום הסכמי הממון, ובעל ניסיון פרקטי בתחום הגירושין ודיני המשפחה. זאת, כדי לוודא שעורך הדין יידע כיצד לערוך עבורכם את הסכם הממון בצורה הטובה ביותר, תוך כך שהוא מודע לכל ההשלכות העתידיות של סעיפי ההסכם השונים. רצוי להימנע מפנייה לעורך דין שעוסק באינספור תחומים משפטיים כגון נזקי גוף, משפט פלילי, הוצאה לפועל, ביטוח ועוד. 

לרוב, עורך דין שמתמקד בהסכמי ממון יידע כיצד להעניק לבני הזוג שירות משפטי מקצועי תוך הפגנת רגישות, סבלנות, הקשבה ויצירתיות. זאת מכיוון שעורך דין מנוסה העוסק בתחום, ברוב המקרים מודע לכך שעריכת הסכם ממון מלווה לעיתים במתיחות ובחששות בקרב בני הזוג.

3.      בחירה במשרד עורכי דין גדול או קטן?
במקרים רבים אנשים שמעוניינים לערוך הסכם ממון לא יודעים האם לפנות לעורך דין בעל משרד קטן, או לחילופין לפנות דווקא למשרד גדול שכולל מחלקות רבות ועוסק בתחומים משפטיים רבים ומגוונים.

לרוב, במשרדי עורכי דין קטנים שכוללים לא יותר משניים או שלושה עורכי דין, השותפים מבצעים את רוב העבודה המשפטית בעצמם, נפגשים עם הלקוחות ומתנהלים באופן שוטף מולם. במקרה של ניסוח הסכם ממון, עורך הדין צפוי להיפגש עם בני הזוג ולהבין בדיוק מה רצונם בכל הקשור לתוכן ההסכם וללוות אותם לכל אורך התהליך.

במשרדי דין גדולים העבודה לרוב מתבצעת בצוותים שכוללים מספר עורכי דין ומתמחים. לכן ייתכן מצב שבו בני הזוג יצטרכו להתנהל מול מספר גורמים שונים לאורך תהליך עריכת ההסכם. 

4.      השוואה בין עורכי דין ובדיקת קיומו של ניגוד אינטרסים
לפני התקשרות עם עורך דין לצורך עריכת הסכם ממון, חשוב לפנות למספר עורכי דין שונים, לשוחח עימם, לקבל הצעת מחיר עבור השירות. במסגרת השוואה זו רצוי לשים לב לאדיבות של עורך הדין, לזמינות שלו ללקוחות ולניסיונו בתחום עריכת הסכמי הממון. במסגרת השוואה זו ניתן לחפש את שמו של עורך הדין במנועי החיפוש באינטרנט ולראות האם מתקבלות תוצאות ביחס למאמרים שפרסם בתחום הסכמי הממון.

כמו כן רצוי לבדוק כי לעורך הדין אין היכרות מוקדמת עם כל אחד מבני הזוג וזאת כדי שיהיה אובייקטיבי וניטרלי בתהליך עריכת הסכם הממון. הרי במצב שבו עורך הדין מכיר את אחד הצדדים היכרות מוקדמת, בן הזוג השני עלול לחשוד כי עורך הדין לא שומר על האינטרסים שלו בעת עריכת ההסכם. נוסף על כך, רצוי לשאול את עורך הדין על אודות משך הטיפול הממוצע בכל הקשור לעריכת הסכם ממון.

5.      חיבור אישי לעורך הדין
מאחר שניסוח ועריכה של הסכם ממון לרוב מלווה בעיסוק בנושאים כספיים ורגישים, חשוב כי לבני הזוג יהיה נוח בחברתו של עורך הדין. במסגרת שיחת ההיכרות עם עורך הדין חשוב לשים לב לדינמיקה של בני הזוג עם עורך הדין. במסגרת בדיקה זו ניתן להתייחס ליכולתו של עורך הדין להקשיב לבני הזוג, לאפשר להם להתבטא באופן חופשי ואף לשאול שאלות בנושאים שאינם ברורים להם.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.