"בג"ץ מונע צעד הרתעתי": מירב חג'ג', אמה של שיר חג'ג', הקצינה שנרצחה במהלך פיגוע הדריסה הארמון הנציב בירושלים בשנת 2017, התראיינה בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחסה להחלטת בית המשפט העליון, המונעת את הריסת ביתו של מפקד החוליה שהייתה אחראית לפיגוע הדקירה במהלכו נרצח החייל דביר שורק בשנה שעברה. חג'ג' השמיעה ביקורת חריפה כלפי מערכת המשפט ותקפה: "יש פה עניין של הצלת חיים. את המינימום שעושים כדי להבטיח את זה, הריסת בתי מחבלים, בג"ץ הצליחו לבטל. המחבלים מעניינים אותם". 

מה דעתך על החלטת בג"ץ אתמול למנוע את הריסת ביתו של מפקד החוליה שרצחה את דביר שורק? 
"זו החלטה מאוד שערורייתית. מדובר בחיי אדם. יושבים שם השופטים פוגלמן וברון, שהיא עצמה אימא שכולה, והם יודעים בוודאות, יש להם נתונים של הצבא שהביאו להם, שהריסת בתי מחבלים מונעת הרג של ישראליים. זה הצעד הכי הרתעתי שיש והם מונעים את העשייה שלו. שופטי בג"ץ צריכים קודם כל להגן על הזכות הראשונית שלנו לחיים, והם מעדיפים לשמור על בית או חדר של משפחת מחבל".

גרינצווייג צייץ עכשיו: 'חלפו 5 חודשים ממועד הפיגוע והוצאת הצו, ולכן התפוגג ממד ההתרעה בהריסת הבית'. אם ההרתעה מושגת רק כשההריסה מושגת קרוב לאירוע, למה פסק הדין עצמו ניתן 4 חודשים לאחר הגשת העתירה?
"בתי המשפט מצרפים הכול, בודקים, הם מגיעים לפרטי פרטים. בסופו של דבר, אנחנו רואים הרבה פעמים שהורסים איזה קיר או חלון, ואין בזה שום ממד של הריסה אמתית. אבל גם את המינימום הזה שעושים, הצליחו בג"ץ לבטל".

מה התחושה שלך לגבי בג"ץ? הוא מייצג אותך?
"ממש לא. יושבים שם אנשים שהם סוג של מנותקים. תפקידו של העליון להגן. הזכות הבסיסית שלי בעולם הזה לחיות חיים, הזכות הבסיסית של הבת שלי שיר, הייתה לחיות. ברגע שבא מחבל ונטל את זה ממנה, ומעוד שלושה חברים שלה,על איזה זכויות אפשר לדבר בעליון, של המחבל או בני המשפחה שלו? אם אני שמה על המאזניים חיים של אנשים שהיו יכולים להינצל מול הריסת ביתו של מחבל, איפה זה עומד אחד מול השני?"

לטעמי אנחנו קצת עוסקים בהסתה נגד בג"ץ, למרות שאני שותף לדעה בנושא הבית. אני חושב שהיה צריך לאשר את ההריסה, ויתכן שהחלטת בג"ץ בנושא זה שגויה, אבל אני לא חושב שהאינטרס הוא לעזור למחבלים.
"יש פה עניין של הצלת חיים. התעמקתי זה. מאתמול אנחנו יושבים על העתירה ועל פסק הדין. שופטי בג"ץ מתבלבלים. יש נתונים ברורים, אין פה הסתה נגדם. אגיד לך משהו עצוב, אנחנו כל דיון של העליון על הריסת בתים, אם אנחנו מגלים עליו, אנחנו מגיעים לשם, כדי לעמוד מול השופטים ולהסתכל להם בעיניים, אבל זה לא צריך להיות ככה".

אפשר למתוח ביקורת על בג"ץ. הכול בסדר חוץ מלהפוך את המוסד לכזה שרוצה לעזור למחבלים, כי הוא המכשיר הראשי שהכשיר את ההתנחלויות ביו"ש. 
"הוא גם המכשיר שחתם על צווי הריסת בתים של 'נתיב אבות'. לא עניין אותו זכויות האזרחים שישבו שם, אזרחים שומרי חוק. המחבלים מעניינים את בג"ץ, כי הם לא בדקו את הדברים האלו, הם הרסו עשרה בתים מהיסוד".

יש הבדל בין הריסת הבתים בנתיב האבות לבין הריסת בית מחבל שצריך לדאוג שלא יפגעו אנשים שלא קשורים.
"ההורים של המחבל לא גידלו אותו? הם יודעים בדיוק. יש לנו הרבה הוכחות בהרבה מקרים שהמשפחה ידעה בדיוק מה הוא הולך לעשות. בנושא של הרתעה זה הכי פשוט".