הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide

הפערים הכספיים בין רכב יד שנייה לבין רכב חדש עשויים להגיע לעשרות ומאות אחוזים. למרות זאת, הביקוש לרכב חדש רק הולך וגדל. נהגים רבים מעדיפים לרכוש רכב חדש על פני רכב "יד שנייה", בין היתר, כדי להימנע מביקורים במוסך וליהנות מ"ראש שקט", לכל הפחות לשנים הראשונות שלאחר רכישת הרכב.
 
לפניה ישירה אל עורך הדין אוראל הרשקוביץ לחץ/י כאן
 
ציפיות לחוד ומציאות לחוד
בפועל, לא אחת, נהגים שהשקיעו את מיטב כספם ברכישת רכב חדש מוצאים את עצמם מבקרים באופן תדיר במוסך. לרוב, המגמה זהה: תחילה מדובר בתקלות פשוטות באופן יחסי (מזגן, צמיגים לא תקינים, מערכת מולטימדיה וכד'), אך עד מהרה מתברר שזהו רק "קצה הקרחון".
 
הרכב נכנס ויוצא מהמוסך חדשות לבקרים, המוסך מטעם היבואן טוען שהתקלה טופלה ושהרכב תקין, אך בפועל התקלות ברכב חוזרות ורק מוסיפות להחמיר. חרף זאת, בלא מעט מקרים היבואן מסרב להחליף את הרכב או להחזיר את התמורה הכספית לרוכש. הטענה השכיחה של היבואן היא שלרכב יש אחריות, ושחובתו היא לתקן את הרכב עד לתום תקופת האחריות.

האם בנסיבות האמורות, חובתו של היבואן היא לתקן את הרכב עד לתום תקופת האחריות, או שמא הוא מחויב להחליף את הרכב התקול ברכב חדש, או להחזיר לרוכש את מלוא התמורה ששילם עבור הרכב?

מהו היקף אחריותו של המוכר?
סעיף 11 לחוק המכר קובע, כי המוכר הפר את חובתו כלפי הרוכש, מקום בו קיימת אי התאמה בין מה שהובטח לקונה לבין מה שהוא קיבל בפועל. בהתאם לסעיף 28 לחוק המכר, על המוכר לפעול לתיקון הרכב בהתאם לתקופת האחריות שאליה התחייב כלפי הרוכש. 

ואולם, חובתו של המוכר אינה מסתכמת רק בתיקון הרכב עד לתום תקופת האחריות. בפסיקת בתי המשפט נקבע, כי לאדם שרכש רכב חדש יש ציפייה לגיטימית להימנע מביקורים במוסך בשנים הראשונות שלאחר רכישת הרכב.

כמו כן נקבע, כי מקום בו נרכש רכב חדש ומיד לאחר מכן התגלתה תקלה, על הרוכש להצביע על קיומה של התקלה, והמוכר מחויב לדאוג לפתרון התקלה. המוכר נושא באחריות לאתר את התקלה ברכב ולתקנה, ואם אינו עושה זאת הוא מפר את ההתחייבות החוזית שלו כלפי הרוכש. 

זמן סביר לתיקון הרכב
ככלל, אם היבואן נכשל בתיקון הרכב במספר אופנים שונים ובתוך זמן סביר מפניית הרוכש, הרוכש זכאי לבטל את העסקה ולקבל את כספו בחזרה, או לחילופין לקבל רכב חדש במקום הרכב התקול.

יש לציין, שגם תקלות מהותיות ברכב שתוקנו בהצלחה, אך משמעותן אובדן ערך לרכב, עשויות לחייב את היבואן בתשלום פיצוי כספי לרוכש, ובנסיבות מסוימות אף בהשבת מלוא התמורה לרוכש.

לסיכום
רכשתם רכב חדש שאינו תקין? התקלות חוזרות והמוכר לא מצליח לתקנן בתוך זמן סביר? מומלץ לפנות ליבואן בהקדם האפשרי ולדרוש את כספכם בחזרה או לקבל רכב חדש במקום הרכב התקול.

עורך דין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו
עורך דין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק במשפט מסחרי ועסקים, דיני עבודה וקניין רוחני. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט מסחרי ועסקים LawGuide.
* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide