משפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפתח היום (ראשון) בצהריים. הכתב המשפטי של חדשות 12, גיא פלג, אשר ליווה את פרשות נתניהו לכל אורכן, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וניסה להעריך כיצד יתנהל המשפט.

בוקר טוב, אתה כבר שנים בתיק הזה, יכול לנסות לתאר את הרגע הכי מפתיע?
"כן זה היה כשאני שמעתי את ההקלטות של תיק 2000, זה ממש שמט לי את הלסת".

פעם ראשונה שנחשפת לנוני מוזס? בהתחלה דיברו על איש עסקים, אף אחד לא חשב על נוני מוזס.
"אנחנו במשך חודשים על חודשים, זה היה אחרי שנחשף תיק 1000, ידענו שיש תיק 2000 שבמרכזו עומד איש עסקים והיינו במערכת, כמעט כל יום עסוקים בניסיון לפענח מי הוא אותו איש עסקים שעומד במרכז תיק 2000 ומה החשד לגבי רה"מ בתיק 2000. ישבנו במערכת, אברמוביץ, סגל, מצליח ואודי סגל שהיה בחדשות 2 וכל היום זרקנו שמות ובדקנו ולי כל הזמן אמר מקור 'חבל לכם לנחש כי אתם לא תעלו'".

השם של נוני לא עלה?
"בכלל לא היינו בכיוון, זרקנו את כל החברים המיליארדרים של רה"מ והתורמים הגדולים לתנועת הליכוד".

גם בחדשות 10 לא עלה בדעתנו השם של מוזס.
"בסוף עלה בחלקנו לפרסם את השם נוני מוזס ואת תמלילי ההקלטות, שאלת אותי אם נשמטה הלסת, כי זה בשיוק מה שהרגשתי. אנחנו חשבנו, נדמה לי כולנו חשבנו, שנוני מוזס ורה"מ הם אויבים מרים מאוד אחד של השני ועסוקים כל היום בקרבות, ואז התברר שלצד האיבה הגלויה והידועה יש מסלול של הידברות שנמשך באדיקות במשך שנים, באופן ישיר וגם באמצעות אנשי קשר, והשניים לא רק משוחחים אלא גם נפגשים.

"אחר כך, כשהקשבתי לשיחות נדהמתי לשמוע מהאווירה בחלק מהזמן שהיא אוירה מאוד ידידותית, מאוד חברית, ממש שת"פ. לכן צחקתי ביני ובין עצמי ואח"כ גם בקול רם, כשרה"מ ניסה לטעון שמוזס בא לסחוט אותו. אלו לא היו שיחות סחיטה, אלה היו שיחות של שותפים שמתכננים לעשות ביחד קומבינה גדולה. זה בהחלט הרגע, גם אמרתי לעצמי, לא יודע אם רה"מ יורשע בסופו של יום או אם יוגש נגדו כתב אישום, אבל דבר אחד אמרתי ולכן תהיתי למה לקח ליועמ"ש לממשלה תשעה חודשים להורות על פתיחת חקירה. אמרתי בתור אחד שהקשיב להקלטות - כאן צריך להיות הסבר ואת ההסבר צריכים לגבות קציני משטרה בחדר חקירות".

לא סביר?
"אני חוזר אחורה, אילו הייתי אומר לך לצייר את דמותם של נוני מוזס ורה"מ, מה היית אומר? אנשים מאוד חזקים, מאוד חשדניים, מאוד זהירים ואנשים מאוד מיומנים ומנוסים. לא היית מעלה על הדעת שרה"מ הפרנואיד הזה, הזהיר הזה, המתוחכם הזה, המנוסה הזה יקליט את עצמו מבצע עבירות פליליות לכאורה ושנוני מוזס יקלע לסיטואציה שמקליטים אותו".

חומר הראיות, אלפי עמודים, מאות עדי תביעה ואתה צריך לסמן את ראיית הזהב. מהי?
"זו שאלה מורכבת כי צריך לזכור בתיק 4000 זה תיק שוחד, לטענת המדינה. אין בתיקי שוחד ובטח גם לא בתיק הזה, הקלטה של רה"מ אומר לשאול אלוביץ' 'שמע שאול תן לי מה שאני רוצה ב'וואלה' ואני אדאג שתקבל כל מה שאתה רוצה במשרד התקשורת ואל תדאג אתה תעשה מיליארדים', אין דבר כזה, לא יכול להיות דבר כזה, אבל יש מאוד קרוב לזה. כי תמורת זה יש למשל ששאול אלוביץ' בקולו שלו אומר לאילן ישועה בקולו שלו - 'הוא צריך לחתום לי, רה"מ צריך לחתום לי, אני לא יכול עכשיו שיהיו פרסומים כאלה'. תיק 4000 הוא תיק של פסיפס עצום של ראיות שלטענת התביעה מגלה עבירה אחת ברורה - עבירת שוחד".

הוא טוען שבזק הפסידה בתקופתו.
"אי אפשר להיכנס כרגע לכל הראיות האלה, כל תיק והעוצמה שלו. תיק 1000 אני לא רואה איזה הגנה יש לרה"מ, אין חולק שהוא קיבל מתנות. אומרים שהוא לא לקח דבר לכיסו, מה לעשות שלרה"מ יש טעם משובח והוא לא אוהב לשלם על המנעמים האלה, והוא אהב לעשן רק סיגר שעולה 150$ לסיגר אחד ואז הוא עישן הרבה. אין חולק, רה"מ אומר לא קיבלתי מתנות ב-700 ומשהו אלף שקל אבל במאות אלפי שקלים הוא אומר שכן, בהיותו איש ציבור, אין חולק על זה. אני לא רואה איזה הגנה יש לו פה".

הסדר טיעון?
"אני חושב שיהיה הסדר טיעון, אני חושב שאין לנו את הזמן".

תסביר?
"במדינת ישראל 90% מהתיקים שמוגשים נגמרים בהרשעה, וביהמ"ש העליון שלנו אמר 'הרשעה בשוחד היא כלא, שום דבר אחר לא'. לכן, לרה"מ יש סיכוי של 90% ללכת לכלא, זו לא פרשנות שלי - אלה הנתונים. ולכן רה"מ יודע לזהות סכנות, ונדמה לי שרה"מ לא האמין אף פעם וודאי לא מאמין היום שלא יהיה כלום כי לא היה כלום. הוא מבין שהיה הרבה וייתכן ויהיה המון. לכן, ברגע האמת, אני חושב שכשהוא ישקול סיכונים, הוא יעדיף להודות בעבירה פחותה של מרמה והפרת אמונים ויחסוך לעצמו את הסיכוי שהוא יבלה בגיל 75-72 בכלא מעשיהו. נדמה לי שלא כך הוא רוצה לבלות את שנותיו".

היום ההליך קצר?
"הליך קצר, שמעתי את עמית סגל עמיתי אומר – 'מדובר בטקס בעצם'. נכון, טקס אבל בכל המשדרים אני שומע את כולם אומרים שזה יום עצוב לישראל שרה"מ יושב, אני לא מתווכח עם זה אבל הוא גם עצוב למי שעצוב, וגם חשוב משום שיש משמעות שמדינת ישראל בעצם אומרת היום 'גם אם מדובר ברה"מ שהתובע הראשי של המדינה סבור שהוא קיבל שוחד, הוא יעמוד כאחד האדם בין שהוא רוצה ובין שהוא לא רוצה. ירכין ראש ויעמוד כשיכנסו שלושת השופטים לאולם".