רעידת אדמה בעולם הפשע בכלל ובגזרת ירושלים בפרט: בתום חקירה סמויה שהתנהלה בשנה האחרונה, ובמרכזה עבריין בכיר במגזר הערבי שגויס לפעילות הסמויה כסוכן ושוטר מיחידת עילית שליווה את פעילותו, הצליחה הבוקר (שני) היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז מרכז לבצע מעצרם של למעלה מ-60 חשודים, חלקם בכירים בארגוני פשיעה בירושלים ומאזור לכיש, וכן דמויות מפתח בעולם הפשע באזור המרכז, כמעורבים בעבירות חמורות של סחר בנשק ובסמים בסכומים הנאמדים במיליוני שקלים. כל החשודים יובאו הערב לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שם תבקש המשטרה להאריך את מעצרם.

בין העצורים מי שמכונה "המהנדס" של המטענים באזור ירושלים, וכן מעורבים רבים נוספים מנס ציונה, רחובות, טייבה, ג'לג'וליה, כפר קאסם, פתח תקווה, חולון, ת"א, יפו, שגב-שלום, תל שבע, הפזורה הבדואית, רהט, אשדוד, עכו, נצרת וירושלים. 

הבוקר, עם ההחלטה לצאת לשלב הגלוי של החקירה, התקיים טקס קצר במכללה לשוטרים בבית שמש, בו נכחו גם השר לביטחון פנים הנכנס, אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, ראש אגף החקירות והמודיעין של המשטרה, ניצב יגאל בן שלום, מפקד מחוז המרכז ניצב עמיחי אשד ומפקד היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז מרכז, ניצב משנה בועז בלט. 

עוד קודם היציאה מהחקירה הסמויה הצליחו אנשי המודיעין של ימ"ר מרכז לאתר את העבריין הבכיר בתחום הנשק והסמים כמי שיכול לחצות את הקווים, הפעם לכיוון של המשטרה ולסייע בהפללתם של דמויות מפתח בעולם הפשע בישראל. בשל היותו דמות עבריינית מוכרת, היה ברור כי דמויות משפיעות בעולם הפשיעה יפתחו בפניו את הדלת, אולם איש מביניהם לא חלם אפילו כי זו תהיה הדלת להפללתם, שכן במשך שנה פקד הסוכן הסמוי את אותם חשודים ותיעד את המפגשים עמם, כשהוא מבצע עסקאות של רכישת נשק מסוג M16, קלצ'ניקוב, אקדחים, מטעני חבלה, 10 ק"ג קוקאין ולמעלה מק"ג הרואין מכלל החשודים.

הפעילות שהביאה להפללת עשרות חשודים. צילום: דוברות המשטרה

בכל המפגשים עם החשודים, בשל היותם דמויות מפתח ליווה את הסוכן הסמוי שוטר מיומן מיחידה עילית במשטרה, שלמעשה אבטח את פעילותו וחילץ אותו בכל פעם מחדש בתום עסקה "אפלה" שביצע. באחד המקרים הסביר לו מהנדס המטענים על עוצמת מטען חבלה שמכר והוסלק בתוך סיר ועל מערכת ההפעלה האלחוטית, כשהוא מדגים לסוכן את טווח ההפעלה של השלט הרחוק המחובר למטען.  עם הראיות המפעילות חזר הסוכן למפעיליו, והצליח לסייע להם להרכיב פאזל ראייתי, אשר הוביל, כאמור, הבוקר למעצרם.

בטקס אמר השר אוחנה כי "המסר שעובר מכאן לכל עבריין ומפר חוק הוא שידה הארוכה של המשטרה – בפעילות גלויה או סמויה – בוא תבוא. אני רואה חשיבות מיוחדת בהפעלה של הסוכן בחברה הערבית... מוטלת עלינו האחריות לספק ביטחון לכלל אזרחי המדינה באשר הם. משטרת ישראל פועלת למען הציבור הערבי כפי שהיא עושה זאת עבור כל אזרח במדינה. המעצרים שיבוצעו היום הם פרי של עבודה מקצועית, אמיצה ומאומצת אבל היא לא סוף הדרך. עלינו לוודא שכל התיקים יטופלו גם ביד קשה מבחינת מערכת המשפט".

מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, הוסיף: "מיקוד הכוח יופנה לעקירה מהשורש של תופעות הפשיעה המשפיעות על הביטחון האישי של הציבור בישראל, "אנו רואים חשיבות בחיזוק אמון הציבור בקרב החברה הערבית בישראל".

מפקד המחוז, ניצב עמיחי אשד, אמר לשוטרי הימ"ר: "היום בבוקר למעלה מ-70 עבריינים משפיעים בחתך ארצי הנוגע בכל מחוזות המשטרה יתעוררו בזכותכם למציאות אחרת, לחלום רע שהם לא ציפו לו... למעלה מ-70 עבריינים יבינו הבוקר שאת עסקת הנשק או הסמים האחרונה שביצעו, הם ביצעו אותם עם נציגי מדינת ישראל, משטרת ישראל".

מפקד היחידה המרכזית, נצ"מ בועז בלט, אמר: "הבוקר השתחרר קפיץ דרוך שנמתח במשך חודשים ארוכים באחת ההפעלות המורכבות והיקרות שבוצעו במשטרת ישראל... היחידה המרכזית במחוז מרכז כתבה תסריט דמיוני בו עבריין משפיע ושוטר הופכים למכונת איסוף ראיות בליבת עולם הפשע של ישראל".