בית המשפט המחוזי בירושלים פסק היום (שלישי) כי מלכה לייפר, מנהלת בית הספר לשעבר החשודה בהתעללות מינית בתלמידותיה, כשירה לעמוד לדין באוסטרליה. השופטת לומפ הסבירה כי הוחלט לאמץ את המלצת פאנל המומחים, והוסיפה: "אין אבן שלא הפכנו. אני קובעת כי המשיבה מתחזה לגבי כושר שיפוטה ויכולת תפקודה והיא כשירה לעמוד לדין, ועל כן אני מורה על חידוש הליך ההסגרה בעניינה". הדיון בשאלת הסגרתה לאוסטרליה נקבע ל-20 ביולי.

עו״ד מתן עקיבא ועו״ד אביטל ריבנר מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה מסרו: "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וקבע כי מלכה לייפר כשירה לעמוד בהליכי הסגרה. עוד נקבע שמלכה לייפר התחזתה לסובלת ממחלת נפש על מנת לחמוק מהליך ההסגרה. משניתנה החלטה זו, נסללה הדרך לדיון בעתירת ההסגרה לגופה באופן ממוקד, זריז ויעיל".

עו"ד טל גבאי, המייצג את לייפר, השיב: "נשלח הודעה לבית המשפט ונעתור להשלמת חומרים. אין לנו עניין למשוך ולו יום אחד, התיק הזה וכל החלטה שלא תהיה בו, היה מגיע לבית המשפט העליון. נבקש להקדים את המועדים כמה שיותר מהר".

התובע הכללי של אוסטרליה כריסטיאן פורטר מסר: "מדובר בחדשות טובות. למרות שניתן לערער על ההחלטה, מדובר בהחלטה חיובית שמאפשר לקדם את הליכי ההסגרה. האשמות נגד לייפר הן האשמות חמורות. אנו מקווים שהחדשות הטובות מישראל יתנו הוכחה וביטחון לנפגעים כי ההליכים בישראל מקודמים".

אחת מהמתלוננות נגדה כתבה בטוויטר: "האישה המתעללת הזו ניצלה את בתי המשפט הישראלים במשך 6 שנים! בכוונה היא הערימה קשיים עם טיעונים מרגיזים בלתי נגמרים - שרק האריכו את הטראומה הבלתי נגמרת שלנו. יותר מדי רגשות לעכל, זה עצום!". 

השרה לשעבר איילת שקד הוסיפה: "סוף סוף אחרי שנים של מריחת הליכים, בית המשפט קבע שמלכה לייפר ברת הסגרה. היא בוודאי תגיש ערעור לעליון. צריך שההליך הזה יהיה מזורז. נגרם נזק גדול ליחסי ישראל אוסטרליה ופגיעה קשה מאד בקורבנות".

מארגון "מגן" המלווה את הנפגעות נמסר: "כבר מתחילת הדרך טענו שמלכה לייפר מתעתעת ברשויות ואנו שמחים שבית משפט קבע כי היא כשירה לעמוד לדין. לאחר אין ספור דיונים ומריחות שהשפיעו קשות על המתלוננות אנו מקווים שבית המשפט יקבע דיון מהיר בעניין ההסגרה ויביא סוף סוף  לצדק ולמזור לנפגעות. בנוסף אנו מצפים שמדינת ישראל לא תגרור רגליים במקרים דומים, ותפעל להסגרה מידית של פדופילים מכל העולם שרואים בישראל כמדינת מקלט".

מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נמסר: "היום נעשה צדק, אבל צדק מאוחר ומר. אנו מחבקות את דסי, אלי וניקול, נפגעות ההתעללות המינית של לייפר שנאבקות עבור הצדק הזה כבר מעל לעשור, ומקוות שההחלטה היום תאפשר להן להתרכז סוף סוף בתהליך ההחלמה. הפרשה הזאת תיזכר לדיראון עולם. ישראל נחשפה בה כגן עדן לפדופילים, כשמערכת המשפט מתפתלת תחת מניפולציות של פדופילית מסוכנת, סגן שר הבריאות דאז ליצמן נלחם כדי לשמור על הפדופילית חופשיה והנפגעות נשלחות למסע ייסורים חוצה יבשות. על מערכות המשפט והבריאות לחקור את הכניעה לשקרים של לייפר ומגניה, כדי לוודא שאף ילד וילדה מישראל ומהעולם לא ייפול קורבן לפדופיל שמהתל במערכת. כעת יש לוודא כי תהליך ההסגרה יתקיים במהירות וללא שיהוי, ויאפשר למערכת המשפט האוסטרלית למצות איתה את הדין ביעילות".

לייפר הגיעה לישראל לפני כ־12 שנה, זמן קצר לאחר שהחלו להתפרסם במלבורן ידיעות שבהן נטען כי ביצעה מעשים מגונים במספר תלמידות בבית ספר חרדי שניהלה בעיר. לייפר, שמחזיקה באזרחות ישראלית, התיישבה בקהילה החרדית ביישוב עמנואל, ובמהלך השנים הוגש נגדה כתב אישום חמור באוסטרליה, שכולל 74 סעיפי אישום. ב־2014 היא נעצרה ושוחררה למעצר בית בבני ברק. באותה שנה החל תהליך הסגרתה לארה"ב, שהופסק שנתיים מאוחר יותר, לאחר שנקבע כי היא אינה כשירה לעמוד לדין. 

באותה שנה נפתחה חקירה משטרתית נגד גורמים שונים, כולל שר הבריאות דאז, יעקב ליצמן, בחשד להתערבות בלתי חוקית בניסיון לסכל את הסגרתה של הנאשמת לאוסטרליה. בעקבות חוות דעת שונות, שלפיהן לייפר כשירה לעמוד לדין, הוחלט כי פאנל מומחים ידון בסוגיה זו, והמחוזי כאמור יודיע היום על החלטתו הסופית, האם לאשר את כשירותה של לייפר לעמוד לדין ובכך למעשה לסלול את הסגרתה בחזרה לאוסטרליה. את לייפר מייצגים עו"ד יהודה פרד וטל גבאי. עוד יצוין כי בית המשפט פטר את לייפר מחובת ההתייצבות היום לדיון.